Gå til innhold

Nettdemokratiet en illusjon? Storebror ser deg bak et enveisspeil.


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Da så, Thonord. Siden du (og må vi formode din familie som medberørte) melder deg frivillig til å få enveis billett til Guantanamo, så er det kanskje på sin plass å berømme altruismen.

 

Jeg mistenker dog at slike synspunkter er lettere å ha når man sitter trygt og godt i lille Norge og ikke på Guantanamo, og enn videre er trygg på at man ikke er eller vil bli rammet selv. Eller ville du tilbudt deg å bytte plass med de tre guttene, om noen fikk det for seg at det ville hjelpe kampen mot terror? (Før de slapp fri, da...)

 

Ta et litt mer konkret scenario: Gitt at folk av og til blir tatt for ulovlige handlinger av ulikt alvor, ville det være greit om politiet forlangte adgang til å gjennomsøke ditt private hus med jevne mellomrom sånn i tilfelle du var en av dem? Uten forutgående skjellig grunn til mistanke?

 

Jeg ser ellers at du du ganget opp antall kjeltringer med 10, og antok at deres lovbrudd alle var av en art som har noen titalls berørte. Det låter åpenbart verre slik. Er det ditt premiss, at for hver uskyldig vi ofrer så fanger vi 100 skyldige vi ellers ikke ville tatt?

 

Og at det er et rimelig resultat å forvente av at en (igjen, ikke demokratisk valgt) organisasjon i en fremmed makt får mandat til å definere hva som er verd å overvåke? Og har kommet til at vi må overvåke alle...?

 

Se gjerne "Das Leben der Anderen" på DVD før du svarer. Om du ikke alt har sett den, og allikevel mener det du gjør...

 

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Har du slått deg?

 

Spør deg selv:

 

 

Så din forhastede konklusjon basert på mangelfull vurdering av innhold, fikk deg til å ta en lynkjapp bedømming av meg, og forsøkte å sende meg til din egen "Guantanamo" (ref linken til trolltråden din) - det synes jeg var veldig unødvendig, men samtidig fikk du frem mitt poeng, som er at man kan bevilge seg selv litt ferie fra skyen, så blir man ikke så grepet av alt surret som foregår på nettet, og dermed straffe uskyldige folk

 

Du ble rett og slett en overvåker, og hadde du hatt fingeren på avtrekkeren, så hadde du kanskje sendt avgårde en krysserrakett (satt helt ute på tuppen av spissen)

 

 

For en sammenligning. Helt ute av proporsjoner.

 

@tom waits for alice

 

Da så. Siden du (og må vi formode din familie som medberørte) melder deg frivillig til å få enveis billett til Guantanamo, så er det kanskje på sin plass å berømme altruismen.

 

Jeg regner med at dette var rettet mot Awarewolf. Jeg har overhode ikke nevnt Guantanamo.

 

Nå er vel også tråden litt på viddene eller ...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

For en sammenligning. Helt ute av proporsjoner.

 

Hvorfor forfølger du meg - jeg sa hvordan jeg oppfattet din hårdhendte behandling .. ?

Ja, så klart er den helt ute av proporsjoner (det sier jeg jo i posten ..!?!), akkurat som din reaksjon var på det jeg skrev, og som du misforstod galant - men i stedet for en vennlig: kan du utdype eller forklare - så bare tok du en kjapp domfellelse, med tilhørende forvisning til din egen trolletråd - og den måten å reagere på er jo veldig lik eks USA, som bestemmer seg for hva som stemmer, og så setter maskineriet sitt i gang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det begynte her

 

 

Ja.

Jeg er veldig forsiktig i USA, men om jeg så skulle være like uheldig som de britiske ungdommene på Guantanamo, vil svaret mitt være det samme.

Jeg er ikke enig i at det er bedre at 10 skyldige går fri enn at en uskyldig settes i fengsel.

 

Og du lar tydeligvis andre bestemme din sinsstemning i denne tråden når du skriver

 

 

Så din forhastede konklusjon basert på mangelfull vurdering av innhold, fikk deg til å ta en lynkjapp bedømming av meg, og forsøkte å sende meg til din egen "Guantanamo" (ref linken til trolltråden din) - det synes jeg var veldig unødvendig, men samtidig fikk du frem mitt poeng, som er at man kan bevilge seg selv litt ferie fra skyen, så blir man ikke så grepet av alt surret som foregår på nettet, og dermed straffe uskyldige folk

 

Du ble rett og slett en overvåker, og hadde du hatt fingeren på avtrekkeren, så hadde du kanskje sendt avgårde en krysserrakett (satt helt ute på tuppen av spissen)

 

 

 

Hvorfor forfølger du meg - jeg sa hvordan jeg oppfattet din hårdhendte behandling .. ?

Ja, så klart er den helt ute av proporsjoner (det sier jeg jo i posten ..!?!), akkurat som din reaksjon var på det jeg skrev, og som du misforstod galant - men i stedet for en vennlig: kan du utdype eller forklare - så bare tok du en kjapp domfellelse, med tilhørende forvisning til din egen trolletråd - og den måten å reagere på er jo veldig lik eks USA, som bestemmer seg for hva som stemmer, og så setter maskineriet sitt i gang.

 

Jeg forfølger deg ikke, men når andre nevner Guantanamo. så er det naturlig å spørre hvem dette er rettet mot.

 

Har du hørt uttrykket om at når man stikker hodet frem må man tåle å få det kappet av. Jeg mener at diskusjonen om Guantanamo har lite i denne tråden å gjøre. Du har selv bidratt til å trolle denne tråden ut på viddene og jeg ber om at den bringes på sporet igjen. Er det for mye forlangt?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du har selv bidratt til å trolle denne tråden ut på viddene og jeg ber om at den bringes på sporet igjen. Er det for mye forlangt?

 

sa han som brakte sin ringe person inn i bildet .. totalt forvirra, og så babler om trolling - skjønner du ikke at det er du som troller i din egen tråd? Men ellers er jeg ikke særlig interessert, så du kan bare utfolde deg fred og ro

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

 

Du har selv bidratt til å trolle denne tråden ut på viddene og jeg ber om at den bringes på sporet igjen. Er det for mye forlangt?

 

sa han som brakte sin ringe person inn i bildet .. totalt forvirra, og så babler om trolling - skjønner du ikke at det er du som troller i din egen tråd? Men ellers er jeg ikke særlig interessert, så du kan bare utfolde deg fred og ro

 

:)

 

 

Denne tråden må gjerne dø hen om den ikke bringes tilbake på sporet. Mitt poeng som kanskje kommer enda klarere frem i denne oppfølgings tråden

 

Nettovervåking, valg av utstyr og design blir eller burde vært storpolitikk.

 

er at

  1. Default innstilling på det utstyret den vanlig mann og kvinne bruker på nettet er at de spores (informasjons kapsler er på) og at man etterlater seg en masse digitale spor og fingeravtrykk (man surfer offentlig - hvor mange vet om privat surfing?).
  2. Burde ikke default innstillinger vært at sporing var av og man surfet privat?
  3. Der stadig kommer nytt utstyr man har liten kontroll på. I den dokumentaren fra NrK ble det jo innrømt at sporing kunne legges inn i apper man laster ned.
  4. Ville du akseptert at skjulte kameraer med direkte linje til en sentral var bygd inn i ditt nye hus?
  5. Hva ville den vanlige mann og kvinne valgt om de visste at dagens nettstandard er at "disse kameraene" er skrudd på?

 

Misforstå ikke. Jeg er en av dem som mener at en stat slik verden ser ut i dag må har intern og ekstern overvåking. Jeg kaller meg liberal sosialdemokrat. Jeg er mer enig med Venstre enn med Arbeiderpartiet og Høyre når det gjelder datalagringsdirektivet.

 

Denne tråden handler ikke om det, men om standard (default) sporing og digital identifisering av deg og meg. Det bryr kanskje ikke deg, men det bryr meg. Og om du ikke har noe mer konstruktivt å bidra med enn det du startet med allerede i din første post, må du gjerne forlate tråden.

 

Jeg er mer bekymret for dette siste enn for datalagringsdirektivet. I datalagringsdirektivet vet du hvilke kameraer som settes på deg. Det vet du (eller i det minste den vanlige kvinne og mann) ikke når du surfer på nettet med standard utstyr og default innstillinger. Hvor mange vet - som det ble nevnt i dokumentaren - at man endog kan ri på tredje parts infrastruktur - Google cookies som settes straks man åpner en nettleser?.

 

Sist men ikke minst:

Hvilken teknologi for implementering av super cookies, digital AdId, digitale fingeravtrykk, digitale sporing kan man vente i fremden. Noen er i full gang med denne teknologien slik det fremgår av denne http://www.dinitside.no/#kaker-superkaker-idkort-eller-digitalt-pass artiklen nevnt i min første post. Hvem kan bruke denne teknologien og til hva?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Jeg mistenker dog at slike synspunkter er lettere å ha når man sitter trygt og godt i lille Norge og ikke på Guantanamo, og enn videre er trygg på at man ikke er eller vil bli rammet selv.

 

Ta et litt mer konkret scenario: Gitt at folk av og til blir tatt for ulovlige handlinger av ulikt alvor, ville det være greit om politiet forlangte adgang til å gjennomsøke ditt private hus med jevne mellomrom sånn i tilfelle du var en av dem? Uten forutgående skjellig grunn til mistanke?

 

Og at det er et rimelig resultat å forvente av at en (igjen, ikke demokratisk valgt) organisasjon i en fremmed makt får mandat til å definere hva som er verd å overvåke? Og har kommet til at vi må overvåke alle...?

 

Se gjerne "Das Leben der Anderen" på DVD før du svarer. Om du ikke alt har sett den, og allikevel mener det du gjør...

 

 

Geir :)

Ja, de er lettere å ha når man sitter i lille Norge. Jeg stoler på "Norge".

Min holdning hadde ikke vært den samme om jeg f.eks. hadde bodd i mange andre land.

 

Dersom politiet hadde banket på min dør, hadde jeg sluppet dem inn. Jeg ville anse at de hadde skjellig grunn, blot ved deres ankomst. Så kunne de krysse meg av som "misstenkt.

Jeg kan nemlig ikke tenke meg at politiet hadde dratt til en adresse. blindt plukket fra "telefonkatalogen".

Men jeg bare et menneske, og jeg hadde selvfølgelig ikke gjort det samme, dersom jeg hadde "svin på skogen".

 

Dersom vi ser bort fra internet, kan jeg ikke se det som mulig at Norge ville tillate en annen makt å overvåke meg, i Norge, dersom ikke "den andre makten" var en vennlig makt, og hadde skjellig grunn nok til å tilfredsstille de som jeg mener bør tilfredsstilles i Norge. Som sagt, jeg stoler på Norge.

 

Jeg har funnet "Das Leben der Anderen" på Youtube og skal se den når jeg får tid.

 

Husker du indignasjonen til Berge (for lenge siden), og de to journalistene (nylig) som fant ut at de var overvåket?

Kan du tenke deg hvor indignert Gunvor og Arne hadde vært, om de hadde funnet ut at de var overvåket?

 

Kan du tenke deg hvor indignert jeg ble overvåkningen Berge og journalistene opphørte fordi: Vi kan ikke tenke oss at politikere og journalister kan ha svin på skogen".

Endret av medlem-304477
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Dersom politiet hadde banket på min dør, hadde jeg sluppet dem inn. Jeg ville anse at de hadde skjellig grunn, blot ved deres ankomst. Så kunne de krysse meg av som "misstenkt.

Jeg kan nemlig ikke tenke meg at politiet hadde dratt til en adresse. blindt plukket fra "telefonkatalogen".

Men jeg bare et menneske, og jeg hadde selvfølgelig ikke gjort det samme, dersom jeg hadde "svin på skogen".

 

 

Nettopp. Dersom politiet banker på din dør og vil ha ditt datautstyr, har de mistanke om at noe kriminelt foregår fra den datamaskinen. Hva gjør utenlandske svindlere, de ringer deg og gir seg ut for å være politi for å få kontroll over din datamaskin.

 

Jeg åpner post fra norske myndigheter, men ikke fra utenlandske svindlere . Den går rett i hurigarkivet. Noen svindlere er endog så store og mektige at Eu sliter med å stoppe dem.

 

De bryr seg ikke om du har reservet deg mot adressert eller uadressert raklame.

 

Slik gjør jeg.

 

Hvor mange har i disse tider fått "brev fra ligningsmyndighetene"? De fleste ePost filtre finner heldigvis at det er svindelforsøk.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Pokker. Jeg tenkte å se den dokumentaren nå, men ser at den ble tatt ned igår. Er den tapt for alltid for min del nå?

 

Antagligvis ikke for alltid, da NrK kan sende den igjen om noen år. Noe av det som ble nevnt i dokumentaren er beskrevet her:

 

http://dinitside.no/#kaker-superkaker-idkort-eller-digitalt-pass

 

Det om supercookies, IdAd og digitale fingeravtrykk ble ikke nevnt i dokumentaren.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Ja.

Jeg er veldig forsiktig i USA, men om jeg så skulle være like uheldig som de britiske ungdommene på Guantanamo, vil svaret mitt være det samme.

Jeg er ikke enig i at det er bedre at 10 skyldige går fri enn at en uskyldig settes i fengsel.

 

Den siste setningen din viser lite refleksjon, og er egoistisk og navlebeskuende. Du mener altså at det er bedre at man setter uskyldige i fengsel enn at 10 skyldige går fri. Hva hvis det var du eller en av dine nærmeste som fikk en lang fengselsstraff, da uten å ha gjort noe galt?

 

Din oppfatning av rettferdighet her, hører ikke hjemme andre steder enn på søppeldynga!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja.

Jeg er veldig forsiktig i USA, men om jeg så skulle være like uheldig som de britiske ungdommene på Guantanamo, vil svaret mitt være det samme.

Jeg er ikke enig i at det er bedre at 10 skyldige går fri enn at en uskyldig settes i fengsel.

 

1. Hva hvis det var du eller en av dine nærmeste som fikk en lang fengselsstraff, da uten å ha gjort noe galt?

 

2.Din oppfatning av rettferdighet her, hører ikke hjemme andre steder enn på søppeldynga!

 

1. Klart det hadde vært vanskelig. Jeg håper likevel at jeg hadde hatt styrke til å stå ved min overbevisning i et slikt tilfelle også.

Jeg er litt som et insekt. Jeg setter fellesskapets ve og vel framfor mitt eget.

 

2.Jeg liker ikke din omtale av min oppfatning som egnet for søppeldynga. Jeg synes den er uforskammet, men det er din oppfatning og du er berettiget til å ha den.

Problemet er å argumentere mot den. Hva er kriteriet til å forvise en oppfatning til en søppeldynge? Ikke vet jeg, og kanskje hører min oppfatning hjemme der.

 

Fortelle meg i ihvertfall hvorfor den hører hjemme der.

Vær konkret. Vennligst ikke svar med: "det skjønner jo alle".

Endret av medlem-304477
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...