Gå til innhold

32" widescr. som PC skjerm. hvilken TV, hvilket grafikk


Jannis-15

Anbefalte innlegg

Hei.

 

føler at det er på tidet at jeg bytter ut deg gamle nokia 17" CRT skjermen min, da jeg til daglig lever i frykt av at den sprenger i trynet på meg. :p

 

siden jeg for det meste bare ser på Anime, surfer på internett, spiller litt innimellom og samtidig ønsker meg en ny TV tenkte jeg det at jeg kunne kjøpe en 32" widescreen TV og et grafikkort med bra TV-out kvalitet og bruke TV'en som PC skjerm.

 

det jeg lurer litt på da er hvilken 32" widescreen TV anbefaler dere meg å kjøpe? kommer til å sitte rimelig nære den (ca 1,5-2,5M), så jeg ønsker en TV som jeg ikke får så lett vint i huet av, da jeg nermest Bor forran PC'n. jeg ønsker ikke å gi mer en max 6500-7000,- for TV'en. men kan til nød og neppe strekke meg opp til 7500,-, om jeg får brukt et rimligere grafikkort.

 

når det gjelder grafikkort har jeg for øyeblikket et Asus GeForce 4 Ti4400 kort, desverre har ikke dette kortet TV-out, kun VGA og DVI.

er det eneste jeg da kan gjøre å kjøpe et nytt grafikkort med TV-out?

i såfall, hvilket kort bør jeg kjøpe? vil gi max 2000,- for et nytt grafikkort.

 

takker for alle svar og tips. :)

 

Mvh, Jan Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville aldri i værden brukt en TV som pc skjerm.

TV'er har mye mindre oppløsning enn vanlige pc skjermer (med mindre du tenker på å skaffe deg en HDTV eller hva det nå heter), og i tillegg kjøres de bare på 60Hz.

 

60/2=30fps. Kunne du tenkt deg å spille på en skjerm som bare kunne vise 30fps? :)

 

Uansett, kunne gjort en lang utredning om hvorfor TV ikke fungerer som pc skjerm, men det orker/gidder jeg ikke.

 

Bottom line, TV = TV. No more, no less.

Lenke til kommentar

er ikke interresert i prosjektor da jeg vil ha murligheten til å bruke det som en TV i tillegg.

når det gjelder spilling kan jeg jo altsids bruke den skjermen jeg har nå til det pluss surfing, og bruke TV'n til filmer osv.

men når det gjelder det med oppløsning og frekvens kan man jo bare sette seg litt lenger unna for å slippe å få vond i huet. og hvilken oppløsninger pleier en TV å støtte? 800*600?

vil en 100/50Hz TV koste mye mer en en standar 60/30Hz?

 

angående det med den skanneomformeren, hvordan vil bildekvaliteten bli da i forhold til om jeg kjøper et nytt grafikkort med TV-out?

 

Mvh, Jan Erik

Lenke til kommentar
Finlux 82x310 har vga inngang, og dermed høyere oppløsning enn andre tver.. Så som skjerm er dette det beste valget.. Den forrige moddellen x210 er mulig å få ganske rimelig i div butikker +- 10000,-

murlig det er den beste TV'en til dette bruket, men 10k +/- blir i dyreste laget for en stakkars 16 åring.. :(

 

men takk for tipset. :)

Lenke til kommentar
Finlux 82x310 har vga inngang, og dermed høyere oppløsning enn andre tver.. Så som skjerm er dette det beste valget.. Den forrige moddellen x210 er mulig å få ganske rimelig i div butikker +- 10000,-
Har ikke prøvd denne versonen, men en tidligere. Vil påstå at et skjermkort med god TV-ut med s-video funker vel så godt.
Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare kjøpe en slik. Den koster ikke stort mer enn en det du hadde tenkt til, du slipper å kjøpe nytt skjermkort og blir samtidig kongen av gata..

fordi den fungerer rimelig dårlig som TV, og fordi jeg ikke har anledning til å bruke noe sånt inne på rommet mitt. desuten vil jeg ikke se noe som helst om jeg ikke skrur av alt som heter lys.

 

og til alle dere som kommer hompende frem med TV'er til 29.994,-... hvordan i huleste hadde dere planlagt at en 16 åring skulle ha fått rå til det?

 

jeg sa MAX kr. 7500,-, 7501,- er for dyrt! ;)

 

murlig jeg bare kjøper en TV og bruker den til filmer da, og bruker den skjermen jeg har nå til den går i lufta. :p

 

men hvilken TV anbefaler dere meg å kjøpe da, til MAX 7500,- norske kroner? :p

Lenke til kommentar
Alt. 1:

Bruk heller pengene på en størst mulig PC-skjerm.

 

Alt. 2:

Har ikke prøvd, men kanskje en plasma-TV funker. Den har en i hvertfall en oppløsning på 852 x 1024.

 

6000,- til bestilling av plasma? Jaaaaaaada!

Leste ikke alt helt nøye, men jeg mener at en god plasma (og kanskje prosjektor) er det eneste som vil funke bra. En 32" widescreen-TV til kr 6000,- funker, men gir dårlig bilde. Skal man ha en så stor TV med skikkelig bilde havner man på omkring kr 10000,- og oppover. Men oppløsningen er i utgangspunktet for dårlig for å brukes som PC-skjerm.

Lenke til kommentar

Philips er langt fremme når det gjelder tv'er. Se litt rundt, kanskje du er heldig og finner en brukt Philips med pixelpluss teknologien. Da er du heldig og har en skjerm som er overlegen alle andre når det gjelder billedkvalitet. En ny Philips med denne teknologien vil ligge på en 15k, tror jeg. Men den som leter i bruktmarkedet, kan være heldig.....

 

edit:

 

ALDRI (!!!!!) kjøpt plasma skjerm:

1: Den er svinedyr

2: Den har begrenset levetid

3: Den får veldig lett burn-in. Som en annen sa: det er kjedelig å se Titanic med "ammo" nede i hlyre hjørne,

Lenke til kommentar
angående det med den skanneomformeren, hvordan vil bildekvaliteten bli da i forhold til om jeg kjøper et nytt grafikkort med TV-out?

 

Mvh, Jan Erik

 

Bedre. Har testet Radeon 8500 og fler nVida kort, Trust VGA to PAL gir mye bedre resultat.

ok, får se om jeg kanskje kjøper en slik adapter i stedet for et nytt grafikkort da. :)

 

så da er vel spørsmålet hvilken TV jeg skal kjøpe? det skal være 32" weidescreen og skal koste max 7500,-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...