Gå til innhold

Ta imot Jesus.


Anbefalte innlegg

Av David, da han lot som han var gal hos Abimelek, så han ble jaget bort og gikk sin vei.

2 א Jeg vil velsigne Herren til alle tider,
alltid lovsynge ham med min munn.

3 ב Jeg er stolt over Herren,
la de hjelpeløse høre det og være glade.

4 ג Pris Herren sammen med meg,
la oss ære hans navn!

5 ד Jeg søkte Herren, og han svarte meg,
fra alt som skremte, berget han meg.

6 ה Vend blikket mot ham og strål av glede,
så skal dere aldri rødme av skam!

7 ז Den hjelpeløse ropte, og Herren hørte,
han frelste ham fra alle trengsler.

8 ח Herrens engel slår leir
rundt dem som frykter ham.
Han frir dem ut.

9 ט Smak og se at Herren er god!
Salig er den som søker tilflukt hos ham.

10 י Frykt Herren, dere hans hellige!
De som frykter ham, lider ingen nød.

11 כ Unge løver lider nød og sulter;
men de som søker Herren,
mangler aldri det som godt er.

12 ל Kom hit, barn, hør på meg!
Jeg vil lære dere frykt for Herren.

13 מ Er du en som har glede av livet,
som elsker å se gode dager?

14 נ Hold da tungen borte fra det som er ondt,
og leppene borte fra svikefull tale!

15 ס Vend deg bort fra det onde og gjør det gode.
Søk fred og jag etter den!

16 ע Herrens øyne følger de rettferdige,
hans øre lytter til deres rop.

17 פ Herrens ansikt er vendt mot dem som gjør det onde,
han skal utrydde minnet om dem fra jorden.

18 צ De rettferdige roper, og Herren hører,
han berger dem ut av alle trengsler.

19 ק Herren er nær hos dem som har et nedbrutt hjerte,
han frelser dem som har en knust ånd.

20 ר Mange ulykker rammer den rettferdige,
men Herren frir ham ut av dem alle.

21 ש Han bevarer hvert bein i hans kropp,
ikke ett av dem skal brytes.

22 ת Ulykke dreper den lovløse,
de som hater den rettferdige, blir straffet.

23 Men Herren berger sine tjeneres liv,
ingen som søker tilflukt hos ham, blir straffet.

 

Er det Gud som sier at Gud hater oss? NEI :) Er det David som har en salme ? JA

 

Gud er GUD ER. Hva skal en si da? tror du Gud går rundt og dreper mennesker? nei.

 

Mennesker har håp i Gud. for å fjerne ondskap. Derfor Jesus. http://youtu.be/5FV_MMC7frw

Endret av Sabell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja men Sabell, Bibelen er jo full av eksempler på at YHWH dreper. Og i Johannes Åpenbaring loves det et blodbad der Jesus skal drepe billioner av mennesker. Skal vi ta Bibelen som sannferdig, eller skal vi ikke?

 

Det er godt mulig Jesus ikke var slik i virkeligheten, eller sa det Bibelen sier han sa, men leser man Bibelen så er både YHWH og hans sønn Jesus skikkelser som jo, dreper, og hva verre er, forviser til et Hevete Gud har skapt. Ja, opprinnelig for Satan og hans engler, men så av eget valg for mennesker som ikke bekjenner seg til Jesus. (Så kan man jo lure på om ikke altvitende "Gud" visste at han kom til å bortvise mennesker til Helvete også, da han engang skapte dette Helvete for Satan).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja men Sabell, Bibelen er jo full av eksempler på at YHWH dreper. Og i Johannes Åpenbaring loves det et blodbad der Jesus skal drepe billioner av mennesker. Skal vi ta Bibelen som sannferdig, eller skal vi ikke?

 

Det er godt mulig Jesus ikke var slik i virkeligheten, eller sa det Bibelen sier han sa, men leser man Bibelen så er både YHWH og hans sønn Jesus skikkelser som jo, dreper, og hva verre er, forviser til et Hevete Gud har skapt. Ja, opprinnelig for Satan og hans engler, men så av eget valg for mennesker som ikke bekjenner seg til Jesus. (Så kan man jo lure på om ikke altvitende "Gud" visste at han kom til å bortvise mennesker til Helvete også, da han engang skapte dette Helvete for Satan).

Hva har man da å frykte når jesus skal ta opp de som er hos ham allerede? og alle har jo den muligheten.Den bibelske Gud hater synd. Men gir alle muligheten til å bli fri fra synd.

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

 

Hva har man da å frykte når jesus skal ta opp de som er hos ham allerede? og alle har jo den muligheten.

 

Ja, i solidaritet med alle andre enn dem han gidder å redde, må man vel for all del ha følelser for dem også? Av og til virker det som kristne ikke bryr seg en døyt om hvem som havner i Helvete, men bare om kristne og Jesus.

Endret av malmanomar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, i solidaritet med alle andre enn dem han gidder å redde, må man vel for all del ha følelser for dem også? Av og til virker det som kristne ikke bryr seg en døyt om hvem som havner i Helvete, men bare om kristne og Jesus.

 

 

Selvfølgelig bryr man seg. Men folk må få velge selv og bare Gud kan komme inn å endre. Og vi må ha krefter for våre egne liv også. Og det er ikke å bare gå ut i dag å si slutt med der eller spre jesus budskap! Mennesker er fri til å gjøre hva de vil med sine liv. Og det er jo oss det kommer an på hva vi velger selv. Og når mennesker har satt opp "gjerder" utenom Gud så blir det jo ikke lett heller. Paradis blir da mer håpet etter verden. Og man håper på det her også. Men det kan bare Gud gjøre.

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

Hvem av disse har rett om Jesus?

 

Only in America? Man kan ihvertfall si et par ting om det. Underholdende, som amerikanere kan det best, og litt sjokkerende at dette elementet også finnes. :)

 

For de som lurer på hvem disse folka er:

https://www.google.com/search?q=Westboro+Baptist+Church&oq=Westboro+Baptist+Church&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&es_sm=93&ie=UTF-8

 

Wikipedia.org sier følgende, og det er tydelig at det ikke er snakk om "normale baptister":

http://en.wikipedia.org/wiki/Westboro_Baptist_Church

 

 

 

Vi snakker om kontroll på aller værste vis. Som Jehovas vitner praktiserer, som Smiths venner praktiserer og gudene vet hvem andre.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, i solidaritet med alle andre enn dem han gidder å redde, må man vel for all del ha følelser for dem også? Av og til virker det som kristne ikke bryr seg en døyt om hvem som havner i Helvete, men bare om kristne og Jesus.

 

 

Selvfølgelig bryr man seg. Men folk må få velge selv og bare Gud kan komme inn å endre.

 

Godt å se at du er litt på gli og ikke avsporer fra problemstillingen.

Det er jo ikke slik at alle kan velge dette. Ta meg f.eks. Jeg syns Jesus er en avskyelig fyr. Jeg skal spare deg for bibelversene som overbeviser meg i dette. Jeg kan ikke velge eller tvinge meg til å tilbe ham. Jeg har ikke noe valg i det hele tatt (ikke at jeg ønsker det, men for eksempelets skyld).

Men uansett, det eneste jeg i det hele tatt klarer å tenke på i den sammenhengen, er rett og slett alle de som "Gud" har skapt et Helvete for at de skal pines i og som Jesus skal sende dem til (ifølge Bibelen). Så lenge "Gud" og Jesus oppfører seg slik er det umulig for meg å se på dem som noe annet enn råtne løgnere og torturister. Sorry, men slik er det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Godt å se at du er litt på gli og ikke avsporer fra problemstillingen.

Det er jo ikke slik at alle kan velge dette. Ta meg f.eks. Jeg syns Jesus er en avskyelig fyr. Jeg skal spare deg for bibelversene som overbeviser meg i dette. Jeg kan ikke velge eller tvinge meg til å tilbe ham. Jeg har ikke noe valg i det hele tatt (ikke at jeg ønsker det, men for eksempelets skyld).

Men uansett, det eneste jeg i det hele tatt klarer å tenke på i den sammenhengen, er rett og slett alle de som "Gud" har skapt et Helvete for at de skal pines i og som Jesus skal sende dem til (ifølge Bibelen). Så lenge "Gud" og Jesus oppfører seg slik er det umulig for meg å se på dem som noe annet enn råtne løgnere og torturister. Sorry, men slik er det...

 

Jeg vil gjerne se ett eller to av bibelversene som overbeviser deg om dette hvis det er greit? :)

 

Alt har sin tid
1Alt har sin tid, og en tid er det satt for alt det som skjer under himmelen. 2Det er en tid til å fødes og en tid til å dø, en tid til å plante og en tid til å rykke opp det som er plantet, 3en tid til å drepe og en tid til å lege, en tid til å rive ned og en tid til å bygge opp, 4en tid til å gråte og en tid til å le, en tid til å klage og en tid til å danse, 5en tid til å kaste bort steiner og en tid til å samle steiner, en tid til å ta i favn og en tid til å holde seg fra favntak, 6en tid til å søke og en tid til å tape, en tid til å gjemme og en tid til å kaste, 7en tid til å rive i stykker og en tid til å sy sammen, en tid til å tie og en tid til å tale, 8en tid til å elske og en tid til å hate, en tid til krig og en tid til fred. 9Hva vinning har den som arbeider, av det strevet han har med det? 10Jeg så den plage som Gud har gitt menneskenes barn å plage seg med. 11Alt har Gud gjort vakkert i sin tid. Også evigheten har han lagt i deres hjerte, men likevel kan mennesket ikke forstå det verk Gud gjør, fra begynnelsen til enden.
12Jeg skjønte at de ikke har noe annet gode enn å glede seg og nyte godene i livet. 13Men når et menneske, hvem det så er, får ete og drikke og unne seg gode dager til gjengjeld for alt sitt strev, så er også det en Guds gave. 14Jeg forsto at alt det Gud gjør, det varer evig. Ingen kan legge noe til, og ingen kan ta noe fra. Slik har Gud gjort for at vi skal frykte ham. 15Det som er, det var allerede før, og det som skal bli, det har også vært før. Gud søker fram igjen det som svant.
Livet er et ustanselig kretsløp
16Videre så jeg under solen: På dommersetet satt gudløsheten. Der rettferdighet skulle råde, der rådde gudløshet.
17Da sa jeg i mitt hjerte: Gud skal dømme den rettferdige så vel som den gudløse. Hos ham er det fastsatt en tid for alt som skal skje og for alt som gjøres. 18Jeg sa i mitt hjerte: Dette skjer for menneskenes barns skyld, for at Gud kan prøve dem, og de kan se at de i seg selv ikke er annet enn dyr. 19For det går menneskenes barn som det går dyrene, den samme skjebnen rammer dem. Den ene dør, og det gjør også den andre. Én livsånde har de alle. Mennesket har ikke noe fortrinn fremfor dyret. For alt er tomhet. 20De farer alle til ett sted - de er alle blitt til av støv, og de vender alle tilbake til støvet. 21Hvem vet om menneskenes ånd stiger opp, og om dyrets ånd farer ned til jorden? 22Og jeg så at det ikke er noe bedre for mennesket enn at han gleder seg ved sitt arbeid. Det er det gode som blir ham til del. For hvem lar ham få se det som skal komme etter ham?
1Videre så jeg alle de voldsgjerninger som skjer under solen. Jeg så de undertryktes gråt - og det var ingen som trøstet dem. Jeg så voldsmenn bruke makt mot dem, og det var ingen som trøstet dem. 2Da priste jeg de døde. De som allerede hadde fått dø, var lykkelige fremfor de levende, de som ennå var i live. 3Men fremfor dem begge priste jeg lykkelig den som ennå ikke er til, som ikke har sett de onde gjerninger som skjer under solen. 4Og jeg så at alt strev og all dyktighet i arbeid har sin grunn i at den enes ærgjerrighet er større enn den andres. Også det er tomhet og jag etter vind.
5Dåren legger hendene i fanget og tærer på sitt eget kjøtt.
Endret av Sabell
Lenke til kommentar

]Vet du hvorfor? Fordi vi har veldig, veldig, veldig god grunn til å stille spørsmål ved legitimiteten til dette "manuskriptet" som "Guds" Ord.

 

Tja spørs jo helt hva man legger i "Guds ord" da...

 

Jo, det var så klart flere årsaker til at boken ble skrevet, men om du ikke ligger så langt etter at du fortsatt tror Moses skrev mosebøkene, så vil du faktisk se at det ofte lå rivalisering mellom forskjellige deler av presteskapet bak mye av det som står der.

 

Joda, dette er forsåvidt også ganske trivielt og bredt akseptert, så jeg ser ikke helt hva det har med saken å gjøre? Den teologiske utviklingen i GT er vel en ganske selvfølge.

 

 

Forbedring? Hva mener du? Moralsk sett? Nei.

 

Moralsk sett; i høyeste grad. De gamle isrealittene er moralsk overlegne andre nærliggende ANE-kulturer. De gamle, brutale moselovene var utvilsomt et steg i riktig retning. Som du sikkert vet, så er en stor del av moselevene direkte blåkopi av andre kulturers lover. Forskjellen er alikevel ganske radikal - en radikal forbedring. For en direkte sammenligning mellom lovvene, se for eksempel Old Testament Parallels, bare her ser man allerede at f.ex. straffene hos nabokulturene er langt mer barabriske..

Et annet element ligger i hele den revurderingen av mennesket som man finner i GT. Også ganske unikt for GT kontra røkla.

 

Det er akkurat slik et voksende antall mennesker vurderer judeokristendommen som idag. Kort sagt, det er like vanvittig det dere tror på, som det dere beskylder for vanvidd hos andre for.

 

Hvem er disse menneskene? o_O

Og hvorfor sier du det 'dere' tror på hele tiden ?

 

 

Jeg mener at YHWH/Jesus må være temmelig dumme når de stapper slike vers inn i ei bok og VET at det kommer til å føre til at minst 40,000 mennesker blir slaktet i Jesu navn. Du kan legge skylda på Karl den Store alt du vil, dette hadde aldri skjedd uten kristendommen, det var tjeneste hos Satan de ble beskyldt for, og den historien vet vi jo godt hvem som dro med seg. Sto det ikke en prest og "forrettet" ved hver eneste av heksebrenningen vi opplevde her i Norge. Håper ikke du drar den at det bare var katolikker som sto for dette? Jeg kan fiske frem noen saftige sitater fra den gale Martin Luther, om du ønsker? Dette var kristendommens feil, og merkelig er det da at det er "Kjærlighetens Gud" som har plassert versene som muliggjorde dette inn i sinn skitne, menneskefiendtlige Bibel. Tror du ikke det finnes bibelvers i DNT som de også støttet seg til i dette? Jeg kan fiske frem dem også, jeg, om det trengs. Jeg vet, for å si det slik, nok til at jeg skjønner hvor hovedvekten av skyld skal plasseres. Det er helt forståelig at du ikke skjønner (ikke vil) dette.

 

 

For det første, det var ikke dette bibelverset som var *opphavet* til de moderne heskeprosessene. Som nevnt, troen på hekser er ikke noen bibelsk eller kristen tanke. Egentlig var det motsatt. Lenge var det kirkens offisielle standpunkt at hekseri var noe hedensk nonsens. Pave Alexander IV (medio 1200-tallet) forbød inkvistoren å forfølge mennesker som var anklaget for å bevdrive magi. Aquinas avviste også den reelle troen på hekser.

 

For det andre, slaktet i Jesu navn? Uhm, hekseprosessene handlet da vitterlig mer om hvem man kunne gå i ledetog med enn Jesus navn. Men okej, hvorfor mener du demonologi plutselig ble en så åpenbar faktor i Euopra?

 

Du må gjerne fiske opp noen saftige sitater fra Luther, men det synes jeg er lite intresant. Det sier mindre om hvorfor det skjedde og hva som var de bakomliggende årsakene til dette temporale skiftet.

 

Vår egen heksehistoriker, Rune Blix Hagen, er jo ganske klar på at det ikke finnes én årsak som kan forklare det, men i hovedsak skyldes et bredt kompleks av langtvirkende og umiddelbare omstendigheter som igjen varier etter lokale forhold. Sentralmakten er nok et lite stikkord her. Her i Norge skjedde de fleste prosessene i Finmark (hvor det ikke akuratt var oveflod av Bibeler?), og [omtrent?] alle menn som ble dømt var samer, mens alle kvinner var etnisk norske. Sikker tilfeldig............

 

I sum ser mange av hekseprosessene ut til å være småkonflikter. Anklagerne var ofte familie eller naboer til de tiltalte. Gjerne som følge av en god gammel nabokrangel eller f.ex. arveoppgjør. Blandet med en solid dose lokalpolitkkk fra loklale myndigheter, makt, og litt skade på "kropp og sjel", så er man et steg nærmere å ha en "heks" i nabolaget.

 

Intet forsøk på å frikjenne kirkens rolle i prosessene, men bibelsk opphav...? Ikke akuratt.

 

Din referanse var til hvorfor pedofili ikke ble nevnt som forbudt. Jeg svarte med å si at hvis dette følger så logisk, slik at pedofili ikke behøvde å nevnes, så burde det vel heller ikke nevnes noe om dyresex. Dette skulle jo følge logisk som at alt annet faller utenom.

 

Joda, at forbud mot dyresex nevner er mindre overraskende. Igjen så er det ganske relevant å se til nærliggende kulturer.

 

Apropos evilbible.com. Dette er jo bare en side, vi har mange gode oppslagsverk. Selv bruker jeg faktisk mest Biblegateway og Biblehub, Gateway pga. alle versjonene, og Hub for bra alle tilleggskommentarene osv. Jeg sitter forøvrig selv med hardcover versjonen av The Sceptics Annotated Bible. Flott utgave. Det er feil både i evilbible.com og Sceptics. Men ikke like mange som det er absurde bortforklaring på apologetiker-sider. Ellers så har vi jo den glimrende norske siden her (men som sagt, det er litt feil overalt):

http://bibelguiden.com/

Syns også det finnes gode nettsteder med grunntekstene, bl. annet denne:

http://www.scripture4all.org/

 

Sikkert flotte sider, men nå tror jeg ikke det er noen som har beskyldt verken Bibelguiden eller Skeptics Annotated Bible for være særlig gode "opppslagsverk".

 

Det vil si, de er rätt så gode dersom man er glad i å copypaste noen slemt Gud har gjort eller lignende og score noen kjapp, billige poeng på det i noen få minutter, men til gjengjeld er de er totalt blottet for forklaringer. Man lærer strengt tatt ingenting av de, heller motsatt. Ingen hermeneutikk, ingen eksegese, ingen dypere innstikt, ingen dypere forståelse. Det er litt sånn "dette betyr akuratt det jeg tror det betyr"..

 

F.ex. et tilfeldig eksempel fra Annotated Bible;

(1.26a) “Let us make man in our image.”

#9 How many gods are there?

 

Hva har i hele tatt dette å gøre med hvor mange guder det finnes?

Sikkert fordi "aha, Elohim betyr akuratt det jeg tror det betyr". Ville nok heller vært langt mer lærerikt å faktisk henvise til skolastikere som Astruc eller Wellhausens systematisering rundt dette.

 

 

Men tror du strengt tatt ikke at GT-forfatterne ville skrevet det litt annerledes hvis intensjonen var kontroll&sadisme? Så fort man begynner å se litt på andre ANE-kulturer, så ser man jo releativt fort at hele GT faktisk er en radikal forbedring i forhold til samtiden. Kanskje ikke det man skulle forvente dersom målet var rikdom, røde løpere og kontroll av massene..?

 

En ganske så bombastisk måte å forholde seg til det på. Hvordan vet du at det ikke stod seg motsatt til. Altså at forholdene var bedre før, og at med inntoget av DGT, så ble alt bare mye værre?

 

Mye av skriveriene i DGT, snakker jo om drap, slaveri, kriger og "you name it". :hmm:

 

Jeg datt litt ut med den ANE-forkortelsen. Gidder du fylle ut bokstavene for meg, slik at dette blir forståelig?

 

Javist snakker mye av skriveriene i GT om drap, slaveri, krig, you name it. Dette er jo på mange måter omtrent the topic i hele GT kan det nesten virke som. Og jeg tviler heller ikke på at de gamle isrealittene så på sin Gud som the warlord among gods en god periode.

 

Jeg skrev at GT og moselovene (yes indeed) medførte en radikal forbedring i forhold til samtiden, ikke i forhold til fortiden.

 

ANE = Ancient Near East (:

Lenke til kommentar

 

 

Ja, i solidaritet med alle andre enn dem han gidder å redde, må man vel for all del ha følelser for dem også? Av og til virker det som kristne ikke bryr seg en døyt om hvem som havner i Helvete, men bare om kristne og Jesus.

 

 

Selvfølgelig bryr man seg. Men folk må få velge selv og bare Gud kan komme inn å endre.

 

Godt å se at du er litt på gli og ikke avsporer fra problemstillingen.

Det er jo ikke slik at alle kan velge dette. Ta meg f.eks. Jeg syns Jesus er en avskyelig fyr. Jeg skal spare deg for bibelversene som overbeviser meg i dette. Jeg kan ikke velge eller tvinge meg til å tilbe ham. Jeg har ikke noe valg i det hele tatt (ikke at jeg ønsker det, men for eksempelets skyld).

Men uansett, det eneste jeg i det hele tatt klarer å tenke på i den sammenhengen, er rett og slett alle de som "Gud" har skapt et Helvete for at de skal pines i og som Jesus skal sende dem til (ifølge Bibelen). Så lenge "Gud" og Jesus oppfører seg slik er det umulig for meg å se på dem som noe annet enn råtne løgnere og torturister. Sorry, men slik er det...

 

 

 

Hadde det vært slik at jesusen tok avstand fra DGT-guden, ville ihvertfall jesusen kunne se kjærlig ut. Men, det gjør han jo ikke ihvertfall i DNT.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Godt å se at du er litt på gli og ikke avsporer fra problemstillingen.

Det er jo ikke slik at alle kan velge dette. Ta meg f.eks. Jeg syns Jesus er en avskyelig fyr. Jeg skal spare deg for bibelversene som overbeviser meg i dette. Jeg kan ikke velge eller tvinge meg til å tilbe ham. Jeg har ikke noe valg i det hele tatt (ikke at jeg ønsker det, men for eksempelets skyld).

Men uansett, det eneste jeg i det hele tatt klarer å tenke på i den sammenhengen, er rett og slett alle de som "Gud" har skapt et Helvete for at de skal pines i og som Jesus skal sende dem til (ifølge Bibelen). Så lenge "Gud" og Jesus oppfører seg slik er det umulig for meg å se på dem som noe annet enn råtne løgnere og torturister. Sorry, men slik er det...

 

Jeg vil gjerne se ett eller to av bibelversene som overbeviser deg om dette hvis det er greit? :)

 

Jeg har faktisk vist deg en del av dem før, men da som "Jesu Blodet Renser" ; ). Da ble du meget sint. Mern her er noen, da.

 

Lukas 12:51

En Levende Bok (LB)

51 Tror dere at jeg er kommet for å skape fred på jorden? Nei! Heller strid og splid.

Matteus 10:34-37

En Levende Bok (LB)

34 Innbill dere ikke at jeg er kommet for å skape fred på jorden! Nei, jeg kommer ikke med fred, men med sverd. 35 Jeg er kommet for å sette en mann opp mot hans far og en datter mot hennes mor og en svigerdatter mot hennes svigermor. 36 En manns verste fiender vil bli å finne i hans eget hjem! 37 Hvis dere elsker far og mor mer enn dere elsker meg, er dere ikke verdige til å være mine. Hvis dere elsker sønn eller datter mer enn meg, er dere heller ikke verdige.

Apenbaring 19:13-15

En Levende Bok (LB)

13 Han var kledd med klær som var dyppet i blod, og han ble kalt «Guds ord».14 Himmelens hærer, kledd i det fineste lin, hvitt og rent, fulgte ham på hvite hester.

15 I munnen holdt han et skarpt sverd, og med det skulle han slå folkene. Han hersket over dem med jerngrep, og han trådte den Allmektige Guds vinpresse.

Apenbaring 19:15-21

En Levende Bok (LB)

15 I munnen holdt han et skarpt sverd, og med det skulle han slå folkene. Han hersket over dem med jerngrep, og han trådte den Allmektige Guds vinpresse. 16 På kappen og på hoften var dette navn skrevet: «Kongenes Konge og Herrenes Herre.»

17 Da fikk jeg se en annen engel som stod i solskinnet og ropte høyt til fuglene: «Kom! Samle dere til Guds store kveldsmåltid! 18 Kom og spis kjøttet av konger og hærførere og store generaler, av hester og ryttere og av hele menneskeheten, både store og små, slaver og frie.»

19 Da så jeg det onde dyret samle regjeringene på jorden og alle deres hærer for å kjempe mot ham som sitter på hesten. 20 Men dyret ble grepet og sammen med det den falske profeten, – han som gjorde under i dyrets tjeneste og forførte menneskene. Begge ble kastet levende i ildsjøen som brenner med svovel. 21 De andre ble drept med sverdet som gikk ut av rytterens munn. Og alle fuglene spiste seg mette av deres kjøtt.

Matteus 13:10-15

En Levende Bok (LB)

10 Da kom disiplene og spurte: «Hvorfor bruker du alltid disse illustrasjonene? De er så vanskelige å forstå!»

11 Da forklarte Jesus dem at det bare var de som kunne forstå dette med himmelriket, – ingen andre.

12 «For til den som har, skal mer bli gitt,» sa han til dem, «og han skal ha fullt opp. Men fra den som ikke har noe, skal til og med det lille han har, bli tatt bort. Det er derfor jeg bruker disse historiene, slik at folk skal høre og se, men ikke forstå.

Matteus 19:29

En Levende Bok (LB)

29 Og hver den som oppgir hjem, brødre, søstre, far, mor og kone og barn eller eiendom for å følge meg, skal få hundre ganger så mye igjen. Og i tillegg skal de få evig liv.

Markus 4:25

En Levende Bok (LB)

25 Den som har, han skal få. Men den som ikke har, skal bli fratatt selv det han har.

Matteus 10:14-15

En Levende Bok (LB)

14 Hvis dere ikke blir ønsket velkommen i en by eller et hjem, skal dere riste støvet fra det stedet av føttene når dere drar. 15 I sannhet, det vil gå bedre for de onde byene Sodoma og Gomorra på dommens dag enn med disse stedene.

2 Tessalonikerne 1:8-9

En Levende Bok (LB)

8 Han skal komme med dom over dem som ikke ønsker å kjenne Gud og som nekter å godta hans plan om å frelse dem ved vår Herre Jesus Kristus. 9 De skal bli straffet i et evig helvete, og skal for alltid være skilt fra Herrens åsyn. De skal aldri se hans makt og herlighet,

Matteus 25:41

En Levende Bok (LB)

41 Så skal jeg vende meg mot dem som står på min venstre side og si: 'Bort med dere, dere forbannede, gå til den evige ild som er beredt for djevelen og hans onde ånder.

Matteus 13:40-45

En Levende Bok (LB)

40 Akkurat som tistlene blir skilt ut og brent i denne lignelsen, skal det skje ved verdens ende. 41 Jeg skal sende mine engler, og de skal sanke sammen alt som fører til fristelse og alle som gjør urett 42 og kaste dem i ovnen og brenne dem. Der skal de gråte og skjære tenner. 43 Men de gudfryktige skal skinne som solen i sin Fars rike. De som har ører, må høre!

__________

Ja, vi kan stoppe der. Kan jo ta en Del 2 en annen gang. Han gir noen forferdelige råd, Jesus, kanskje det skal bli del 2.

 

Ja, hva har du å si til det over? For meg kan det kun henge logisk sammen med det rimelige positive han snakket om på den måten at vi her har å gjøre med en løgner og bedrager. En ekstremt egenkjær personlighet, som glorifiserer seg selv og ønsker å suge til seg all den menneskelige energien, frykt eller kjærlighet, han bare kan. Hjelpe kun de som bøyer seg i støvet for ham, og knuse alle andre. GamleErik YHWH opp av dage, så og si. Rett og slett umulig for meg å se opp til, og en type jeg aldri ville vurdert å kalle "Kjærlighetens Gud".

Lenke til kommentar

 

 

 

Hadde det vært slik at jesusen tok avstand fra DGT-guden, ville ihvertfall jesusen kunne se kjærlig ut. Men, det gjør han jo ikke ihvertfall i DNT.

 

"Etter en førti år lang vandring i ørkenen, stod en ny generasjon israelitter klare til å dra inn i Det lovede land. Moses, som hadde ledet folket under den lange vandringen, fikk på grunn av sin ulydighet ved klippen i Sin-ørkenen (hvor han slo på klippen i stedet for å tale til den, 4.Mos.20,7-12) selv ikke komme inn i landet.

I en av sine siste taler til israelittene fortalte Moses dem hva Gud hadde sagt om den Messias som en gang i fremtiden ville komme for å frelse menneskene. “En profet som meg skal Herren din Gud oppreise for deg fra din midte, fra dine brødre. Han skal dere høre på.” (5.Mos.18,15) Med denne setningen forkynte han også mye av Jesu egentlige misjon.

Guds oppdrag til Moses hadde vært: “...klageropet fra Israels barn [er] kommet til Meg, og Jeg har også sett hvordan egypterne undertrykker dem. Derfor, kom nå, så du kan føre Mitt folk, Israels barn, ut av Egypt.” (2.Mos.3,9-10) Og til Farao lød budskapet: “Så sier Herren, Israels Gud: La Mitt folk fare, så de kan holde pilegrimshøytid for Meg i ørkenen.” (2.Mos.5,1)

På samme måte som Moses ble brukt for å sette slaver fri, skulle Jesus sette sitt folk fri. Men det som utgangen fra Egypt var et bilde på, var en mye større og mer omfattende frigivelse. Mens Moses ledet et folk ut fra landet Egypt, var Jesu misjon av en ganske annen karakter. Hans rike er ikke av denne verden, og Hans oppgave var heller ikke - som de fleste jøder på Hans tid trodde - å fri Judea fra Romerrikets undertrykkelse.

I synagogen på sitt hjemsted Nasaret, stod Jesus frem og forkynte sin virkelige misjon ut fra profetier gitt århundrer i forveien gjennom profeten Jesaja: “Herrens Ånd er over Meg, for Han har salvet Meg til å forkynne evangeliet for de fattige. Han har sendt Meg for å helbrede dem som har et sønderknust hjerte, og for å rope ut frihet for fanger, og for at blinde skal få synet igjen, for å sette undertrykte i frihet, for å rope ut et nådens år fra Herren.” (Luk.4,18-19)

H vem eller hva var det Jesus skulle fri sitt folk fra? Vi finner neppe et bedre bilde på dette enn landet som Moses førte israelittene ut av, Egypt. Faraos svar da Moses ba ham la folket fare, oppsummerer hva det hele dreier seg om:Hvem er Herren, at jeg skulle lyde hans røst og la Israel fare? Jeg kjenner ikke Herren, og jeg vil ikke la Israel fare.” (2.Mos.5,2) Siden har landet Egypt i Bibelen stått som et symbol på gudløse eller ateistiske krefter eller nasjoner.

Jødene hadde problemer med å forstå at Messias skulle komme for å frelse dem fra en annen type trelldom enn den vi også i dag vanligvis forbinder med ordet. De spurte Ham: “Vi er Abrahams barn og har aldri vært treller under noen. Hvordan kan du si: Dere skal bli fri?” Jesus svarte dem med å forklare hva slags trelldom de egentlig lå under: “Sannelig, sannelig sier Jeg dere: Den som gjør synd er syndens trell.” (Joh.8,33-34)

H elt siden syndefallet hadde menneskeheten vært under denne trelldom , og det var derfor Jesus hadde kommet. Han skulle gjøre dem fri. “Så hvis Sønnen gjør dere fri, da blir dere virkelig fri.” (v.35) “...og du skal gi Ham navnet Jesus, for Han skal frelse Sitt folk FRA deres synder.” (Matt.1,21; Se også Gal.5,17; Rom.7,14-15; 24-25)

Et menneske som lever i synd, er i virkeligheten Satans trell. (Se Joh.8,44) Siden alle har syndet, skulle alle - etter hva rett og rettferdig er - måtte høste den sam-me syndens lønn, nemlig døden (Rom.6,23). Men Jesus kom både som en stedfortreder - Han led den straffen vi skulle hatt - og som en frigjører - for å sette synderen fri fra trelldommen. Derfor kan Han både tilgi oss den synd vi allerede har begått, og også rense oss “fra all urettferdighet”, slik at vi ikke skal synde igjen (1.Joh.1,9)

På samme m åte som faraos hat mot israelittene ble sterkere og egypternes anstrengelser for å holde dem i slaveriet ble større, intensiverer også Satan sitt angrep mot et menneske han ser han er i ferd med å miste. Veien gjennom ørkenen er heller ikke alltid lett, men Gud har sendt sin profet foran oss.

Moses hadde gått i spissen for et folk som var omskåret på legemet. Israelittene var det kjødelige symbolet på Guds egentlige folk gjennom alle tider. “For rett jøde er ikke den som er det i det ytre, og den egentlige omskjærelsen er ikke den som er gjort i det ytre, på kjødet. Men den er i sannhet jøde, som er det i menneskets skjulte indre. Og sann omskjærelse er hjertets omskjærelse i Ånden, ikke i bokstavens.” (Rom.2,28-29)

Hva skal vi da si til dette? Hvis Gud er for oss, hvem kan da være imot oss? Han som ikke sparte sin egen sønn, men gav Ham for oss alle, hvordan skal Han kunne annet enn å gi oss alle ting med Ham?

Hvem vil komme med anklage mot Guds utvalgte? Det er Gud som rettferdiggjør. Hvem er den som fordømmer? Det er Kristus som døde, ja, mer enn det, som også er oppstått som også sitter ved Guds høyre hånd, og som også går i forbønn for oss.

Hvem kan skille oss fra Kristi kjærlighet? Trengsel, angst, forfølgelse, hungersnød, nakenhet, fare eller sverd? Som det står skrevet: “For Din skyld blir vi drept hele dagen lang. Vi blir regnet som slaktesauer.” Men i alt dette skal vi mer enn seire ved Ham som elsket oss.

For jeg er overbevist om at verken død eller liv, verken engler eller myndigheter eller makter, verken det som er nå eller det som skal komme, verken høyde eller dybde eller noen annen skapning skal være i stand til å skille oss fra Guds kjærlighet, den som er i Kristus Jesus, vår Herre. ” (Rom.8,31-39)"

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

 

Lukas 12:51

En Levende Bok (LB)

51 Tror dere at jeg er kommet for å skape fred på jorden? Nei! Heller strid og splid.

Matteus 10:34-37

En Levende Bok (LB)

34 Innbill dere ikke at jeg er kommet for å skape fred på jorden! Nei, jeg kommer ikke med fred, men med sverd. 35 Jeg er kommet for å sette en mann opp mot hans far og en datter mot hennes mor og en svigerdatter mot hennes svigermor. 36 En manns verste fiender vil bli å finne i hans eget hjem! 37 Hvis dere elsker far og mor mer enn dere elsker meg, er dere ikke verdige til å være mine. Hvis dere elsker sønn eller datter mer enn meg, er dere heller ikke verdige.

Apenbaring 19:13-15

En Levende Bok (LB)

13 Han var kledd med klær som var dyppet i blod, og han ble kalt «Guds ord».14 Himmelens hærer, kledd i det fineste lin, hvitt og rent, fulgte ham på hvite hester.

15 I munnen holdt han et skarpt sverd, og med det skulle han slå folkene. Han hersket over dem med jerngrep, og han trådte den Allmektige Guds vinpresse.

Apenbaring 19:15-21

En Levende Bok (LB)

15 I munnen holdt han et skarpt sverd, og med det skulle han slå folkene. Han hersket over dem med jerngrep, og han trådte den Allmektige Guds vinpresse. 16 På kappen og på hoften var dette navn skrevet: «Kongenes Konge og Herrenes Herre.»

17 Da fikk jeg se en annen engel som stod i solskinnet og ropte høyt til fuglene: «Kom! Samle dere til Guds store kveldsmåltid! 18 Kom og spis kjøttet av konger og hærførere og store generaler, av hester og ryttere og av hele menneskeheten, både store og små, slaver og frie.»

19 Da så jeg det onde dyret samle regjeringene på jorden og alle deres hærer for å kjempe mot ham som sitter på hesten. 20 Men dyret ble grepet og sammen med det den falske profeten, – han som gjorde under i dyrets tjeneste og forførte menneskene. Begge ble kastet levende i ildsjøen som brenner med svovel. 21 De andre ble drept med sverdet som gikk ut av rytterens munn. Og alle fuglene spiste seg mette av deres kjøtt.

Matteus 13:10-15

En Levende Bok (LB)

10 Da kom disiplene og spurte: «Hvorfor bruker du alltid disse illustrasjonene? De er så vanskelige å forstå!»

11 Da forklarte Jesus dem at det bare var de som kunne forstå dette med himmelriket, – ingen andre.

12 «For til den som har, skal mer bli gitt,» sa han til dem, «og han skal ha fullt opp. Men fra den som ikke har noe, skal til og med det lille han har, bli tatt bort. Det er derfor jeg bruker disse historiene, slik at folk skal høre og se, men ikke forstå.

Matteus 19:29

En Levende Bok (LB)

29 Og hver den som oppgir hjem, brødre, søstre, far, mor og kone og barn eller eiendom for å følge meg, skal få hundre ganger så mye igjen. Og i tillegg skal de få evig liv.

Markus 4:25

En Levende Bok (LB)

25 Den som har, han skal få. Men den som ikke har, skal bli fratatt selv det han har.

Matteus 10:14-15

En Levende Bok (LB)

14 Hvis dere ikke blir ønsket velkommen i en by eller et hjem, skal dere riste støvet fra det stedet av føttene når dere drar. 15 I sannhet, det vil gå bedre for de onde byene Sodoma og Gomorra på dommens dag enn med disse stedene.

2 Tessalonikerne 1:8-9

En Levende Bok (LB)

8 Han skal komme med dom over dem som ikke ønsker å kjenne Gud og som nekter å godta hans plan om å frelse dem ved vår Herre Jesus Kristus. 9 De skal bli straffet i et evig helvete, og skal for alltid være skilt fra Herrens åsyn. De skal aldri se hans makt og herlighet,

Matteus 25:41

En Levende Bok (LB)

41 Så skal jeg vende meg mot dem som står på min venstre side og si: 'Bort med dere, dere forbannede, gå til den evige ild som er beredt for djevelen og hans onde ånder.

Matteus 13:40-45

En Levende Bok (LB)

40 Akkurat som tistlene blir skilt ut og brent i denne lignelsen, skal det skje ved verdens ende. 41 Jeg skal sende mine engler, og de skal sanke sammen alt som fører til fristelse og alle som gjør urett 42 og kaste dem i ovnen og brenne dem. Der skal de gråte og skjære tenner. 43 Men de gudfryktige skal skinne som solen i sin Fars rike. De som har ører, må høre!

__________

Ja, vi kan stoppe der. Kan jo ta en Del 2 en annen gang. Han gir noen forferdelige råd, Jesus, kanskje det skal bli del 2.

 

Ja, hva har du å si til det over? For meg kan det kun henge logisk sammen med det rimelige positive han snakket om på den måten at vi her har å gjøre med en løgner og bedrager. En ekstremt egenkjær personlighet, som glorifiserer seg selv og ønsker å suge til seg all den menneskelige energien, frykt eller kjærlighet, han bare kan. Hjelpe kun de som bøyer seg i støvet for ham, og knuse alle andre. GamleErik YHWH opp av dage, så og si. Rett og slett umulig for meg å se opp til, og en type jeg aldri ville vurdert å kalle "Kjærlighetens Gud".

 

Det er jo ingenting her av hva Jesus sier? Men fra Matteus begynner livet til Jesus. Matteus satt i tollboden.(skatterkrever) Og var en synder. Jesus gikk bare til de som trengte hjelp han. Og som også forrådte jesus. Dette visste jesus om også at de kom til å gjøre.

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

 

 

 

Forbedring? Hva mener du? Moralsk sett? Nei.

 

Moralsk sett; i høyeste grad. De gamle isrealittene er moralsk overlegne andre nærliggende ANE-kulturer. De gamle, brutale moselovene var utvilsomt et steg i riktig retning. Som du sikkert vet, så er en stor del av moselevene direkte blåkopi av andre kulturers lover. Forskjellen er alikevel ganske radikal - en radikal forbedring. For en direkte sammenligning mellom lovvene, se for eksempel Old Testament Parallels, bare her ser man allerede at f.ex. straffene hos nabokulturene er langt mer barabriske..

Et annet element ligger i hele den revurderingen av mennesket som man finner i GT. Også ganske unikt for GT kontra røkla.

 

Drepe gravide kvinner og barn? Leve under en "Gud" som truer dem med at han skal tvinge dem til å spise sine barn? Ta småjenter som krigsbytte etter å ha drept familiene deres (samt alle deres småbrødre). Raid på raid på raid mot andre kulturer? Det går fint an å fortsette. Blod, drap, faenskap, spedbarn, hele sulamitten.

Herregud, det er så ille at det er en skam du i det hele tatt tror noen andre enn allerede overbeviste religiøse vil bite på det.

Saken er, du kaller det en "forbedring".......heh....jeg forventer faktisk at en allmektig altvitende "Gud" skal evne å skjære igjennom, og føre menneskeheten fram med noe annet en museskritt, som av og til virker som de går bakover. Om han hadde vært en "Gud" verdig respekt hadde han fått istand fred i regionen. Istedet beordrer han gang på gang sitt "folk" til å begå genocide. "Forbedring". Det evt. bittebittebittelille graden av "forbedring" der kan du bare glemme å bruke som argument for at YHWH er noe annet verdt enn spott.

Altvitende? "Kjærlighetens Gud"? Da er det ikke godt nok å bare oppføre seg bittelille hakket bedre enn sitt utvalgte folks nabokulturer i en barbarisk tid. Kjære deg...

 

Får se om jeg kommenterer det andre senere. Men en ting: uten kristendom, ingen hekseslakting i Jesu navn.

Endret av malmanomar
Lenke til kommentar

 

 

Lukas 12:51

En Levende Bok (LB)

51 Tror dere at jeg er kommet for å skape fred på jorden? Nei! Heller strid og splid.

Matteus 10:34-37

En Levende Bok (LB)

34 Innbill dere ikke at jeg er kommet for å skape fred på jorden! Nei, jeg kommer ikke med fred, men med sverd. 35 Jeg er kommet for å sette en mann opp mot hans far og en datter mot hennes mor og en svigerdatter mot hennes svigermor. 36 En manns verste fiender vil bli å finne i hans eget hjem! 37 Hvis dere elsker far og mor mer enn dere elsker meg, er dere ikke verdige til å være mine. Hvis dere elsker sønn eller datter mer enn meg, er dere heller ikke verdige.

Det er jo ingenting her av hva Jesus sier? Men fra Matteus begynner livet til Jesus. Matteus satt i tollboden.(skatterkrever) Og var en synder. Jesus gikk bare til de som trengte hjelp han. Og som også forrådte jesus.

 

Sabell....det står "Tror dere JEG..."...hvem er det som snakker da? Skal du være helt umulig å snakke med?

Han sier JEG, Sabell!

Lenke til kommentar

Bibelens gud er en gud som tramper på mennesker i raseri så blodet spruter. Og bibelens gud er en gud som hjelper de menneskene som er lojale å drepe de menneskene som ikke er det.

 

Hører jo stadig dette argumentet om "forbedring", for eksempel mange muslimer er jo kjempe glad i dette i forhold til kvinners rettigheter. Islam ga en forbedring for kvinner i kontrast til alternativet. Det er jo bare så dumt at "forbedringen" istedenfor ble en blokkering av all fremtidig likestilling og rettferdig fordeling for kvinner i samfunnet.

 

Et argument som bare provoserer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sabell....det står "Tror dere JEG..."...hvem er det som snakker da? Skal du være helt umulig å snakke med?

 

 

Lukas 12:51

Han sier JEG, Sabell!

 

Men uten DHÅ forråder alle Jesus. .t.o.m Guds ord bibelen.

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

 

Sabell....det står "Tror dere JEG..."...hvem er det som snakker da? Skal du være helt umulig å snakke med?

 

 

Lukas 12:51

Han sier JEG, Sabell!

 

Men uten DHÅ forråder alle Jesus. .t.o.m Guds ord bibelen.

 

Nei, nå syns jeg du bortforklarer. Alt du ikke liker kan du bare si DHÅ ikke har inspirert da? Hvorfor ville Jesus i hele tatt figurere i den boka da? Ville "Gud" i det hale tatt hatt noe med en bok som viste ham på feil måte?

Lenke til kommentar

Nei, nå syns jeg du bortforklarer. Alt du ikke liker kan du bare si DHÅ ikke har inspirert da? Hvorfor ville Jesus i hele tatt figurere i den boka da? Ville "Gud" i det hale tatt hatt noe med en bok som viste ham på feil måte?

 

 

Selvfølgelig! Tror du det bare finnes en Judas i verden eller? Når t.o.m med en prest knuller unger og dreper voldtar stjeler o.s.v! LISTA ER LANG

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/storbritannia/rystet-over-funn-av-irsk-massegrav-med-800-barn/a/23222997/

Endret av Sabell
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...