Gå til innhold

Seagate... er de raske nok?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har hatt Western Digital, og ikke annet enn Western Digital siden jeg kjøpte min første PC i 1993. De har fungert feilfritt, inntil for ett halvt år siden. Etter den gang har 1 avgått ved døden, og den andre har sporadisk feil som gjør den ubrukelig. Vurderer derfor å gå over til Seagate da jeg har hørt de er bra, og veldig stillegående. Har derfor noen spørsmål.

 

1. Er Seagate så stillegående at jeg vil merke markant forskjell i støynivået på min maskin? Har noen vifter, men alle de skal være støysvake (Silent Twin plus noen 14dB kabinettvifter og Enermax Silent strømforsyner).

 

2. Har hørt at Seagate er noe tregere enn Western Digital. Duger de til f.eks semiproff videoredigering? Og vil jeg merke noen forskjell i oppstartshastighet om jeg bruker den til boot-disk?

 

3. Andre erfaringer med bruk av Seagate, som feilrate og lignende? Kom gjerne både med positive og negative erfaringer her, da jeg vil være sikker på mitt bytte av merke før jeg gjør det.

 

4. Er det en god idé å bytte fra WD til Seagate?

 

Takk på forhånd for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du skal ha SATA disk, så er Seagate det beste alternativet, fordi seagate lager native SATA disker, men WD og andre visstnok (ifølge test på extremetech) kjører gamle PATA disker med SATA konverter fra f.eks. marvel for å få SATA interface...native SATA disker har mindre CPU forbruk enn de med konverter. så jeg ville ha kjøpt seagate.

 

seagate skal også være stillere... husk at dB adderes opp og at det ikker er slik at den høyeste støykilden overdøver alt annet (en 10dB og en 20Db støy kilde kan f.eks bli 21db tilsammen, hvis jeg har rett, sånn ca)og ytelsesforskjellen vil jeg tro ikke er merkbar ved vanlig bruk...(det var vel i hovedsak i den tiden WD diskene kom i Special Edition med 8MB cache at de var "mye" bedre enn andre...)

 

hvis du skal ha SATA disk, gå for Seagate...hvis ikke...tja da vet sikkert noen andre mer enn meg :)

 

til "semi proff" video redigering bør du kanskje vurdere to WD Raptor SATA disker i ett RAID 0 oppsett?

Lenke til kommentar

til "semi proff" video redigering bør du kanskje vurdere to WD Raptor SATA disker i ett RAID 0 oppsett?

 

Bare for å opplyse andre... en helt vanlig WD med 8 MB cache, men på eget kontrollerkort (viktig), er mer enn kjapt nok til semi proff videoredigering.

 

Er det på samme kontroller som f.eks systemdisk eller andre harddisker kan problemer med video oppstå om den andre harddisken forsøker å gjøre noe samtidig som videodisken skal skrive eller lese.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke noe om hvor rask HDD du trenger for videoredigering, men jeg er ganske sikker på at du vil merke forskjell på støynivå. Med silent twin og 14dB vifter (og en skikkelig stille PSU) er det sikkert HDDen din som bråker mest. Kjenner en som har silent twin og en 120GB WD, og han klager over bråket fra HDDen. Hans PSU er enn chieftech.

Lenke til kommentar

Husk at ved bruk er det ikke store forskjellen i lyd. Det du slipper med seagate kontra wd er den høyfrekvente hylelyden (som jeg merker godt etter at jeg støydempet maskinen min). Jeg har nettopp gått over til seagate i serveren, og har idag handlet inn en ny seagate til hovedmaskinen. Wd'n skal ut!

Ytelsesforskjellene er vel mer teoretiske enn praktiske.

 

MrLee: Seagate kommer og med 8MB cache ;) Det med sata visste jeg ikke. Takk for infoen

Lenke til kommentar

Hadde 3 120-gig disker fra WD og bytta 2 av dem ut i Seagate SATA (som kjører RAID0-konfigurasjon), den siste til Samsung (PATA). Fornøyd med alle, og spesielt med tanke på støynivå. WD skal være raskere, men jeg merker ikke forskjell i praksis. Å slippe den høyfrekvente ulinga fra WD er vel verdt det uansett :)

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Jeg har en WD 80gb,en seagate 80gb, en Hitachi 120gb GXP180 og en nyli innkjøpt Seagate 120gb.. Den WD disken var mer en plage da jeg synest den bråker noe sinnsvakt i forhold..hitachi disken var faktisk stillere en jeg trodde..og det er jo den kjappeste ide disken man får taki..men den blir veldig varm(har extra kjøling på alle diskene) jeg var mest fornøyd med Seagate 80gb disken fordi den var nermest lydløs,den var kaldere en de andre, merka ikke noe forskjell i ytelse kontra WD disken..derfor bytta jeg WD disken ut og kjøpte en 120gb Seagate til..har ikke hatt noen problemer med seagate diskene...sikkert kjøp, du blir ikke skuffet.. :woot:

Lenke til kommentar

Du blir nok ikke skuffet ;) bare kjøp en med 8mb cache så har du kjapp nok disk til de grader...

blir nok aldri mer WD på meg, SeagateHitachi da de er jeg veldig fornøyd med, stille...og hitachi disken er OS disk da det er det kjappeste man for taki :) visst man ser bort ifra SCSIS-AtaRaptor osv

Lenke til kommentar

Jeg har selv nylig kjøpt en Seagate SATA disk med 8MB cache....! Satte denne opp som systemdisk, men gikk raskt vekk i fra dette. Jeg har i fra før 2 WD disker i denne maskinen. IDLE støy kan jeg ikke si noe på Seagate, men så fort den må jobbe litt knaser det på linje med en lite steinknuseri. Først satte jeg den opp som en backup disk, men som sakt testet jeg den som system disk, men etter min smak egnet den seg ikke til det pga støyen ved bruk. Så nå står den til å ta backup igjen. Mistenker at det er noe galt med min Seagate. Jeg har knapt hørt mine WD disker selv med full aktivitet. Skjermkortet avgir støy på ca 30 dB og bråker mer en WD´ene. Seagaten bråker så jeg ikke hører viftene under aktivitet. Det er min erfaring med Seagate...vil gjerne ha tilbake melding på om det kan være noe galt med min Seagate.

Lenke til kommentar

hmm har selv en Seagate 120 gig SATA disk som er den eneste jeg har i maskinen min... Den bråker _svært_ lite, og det er bare en sjelden gang at harddisken jobber på en slik ¨måte som beskrevet i posten over, og da heller ikke over lengre tid. Så jeg kan absolutt anbefale den.

 

Cyprez: Det høres veldig ut som det er noe galt med harddisken din, hvis den driver og lager slik lyd hele tiden/veldig mye når du bruker den som systemdisk.

Lenke til kommentar

Mine erfaringer :

Har hatt mange WD caviar disker, men eldre versjoner 1996-1997 modeller, rundt 1-2 GB, og "alle" har feilet før eller siden. På bakgrunn av dette så har jeg kjørt en boikott av WD. Så det har blitt Maxtor, IBM og Seagate på meg. Når sant skal sies så er det vel ingen av HD produsentene som ikke har svin på skogen (ref "deathstar" fra IBM).

I pc-en nå har jeg en Seagate Barracuda IV 80GB. Denne Seagate disken er utrolig stillegående, men jeg synes ikke ytelsen er allverden. På jobben har jeg en 80 GB WD, og denne virker raskere, og bråker ikke mye mer, kanskje litt svak "knatring". Men denne knatringen har jeg sett andre klage over på nyere Barracuda 7200.7 serien også. Satte opp en 120 GB 8 cache WD i en pc i går, den virket til å være helt "tyst".

I RAID oppsett så har vel ikke Seagate fått noe særlig god ytelse, men det er mulig dette har endret seg.

Det smarteste kjøpet nå må vel være SATA disker med "native command queuing" som den nyeste 200 GB Barracudaen kommer med. Hvem vet hvor mye det vil si for ytelsen.

Sjekk storagereview.com for endel tester.

Lenke til kommentar
Jeg har selv nylig kjøpt en Seagate SATA disk med 8MB cache....! Satte denne opp som systemdisk, men gikk raskt vekk i fra dette. Jeg har i fra før 2 WD disker i denne maskinen. IDLE støy kan jeg ikke si noe på Seagate, men så fort den må jobbe litt knaser det på linje med en lite steinknuseri. Først satte jeg den opp som en backup disk, men som sakt testet jeg den som system disk, men etter min smak egnet den seg ikke til det pga støyen ved bruk. Så nå står den til å ta backup igjen. Mistenker at det er noe galt med min Seagate. Jeg har knapt hørt mine WD disker selv med full aktivitet. Skjermkortet avgir støy på ca 30 dB og bråker mer en WD´ene. Seagaten bråker så jeg ikke hører viftene under aktivitet. Det er min erfaring med Seagate...vil gjerne ha tilbake melding på om det kan være noe galt med min Seagate.

 

Tror dessverre ikke det er noe galt med disken din. Kjøpte meg samme disk selv, og ble ganske skuffa over lydnivået. Med mine flytende oppheng for harddiskene, har jeg klart å eliminere all støy fra min gamle Barracuda IV. S-ata-disken derimot knitrer som et juletre i peisen. Har ingen vibrasjonsstøy fra disken, men knitringen er plagsom. Må nok gjøre det samme som deg; sette disken opp som backup/storage, og gå tilbake til Barracuda IV som systemdisk. Kjipt med tanke på ytelse.

 

Molo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...