Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

VG3 Historie eksamen muntlig: til alle som kom opp i historie, post her!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@ainamalerud, hva med noe som har med grunnlovsjubileet i år og gjøre?

For eksempel hvordan opplysningstidens ideer om frihet og likhet påvirket Norge, eller hvordan svært få hadde stemmerett i Norge til å begynne med, og hvordan stemmeretten utviklet seg til å bli almenn.

Lenke til kommentar

Kom opp i historie jeg og...

Temaet mitt ble "Økonomi og næring", så hvis noen har noen ideer til hva jeg kan ta med og en eventuell problemstilling, hadde jeg satt pris på det! :)

Relevante stikkord som jeg kommer på er i hvert fall:

Merkantilisme (spesielt i storbritannia rundt industrialiseringen)

Frihandel

Kommunisme/sosialisme

Den industrielle revolusjon (hvordan den påvirket handel og næring)

Økonomiske kriser og gode perioder (børskrakk, rundt/under verdenskrigene)

 

Så er det bare å velge seg ut noe :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, hallo folkens kom opp i historie muntlig jeg også, fikk temaet idag.

 

Norge i Europa 1814-2014

 

Noen som har tips til problemstilling eller andre ideer knyttet til dette? Sliter litt her, kan minimalt om Norge. Hadde vært svært takknemlig hvis noen hadde kommet med tips :D

Endret av MrEkorn
Lenke til kommentar

Jeg kom også opp! Ganske fornøyd. Anbefaler alle å bruke læreboka som hovedkilde når dere forbereder dere. Dere vet sikkert alle hvor godt lærerne kan stoffet der. Lærer du deg det blir det lettere å overbevise sensor og faglærer om at du kan stoffet - de kjenner seg igjen i det du forteller. Kan også være lurt å se historiske hendelser fra andre perspektiver med tanke på "historisk bias".

Hvis vi bruker boka som hovedkilde blir ikke læreren vår fornøyd.. Vi må kunne en del mer, og helst ikke ramse opp ting fra boka. Det har hun sagt siden starten av året. Vi bruke andre kilder.

Lenke til kommentar

 

Jeg kom også opp! Ganske fornøyd. Anbefaler alle å bruke læreboka som hovedkilde når dere forbereder dere. Dere vet sikkert alle hvor godt lærerne kan stoffet der. Lærer du deg det blir det lettere å overbevise sensor og faglærer om at du kan stoffet - de kjenner seg igjen i det du forteller. Kan også være lurt å se historiske hendelser fra andre perspektiver med tanke på "historisk bias".

Hvis vi bruker boka som hovedkilde blir ikke læreren vår fornøyd.. Vi må kunne en del mer, og helst ikke ramse opp ting fra boka. Det har hun sagt siden starten av året. Vi bruke andre kilder.

 

Det høres rart ut for min del... Jaja, alle er forskjellig :)

Lenke til kommentar

Jeg fikk temaet kolonisering og imperialisme. Er det noen som vet hva jeg burde kunne og eventuelt hva jeg kan bruke som problemstilling? Jeg stå helt fast, kan nesten ingenting om det fra før

Du bør lese om europeisk ekspansjon, kunne årsaken til imperialisme, konsekvenser og hva er drivkraften.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...