Gå til innhold

Beste skjermkort for 5760x1080 under 5000,-


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høye oppløsninger vil belaste Rasteriseringsenhetene i GPUen ganske tungt, samt at det er helt greit med litt ekstra minne og grei ytelse her.

 

AMD sin 290 og 290x har begge 64 ROPs (rasterenheter) og 4 GB minne med rimelig god minnebåndbredde, mens Nvidia GTX 780Ti bare har 48 ROPs, og 3GB minne. Helt ok, men ikke optimalt.

 

Og nettopp derfor gjør 290/290x det ekstra godt ved høye oppløsninger, og er derfor disse jeg anbefaler. Forskjellen på 290 og 290x er ikke stor, og med likt antall ROPs og minne, så ville 290 vært det som er det mest fornuftige valget.

 

På grunn av AMD sin relativt dårlige stock-kjøler så ville jeg nok ogs slengt i noen ekstra kroner for en versjon med tredjeparts kjøler: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2436924

Ønskes bedre ytelse så er det bedre å spare til et ekstra 290-kort, for så å kjøre de i Crossfire.

Endret av Andrull
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for svar, men jeg har et spørsmål til. Jeg har en 600w 80+ bronse psu, og har lest at r9 290s på full load bruker 400w. Vil dette være noe problem?

Hele systemet trekker omtrent 400W, ja. Skjermkortet i seg selv tikker inn på ca 250W maks.

 

En 600W PSU skal holde greit det, selv med litt ekstra utstyr og noe overklokking. Så fremt du ikke tar HELT av på overklokkinga.

Lenke til kommentar

Noe å tenke på er å kjøpe et par/tre brukte skjermkort for å sette i SLI/CFX. Så lenge man holder seg under 2GB Vram grensa, så vil man få høyere ytelse av dette. Ett skjermkort er som regel ikkje nok for

5760x1080 mener jeg, hvis man ikkje vil spille med mye "lagg" Man må i såfall skru ned detaljer til "medium" i mange spill for å få nok flyt.

 

 

Det er en grunn for at jeg ikkje spiller med 3 skjermer, fordi det blir ofte for lav fps etter min smak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

takk for gode svar alle sammen, men jeg har hørt at problemet med "stuttering" er større i flerskjermløsninger... er dette sant?

 

 

 

 

Jeg har nå et gtx 760, og spiller bf4 60fps low, og jeg er ikke noe redd for å spille på medium... jeg synes det er verdt det å spille over 3 skjermer :3

 

skjermene mine er 60hz btw

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...