Gå til innhold

Fiskemottak


Anbefalte innlegg

 

Hei

 

Jeg har bestemt meg for å ta et friår fra skole. Tenkte da å bruke dette året til å reise. Selve finansieringen, tenkte jeg skulle skje gjennom sesongarbeid på fiskemottak. Hardt hard, men godt betalt. Slik jeg har forstått det.

 

Av informasjon som jeg har prøvd å samle inn fra nettet. Har jeg funnet du at Myre Fiskemottak AS ansetter folk i vintersesongen.

 

Vet noen her på forumet hvilke fiskemottak som ansetter sesongarbeidere på høsten, eller sein sommeren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Speler det nokon rolle kvar i landet det er snakk om?

 

Det er mange fiskemottak som har full aktivitet året rundt, hovedsesongen er uansett omtrent frå august til februar.

 

Akkurat kor godt jobben er betalt no er eg litt usikker på, det er ganske mange bedrifter som nesten kun har ansatt austeuropere i sesongen. Dette er med på å presse lønningane nedover.

Lenke til kommentar

Takk for svar The Avater

 

Nei, det spiller ingen rolle hvor i landet.

 

Vet du om, eller har hørt om firmaer - fiskemottak da - som trenger arbeidskraft i hovedsesongen. Jeg har gode referanser fra tidligere arbeidserfaring. Hadde virkelig satt pris på det. Virker som du kjenner til yrket.

 

Jeg er klar over det siste avsnittet. Takk for infoen uansett.

Lenke til kommentar

De fleste fiskemottak ansetter/leier inn i vintersesongen. Du skriver Myre Fiskemottak selv, det er vel blant de største så vidt jeg vet. Det er et par til fiskemottak i Myre. Dog er det fiskemottak i drift stort sett på alle tettsteder langs kysten i Nord-Norge fra desember/januar til mars/april. På sensommeren og høsten er det rolige tider i hvitfisk-bransjen. Det er ikke det helt skrikende behovet for folk.

 

På høsten og seinsommeren må du se etter noen som driver med pelagisk fisk (sild, makrell, lodde o.l.) i Nord-Norge. Jeg vet ikke hvordan tilstanden er i andre deler av landet dog.

Det var populært å pakke hvalkjøtt som sommerjobb i Lofoten før. Jeg vet ikke hvordan det er nå da.

 

Det enkleste du gjør er nesten bare å søke på Gulesider.no. De fleste trenger folk på et eller annet tidspunkt. Det eneste som i hovedsak kan tale i mot deg er at du (etter som jeg forstår) ikke har erfaring fra fiskeindustri.

 

Alternativt kan du sjekke ut Norway Seafoods, de har produksjon store deler av året. De finnes i Stamsund og Melbu (i Lofoten og Vesterålen-området).

 

Når det gjelder lønn er det ikke superbetaling. Det er stort sett det man kan forvente å få som ufaglært, bedre enn i butikk da. Det som gjør at du tjener mye er at du jobber mye i perioder.

Lenke til kommentar

Om du har fysikk og motivasjon til det, så kan du jo også sjekke ut lossing. Du jobber akkord, men har ganske fleksibel arbeidstid (når du ikke er på jobb).

 

Det losses året rundt, men når det er sesong så kan en kan fort tippe 100000 i mnd, om man jobber som en maskin. Vanligvis losses det fisk og reker...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...