Gå til innhold

Firmabil uten beskattning


Castman

Anbefalte innlegg

Hei.

 

 

Bestilt en ny VW transporter(på foretaket) som skal kun brukes til firmakjøring.

 

Har en Toyota Hilux 08 modell som jeg kjører privat.

 

Vil ikke bli overvåket med en elektronisk kjørebok, og heller ikke skrive dagbok på hvor jeg kjører.

 

Hvor stor er sannsynligheten for at skatteetaten vil pushe på meg fordelbeskatning ved bruk av den nye firmabilen?

 

Noen som har erfaring med dette?

 

Takker for alle svar.

 



Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Står den på jobben utenfor arbeidstid så skal det ikke fordelsbeskattes. Kjører du den hjem til deg bruker du den privat og skal beskattes.

 

Hvordan stiller det seg hvis man har selskapet og privatadresse på samme adresse da? :p

Hvis man i tillegg har en bil privat, så har man jo sannsynliggjort at man skiller bruket.

Lenke til kommentar

Firmaadresse er lik bostedadresse.

 

Makan til overkjørelese hvis jeg må skatte av firmabilen når jeg ikke skal bruke den privat!

 

Jeg kan sannsynliggjøre at jeg ikke bruker den privat ved at jeg har en fullt operativ privat bil. Bør vel holde litt på vei det?

 

Kan også dokumentere kilometerstand for hvert år hvis det trengs?

Lenke til kommentar

Nei, du kan ikke sannsynliggjøre ikke-bruk ved å påpeke at du har alternativer. Det er rimeligere for deg å benytte firmabilen enn det er å benytte privatbilen fordi firmabilen er et avskrivbart driftsmiddel, noe som innebærer at du får skattefradrag for verditap ved bruk.

 

Når du i tillegg har en eldre privatbil der fremtidig verdifall i stor grad er linket til antall kilometer kjørt er dette et enda kraftigere incentiv til å benytte firmabilen. Derfor er det sannsynlig at Skatteetaten vil kreve dokumentasjon på ikke-bruk i form av kjørebok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Firmaadresse er lik bostedadresse.

 

Makan til overkjørelese hvis jeg må skatte av firmabilen når jeg ikke skal bruke den privat!

 

Jeg kan sannsynliggjøre at jeg ikke bruker den privat ved at jeg har en fullt operativ privat bil. Bør vel holde litt på vei det?

 

Kan også dokumentere kilometerstand for hvert år hvis det trengs?

 

Du kan ikke dokumentere at du ikke bruker den privat, og da blir det beskatting.

Kan du dokumentere hver eneste kilometer hvert år, så er det greit. Men det skal dokumenteres i form av A-B 4,3 km, B-F 7,9 km.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...