Gå til innhold

Nå kan Breaking Bad nytes i 4K


Anbefalte innlegg

Men ordet progressivt betyr jo ikke samtidig, det betyr jevnt framstigende. På CRT var det i praksis jevnt fremstigende linje for linje. Dvs. i løpet av ca 1/60 sekund ved 60 Hz oppdateringsfrekvens og 60p bildemateriale. Jeg vet ikke hvordan det er for LCD men antar at det er en jevn strøm av data til skjermen som prosesseres jevnt og ikke i korte burst. Videre sendes det vel fra bildeprosessoren i skjermen til panelet som en jevn strøm av data og ikke i korte burst. Merk, jeg bare antar nå, for jeg er ikke sikker på hvordan det gjøres rent teknisk i LCD-skjermer.

 

Interleaced-teknikken hadde sin historiske tid på 90-tallet og er vel knapt i bruk lengre. Og ikke minst irrelevant for 24p vs 24 Hz diskusjonen.

 

24 Hz statiske bilder flimrer ikke på LCD. Det gjorde det på CRT fordi lysstyrken sank mellom hver gang elektronstrålen sveipet over skjermen. På LCD er lysstyrken statisk uavhengig av oppdateringsfrekvens så fremt bildet er statisk. På bevegelige bilder er det bevegelser som får det til å virke flimrende. Et objekt kan for eksempel flytte seg 100 piksler for hver oppdatering slik at man hvert 1/24 sekund vil oppleve et rykk i total lysstyrke. Følger man bevegelsen med øynene vil det kunne oppfattes som flimring.

 

Jeg trodde ikke at 24p ble vist frem med 48 Hz i form av linjefletting. Jeg trodde det ble vist frem som to like (hele, komplette progressive) bilder etter hverandre. Hva skal være poenget med å introdusere unødvendig linjefletting i bildestrømmen? Jeg kan ikke komme på en eneste nyere 24p film der man kan se de karakteristiske linjeflettings-halene på bevegelige objekter, uansett fremvisningsutstyr. Kan du?

 

Progessivt er at bildet sendes som en hel frame av gangen, interlaced så sendes halve bildet av gangen. Vet ikke bakgrunnen for navngivningen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Selv om man viser hver frame 5 ganger så er det progressivt, vet du hva progressivt betyr? Det virker som du har misforstått her? Det forekommer ingen interlacing

Det er for LCD ingen praktisk forskjell mellom 120 Hz med hver frame 5 ganger og faktisk 24 Hz, det er eksakt det samme. Det er mulig TVen sender annen frekvens enn den melder tilbake vha EDID, men det er isåfall underlig oppførsel, min melder tilbake til PCen at den kjører på 24 Hz, og viser 24 Hz i displayet når jeg sender 24p og setter mitt skjermkort til 24 Hz update.

 

AtW

 

Les hva jeg skriver i andre innlegg i stedenfor å misforstå meg med vilje da :)

 

Litt avhengig av hva slags panel/lcd - skjermen/prosjektoren er utstyrt med vil man ha muligheten til å vise 24 bilder progressivt på forskjellige måter. 24 hz (full frame progressive) vil man så og si aldri få i konsument-segmentet, da bildet vil oppfattes som flimrende og ubehagelig ved så få oppdateringer i sekundet.

 

Jeg tenkte noen synes det var interessant å vite at TV-er ikke sender en output i 24hz, når omtrent alle har en form for misforståelse rundt det. Har aldri vært uenig i at det oppfattes som 24 jevne bilder i sekundet, eller at det er en praktisk forskjell.

 

Edit: Jeg ser at jeg har skrevet inn interlaced av glipp et par steder, men jeg mente bare vanlig panel-refresh. Så skjønner hvis det er det du refererte til.

Endret av novaster
Lenke til kommentar

Selv om man viser hver frame 5 ganger så er det progressivt, vet du hva progressivt betyr? Det virker som du har misforstått her? Det forekommer ingen interlacing

Det er for LCD ingen praktisk forskjell mellom 120 Hz med hver frame 5 ganger og faktisk 24 Hz, det er eksakt det samme. Det er mulig TVen sender annen frekvens enn den melder tilbake vha EDID, men det er isåfall underlig oppførsel, min melder tilbake til PCen at den kjører på 24 Hz, og viser 24 Hz i displayet når jeg sender 24p og setter mitt skjermkort til 24 Hz update.

 

AtW

Visstnok, ifølge noen guruer på avsforum, så kjører så godt som ingen tver i 24Hz selv om de ofte viser det i displayet. Istedet er det i multipler som 48, 72 og 96 eller andre. Det er såvidt meg bekjent fremdeles progressivt da; virker å være meningsløst å på nytt dele det opp i to linjeflettede bilder. Siste er vel ikke særlig kompatibelt med 72Hz heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Selv om man viser hver frame 5 ganger så er det progressivt, vet du hva progressivt betyr? Det virker som du har misforstått her? Det forekommer ingen interlacing

Det er for LCD ingen praktisk forskjell mellom 120 Hz med hver frame 5 ganger og faktisk 24 Hz, det er eksakt det samme. Det er mulig TVen sender annen frekvens enn den melder tilbake vha EDID, men det er isåfall underlig oppførsel, min melder tilbake til PCen at den kjører på 24 Hz, og viser 24 Hz i displayet når jeg sender 24p og setter mitt skjermkort til 24 Hz update.

 

AtW

Visstnok, ifølge noen guruer på avsforum, så kjører så godt som ingen tver i 24Hz selv om de ofte viser det i displayet. Istedet er det i multipler som 48, 72 og 96 eller andre. Det er såvidt meg bekjent fremdeles progressivt da; virker å være meningsløst å på nytt dele det opp i to linjeflettede bilder. Siste er vel ikke særlig kompatibelt med 72Hz heller.

 

 

Det er mulig, men det har ingenting å si når det er LCD.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...