Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Reverse DNS .. Hvordan


Anbefalte innlegg

Jeg har nesten en bachelor of network computing degree saa jeg burde egentlig kunne svare paa foelgende spoersmaal selv :)

 

Min ISP tilbyr kundene sine aa sette opp reverse dns paa ipene ADSL kundene faar utdelt (statisk iper selvf)

 

Men jeg forstaar ikke helt hvordan dette virker. Kan noen forklare.

 

Jeg hoster domenet mitt hos zoneedit.com (Som forroeverig er en sinnsykt bra gratis domene hoster) og har ikke lyst aa flytte over domenet mitt fra zoneedit.com til min isp (For det koster penger og fordi zoneedit er bra)

 

Kan jeg da faa reverse dns paa min ip ?

Hvordan i saa fall vet reversedns "hosteren" at jeg eier domenet som ipen skal peke til.

Kan hvem som helst kunne sette hw.no som reversedns paa ipen sin ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann,

 

Nei... En hver kan ikke få hw.no som oppslag på sin egen IP. Hvis noen skal ha reverse oppslag på hw.no må det settes opp i zone-filen(e) til hw.no (altså i DNS serveren). DNS serveren til hw.no kan si at IP xxx.xxx.xxx kan sette opp reverse-ettellerannet.hw.no. Da må DNS serveren som tar seg av reverse DNS for den gitte IP-adressen sette opp DNS (i zone filene for reverse DNS) at reverse-ettellerannet.hw.no skal resolve mot xxx.xxx.xxx. I praksis vil dette si at det må "autoriseres" fra to steder... I zone filene til hw.no (styrt av hostmaster for hw.no) og i zone filene for reverse DNS på gitt IP (xxx.xxx.xxx.xxx). Når dette er satt opp vil IPen resolve mot reverse-ettellerannet.hw.no.

 

Kanskje litt vanskelig forklart.

Endret av Franken
Lenke til kommentar
Heisann,

 

Nei... En hver kan ikke få hw.no som oppslag på sin egen IP. Hvis noen skal ha reverse oppslag på hw.no må det settes opp i zone-filen(e) til hw.no (altså i DNS serveren). DNS serveren til hw.no kan si at IP xxx.xxx.xxx kan sette opp reverse-ettellerannet.hw.no. Da må DNS serveren som tar seg av reverse DNS for den gitte IP-adressen sette opp DNS (i zone filene for reverse DNS) at reverse-ettellerannet.hw.no skal resolve mot xxx.xxx.xxx. I praksis vil dette si at det må "autoriseres" fra to steder... I zone filene til hw.no (styrt av hostmaster for hw.no) og i zone filene for reverse DNS på gitt IP (xxx.xxx.xxx.xxx). Når dette er satt opp vil IPen resolve mot reverse-ettellerannet.hw.no.

 

Kanskje litt vanskelig forklart.

 

 

Mvh,

Frank Johan Karlsson

 

 

Ringte inn til ISP'en min og saa hvilken domene jeg ville at ipen min skulle peke til og 2 timer senere saa funka det.. Saa om jeg hadde sagt hardware.no saa hadde jeg faatt det.. Det var ikke noe spoersmaal om hvem som eide domenet og hvor det var hosta eller.no

Lenke til kommentar
Heisann,

 

Nei... En hver kan ikke få hw.no som oppslag på sin egen IP. Hvis noen skal ha reverse oppslag på hw.no må det settes opp i zone-filen(e) til hw.no (altså i DNS serveren). DNS serveren til hw.no kan si at IP xxx.xxx.xxx kan sette opp reverse-ettellerannet.hw.no. Da må DNS serveren som tar seg av reverse DNS for den gitte IP-adressen sette opp DNS (i zone filene for reverse DNS) at reverse-ettellerannet.hw.no skal resolve mot xxx.xxx.xxx. I praksis vil dette si at det må "autoriseres" fra to steder... I zone filene til hw.no (styrt av hostmaster for hw.no) og i zone filene for reverse DNS på gitt IP (xxx.xxx.xxx.xxx). Når dette er satt opp vil IPen resolve mot reverse-ettellerannet.hw.no.

 

Kanskje litt vanskelig forklart.

 

 

Ringte inn til ISP'en min og saa hvilken domene jeg ville at ipen min skulle peke til og 2 timer senere saa funka det.. Saa om jeg hadde sagt hardware.no saa hadde jeg faatt det.. Det var ikke noe spoersmaal om hvem som eide domenet og hvor det var hosta eller.no

 

Du vil ikke her få en "gyldig" reverse DNS. Hvis du slår opp med hjelp av 'nslookup' feks så vil du se at IP går mot feks hardware.no, men det er fortsatt ikke er gyldig reverse DNS. Det blir det samme som at du kan gjerne sette opp ett domene i DNS serveren din, men det hjelper lite hvis DNS serveren ikke er registrert som "offisiell" DNS for domenet.

 

Du kan lett sjekke om reverse DNS funker ved hjelp av feks å logge inn på IRC fra IP adressen med reverse. Hvis du får opp IP adressen på "whois" er reverse ikke gyldig. Får du opp feks hardware.no er reversen "fullkommen". For å fikse dette problemet ditt må du sette opp forward DNS fra domenets ZONE fil til IP adressen som skal ha reverse.

Endret av Franken
Lenke til kommentar

En hver person kan sette opp sin egen DNS server og definere ip'er og domener i hytt og gevær, problemet er at det får ikke noen reell effekt hvis ingen bruker den.

 

Problemet ditt i dette tilfellet er at når hvermansen gjør et reverse oppslag på din ip, vil programmet automatisk (følger internett hierarki) finne ut at denne ip'en skal den gå til NGT (eller hvilken isp du måtte ha) for å finne domene navn på, ikke til zoneedit som du vil ha dem til.

 

ie hvis du slår opp 80.202.25.6 for eksempel, så vil reverse oppslaget få vite at den ipen har hoved dns lik en eller annen dns som NGT har satt opp, *ikke* en DNS som zoneedit har satt opp. I dette oppslaget får du et uinteressant masseprodusert domenenavn nsom ngt har for sine klienter.

 

Hvis du gjør oppslaget på zoneedit sin dns, vil alt sannsynligvis stemme.

 

hvis du har tilgang til en linuxboks:

dig -x <din ip> @zoneedit_sin_dns

Lenke til kommentar
En hver person kan sette opp sin egen DNS server og definere ip'er og domener i hytt og gevær, problemet er at det får ikke noen reell effekt hvis ingen bruker den.

 

Problemet ditt i dette tilfellet er at når hvermansen gjør et reverse oppslag på din ip, vil programmet automatisk (følger internett hierarki) finne ut at denne ip'en skal den gå til NGT (eller hvilken isp du måtte ha) for å finne domene navn på, ikke til zoneedit som du vil ha dem til.

 

ie hvis du slår opp 80.202.25.6 for eksempel, så vil reverse oppslaget få vite at den ipen har hoved dns lik en eller annen dns som NGT har satt opp, *ikke* en DNS som zoneedit har satt opp. I dette oppslaget får du et uinteressant masseprodusert domenenavn nsom ngt har for sine klienter.

 

Hvis du gjør oppslaget på zoneedit sin dns, vil alt sannsynligvis stemme.

 

hvis du har tilgang til en linuxboks:

dig -x <din ip> @zoneedit_sin_dns

 

 

Selvfoelgelig er reversedns'en jeg har faatt ikke bare paa min dns :)

Lenke til kommentar

Eier mine sine egne iper kan man gjoere hva man vil med dem, kan sette dem til resolve hw.no om man vil, til hvilken som helst domene

 

Akkurat som naar du eier ett domene saa kan du peke det til hvilket som helst ip som du selv ikke eier ..

 

Naar jeg fikk Reversedns paa min ip saa ringte jeg til min isp og saa at jeg ville ha domene.com som reversedns paa ipen min (ISP'en min eier selv ipen jeg har saa dem kan gjoere hva dem vil med den)

 

Meg : Hei jeg vil ha reversdns paa den statiske ipen min

ISP : Ok, hvilken domene vil du at jeg skal sette paa det

Meg : hmm.. la meg tenke .. domene.com

ISP : Oki, dette vil du kunne se paa vaares dns innen 20 men det kan ta 24 timer foer andre dns faar "oppgradert" sine dnser..

Meg : takk..

 

Ikke noe snakk om eierskap av domene eller ingenting. Domenet jeg satt til rdns er hosta paa www.zoneedit.com og rerversedns oppslagetet er satt av min isp .. www.swiftdsl.com.au og har ingenting med zoneedit.com aa gjoere.

 

Tar man naa en dig eller en nslookup paa ipen min fra hvilken som helst maskin i verden saa vil man se domenet jeg valgte paa telefonsamtalen med min isp. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...