Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Svart skjerm etter flashing av GPU bios


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Tenkte jeg skulle leke meg litt med bios-tool. Etter å ha endret litt i biosen, og flashet kortene forsøkte jeg å starte maskinen på nytt. Nå har det seg slik at pcen starter, men det gjør ikke skjermen. Jeg har forsøkt å dytte den inn i begge skjermkortene og hk. Noen forslag til hvordan jeg får resette biosen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri holdt på med flashing av GPU, men ser for meg at du må få bootet opp og omgjort endringene du har gjort. Hva er "bios-tool"?

 

Er det hardwaren i signaturen din som gjelder her?

HK: Gigabyte z77 UP7

GPU: Asus GTX 780TI Sli

RAM: Corsair 2133 mhz

PSU: Enermax 1500W

 

3770K har vel integrert GPU. Bør vel sånn sett være mulig å bootet med integrert GPU som "default" skjermkort, og restore biosen på skjermkortet som ikke lenger gir bilde? (Står at du har SLI, gjorde du disse endringene på begge kortene samtidig, eller kun ett?)

 

Forhåpentligvis så kan "bios-tools" fortsatt nå skjermkortene, selv om de ikke gir bilde. Godt mulig at du må ta ut begge skjermkortene, gå i bios og sette integrert gpu som primær, for så å sette i skjermkortene igjen.

 

For å forenkle det hele, er det nok best å kun holde på med et skjermkort i gangen.

Lenke til kommentar

Du har ikke en annen skjerm eller TV du kan teste med? Evt at du må sette noe settings på skjermen din, om at du nå ikke brukder DP, men HDMI/DVI (men da burde du egentlig ikke fått "signal", som du sier at du får).

"The HD4000 does not support dual-link, therefore 1920x1200 is the maximum for DVI and HDMI, 2560x1440 is only possible with a displayport port."

 

Skulle vel ikke ha hatt noe å si, men hadde forventa at du skulle fått skjermbilde nå, så har ikke så mye annet å foreslå. Boote fra usb å reflashe gpu bios blir vanskelig i blinde :(

Lenke til kommentar
Siden du kanskje ble lurt av skjermen din, kan det jo hende at du bare kan sette i 780 korta å boote som normalt?


Dog ville jeg lett litt rundt i BIOS etter innstillinger om å bruke intel GPU som default skjermkort først.


Tok du en kopi av firmware før du startet med endringene på 780 korta?

I såfall kunne du laget en bootbar USB minnebrikke og reflasha med nvram.exe. Ellers må man vel helst få boota windows.
Lenke til kommentar

Tingen er at du må få boota med 780 skjermkorta i maskina (siden firmwaren ligger på selve 780 skjermkortene). Dog blir ofte intel gpuen deaktivert når man har andre skjermkort i maskina (står svært lite om dette i manualen til HK'et ditt).

 

Skjønner at det er prakk med vannkjøling, men forsøk å sette i 780 korta igjen (siden du fikk signal tidligere, bare ikke bilde. Dette ble "løst" med en skjerm som ikke var overklokka. Godt mulig at du får bilde med 780 korta, når du ikke bruke 1440p skjermen).

 

 

Har som sagt ikke noe erfaring med GPU flashing, så her er jeg på ukjent mark. Ta en titt her:

http://www.tomshardware.co.uk/faq/id-1872554/flash-gpu-bios-nvflash.html

 

Det sikreste hadde vel vært om du fikk boota inn i windows og resatt innstillingene som du selv har gjort, med samme programvare som du er kjent med.

Endret av Hareide
Lenke til kommentar

Jeg har de gamle x.rom filene som jeg har brukt ja. Hvordan flasher man i bios da? Har fått lagt riktig bios på en cd nå.

 

Har du endret noe på BIOS'en på hovedkortet ditt? Har hele tiden tenkt at du snakket om endringer som ble gjort på 780 skjermkortene dine. Settings i BIOS (HK) burde ha blitt resatt når du trykket på clear CMOS knappen øverst til høyre på hovedkortet ditt.

Lenke til kommentar

Ja, har resatt hk. Forsøkte med HDMI mellom en gpu og tven, da var det ikke noe signal. :(

 

Men får du bilde via HDMI utgangen på hovedkortet, når du har i et eller begge 780 kortene? Får du det, er det fortsatt håp :D Du trenger ikke nødvendigvis ha skjermbilde via kortene, for å nå disse via DOS/Windows.

Lenke til kommentar

Hvis det er mulig, er det trolig en setting i BIOS, men har som sagt ikke klart å finne det.

 

Alternativet er vel å slenge inni enda et skjermkort, innbiller meg at dette bør stå før SLI kortene dine for å fungere.

 

Du skal ha et LED display helt nederst på hovedkortet ditt, gir denne noen feilkode når du har et eller flere 780 kort i maskina?

Se "5-4 Debug LED Codes" på side 118 i manualen

Lenke til kommentar

Bruk et gammelt pci-e grafikk kort i den ene slotten (lavest nummer) sammen med ett 780ti kort om gangen i neste slot.

Da skal vga bios i det gamle pci-express kortet initialiseres først og du får skjermbildet fra dette.

Sjekk så i device manager om ditt gtx780ti er detektert. Da skal du kunne reversere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...