Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan stoppe høydevekst?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er høyere enn deg. Jeg kan oppriktig ikke komme på én gang hvor det har vært en ulempe. Det kan være vanskelig å finne sko og bukser i riktig størrelse av og til, men det er bare ubeleilig mer enn noe annet.

 

Minus de gangene jeg er på Kiwi. De har de der reklameplakatene som henger fra taket. Man plukker ikke opp kvinner på dagligvarebutikken når de akkurat har sett deg dunke hodet i en slik.

Endret av kollolll
Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Jeg driver å googler litt for å finne informasjon om veksthemmende hormoner. Det er skremmende hvor lite jeg finner. Jeg har flere venner som har fått dette og de kan fortelle hvordan det skjedde. Hvis helsekontrollen viser at du kommer til å bli veldig høy vil helsesøster tilby og anbefale foreldrene dine at du får slik behandling. De er ikke pliktige å opplyse deg om dette. Du kan faktikst ha fått det uten å vite det! Den eneste grunnen til at mine venner vet om det selv, er at foreldrene diskuterte det med dem på det aktuelle tidspunktet. 

Lenke til kommentar

Du finner lite fordi du ikke får veksthemmende hormoner, man får kjønnshormoner som gjør at du modnes kjappere og blir dermed ferdig med vekst tidligere. Hvordan man skal kunne gå igjennom en slik behandling uten å vite det skjønner jeg ikke, da man før behandling tar både røntgen og blodprøver, og behandling for gutter består av en sprøyte i skinka ukentlig i 12-18 måneder.

I følge NHI.no gjør man ikke slike behandlinger lenger da. Er visst heller kikkhullskirurgi i vekstsoner rundt kneet som er tingen nå

Endret av koots
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har en i familien som fikk stoppet veksten i ungdomstiden når jeg tror han var noe slik som 205 eller 210 høy. Etter hva han sa så ble det brukt samme type anabole steroider som kroppsbyggere bruker for å stoppe veksten. Men jeg vet ikke om det er sant.

Og jo det er nok problemer med å være så høy. Han har blant annet store problemer med å finne store nok sko. Og det kan jo være et problem å f.eks finne et breit nok snowboard hvis man vil drive med det, osv. Spesielt for ungdom så kan det være et problem når de er så høye fordi butikker som spesialiserer seg på å selge store sko, ol. har ofte bare utvalg for normale men høye voksne, og har dermed ikke skate sko, sko til diverse idrettsaktiviteter, osv. som yngre gjerne vil ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...