Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Splitter og spørsmål rundt installasjon av ADSL


Anbefalte innlegg

Har bestillt ADSL uten telefon fra Tiscali og fikk forleden brev at installasjonspakke ville bli sendt snart,men det som får meg til å stusse er at det sto den inneholdt en splitter? trodde ikke dette var nødvendig når jeg ikke har telefon abonnement??

 

Så nå sitter jeg her og er veldig usikker på om jeg klarer en gjør det selv installasjon.....

 

Edit:Overskrift

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har bestillt ADSL uten telefon fra Tiscali og fikk forleden brev at installasjonspakke ville bli sendt snart,men det som får meg til å stusse er at det sto den inneholdt en splitter? trodde ikke dette var nødvendig når jeg ikke har telefon abonnement??

 

Så nå sitter jeg her og er veldig usikker på om jeg klarer en gjør det selv installasjon.....

 

Du trenger ingen splitter på rein linje, men får du montere selv da?

Telenor nektet dette på linjer uten telefon for noen uker siden.

Lenke til kommentar

Har selv tiscali ADSL og ingen telefon. Det er splitter på kabelen her også.

 

Hvis jeg ikke tar feil, så skal splitteren brukes uansett om det er telefon eller ikke. ..rett og slett fordi det fremdeles skal være mulig å koble til telefon senere evt.

 

Du følger mao bare instruksjonene som følger med i pakken inklusive splitteren, men kobler naturlig nok ikke til noen telefon.

 

Hvis linjen ikke er ødelagt, går dette helt sikkert fint.

Lenke til kommentar
Men så jeg kan egentlig regne med at det bare er å koble ADSL modemet til den eneste telefonkontakten som er i leiligheten da??

Dasser pluggen da? har ikke modemet rj45 plugg? Den er vel for stor til vanlige uttak..? Hvis ikke ser jeg ingen grunn til at du må bruke splitteren. Det er jo bare å prøve.

Grunnen yil at du fikk med splitter er vel at de har samme pakka til alle. Det blir dyrere å lage en egen pakke til de få som ikke trenger en liten komponent :)

Lenke til kommentar
Hvilken type kabel du bruker spiller ingen rolle, men den er muligens ikke koblet riktig. På splitter er det RJ45 pin 4 og 5 (de to midterste) som brukes. Sjekk hvilke pinner telefonkontakten din bruker.

 

Hvordan sjekker jeg dette??

ringte til Tiscali i går (forøvrig ventet jeg ikke lenge for å komme igjenom til support),linjen skal være oppkoblet og ser ut til å være grei hos dem,men hos meg for jeg ingen kontakt,de skulle sende noen til å se på problemet men dette tok opp mot 5 dager+helg sikkert så hvis noen har noen tips angående hva jeg kan ha gjort feil etc. så jeg kan selv fikse dette er jeg veldig takknemmelig!! :-)

Lenke til kommentar
Splitteren splitter ikke bare, men den filtrerer oxo. Jeg skrudde sund splitteren som jeg fikk fra telenor (samma type som Bluecom) og kan telle 9 kondiser, 4 spoler og en diode. Så det er nok lurest å splitteren der.

 

Den har bare en funksjon utover og gi et ekstra uttak til ADSL og det er og sørge for at ADSL og telefonsignalet ikke forstyrrer hverandre.

Og på ei linje uten telefon har den ingen funksjon som filter.

Lenke til kommentar
Hvilken type kabel du bruker spiller ingen rolle, men den er muligens ikke koblet riktig. På splitter er det RJ45 pin 4 og 5 (de to midterste) som brukes. Sjekk hvilke pinner telefonkontakten din bruker.

 

Hvordan sjekker jeg dette??

ringte til Tiscali i går (forøvrig ventet jeg ikke lenge for å komme igjenom til support),linjen skal være oppkoblet og ser ut til å være grei hos dem,men hos meg for jeg ingen kontakt,de skulle sende noen til å se på problemet men dette tok opp mot 5 dager+helg sikkert så hvis noen har noen tips angående hva jeg kan ha gjort feil etc. så jeg kan selv fikse dette er jeg veldig takknemmelig!! :-)

(bump)

 

sorry for bumpen men er lei av og vente på disse insatallatørene som skal komme,jeg åpnet telefonkontakten og der var ledningsparet (blå,rød) koblet på spor 1 og 2,regner med dette tilsvarer pin 1 og 2 på Rj45 kontakten?

 

Prøvde å flytte dette paret til 4 og 5 uten resultat men nå nettopp kom jeg over noe på en google gruppe der det sto at rød skal stå på pin 4? stemmer dette?

 

Sitter på skolen nå og håper på svar før jeg stikker hjemover og prøver...

Lenke til kommentar

eh ville ikk prøvd å klusse med det om montører var på vei, og som nevnt tidligere så må splitteren der for å filtrere signalene.

 

sett det opp slik

 

pc

l

splitter

l

modem

l

telefonkontakt

 

så skal det funke, det er slik det er her. RJ45 kontakten passer dessuten utmerket i adapteret jeg har som gjør at jeg kan sette pluggen i veggen (fra RJ45 til vanlig telefonkontakt (slik med 3 pinner ut)) så prøv dette du, tror det bare blir tullå mekke på linja selv

Lenke til kommentar
eh ville ikk prøvd å klusse med det om montører var på vei, og som nevnt tidligere så må splitteren der for å filtrere signalene.

 

sett det opp slik

 

pc

l

splitter

l

modem

l

telefonkontakt

 

så skal det funke, det er slik det er her. RJ45 kontakten passer dessuten utmerket i adapteret jeg har som gjør at jeg kan sette pluggen i veggen (fra RJ45 til vanlig telefonkontakt (slik med 3 pinner ut)) så prøv dette du, tror det bare blir tullå mekke på linja selv

hæ??

 

Skal du ikke bytte om splitter og modem da..

 

Er det ikke:

Kontakt

|

Splitter

|

Modem

|

Pc

 

Slik er det nå her affal....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...