Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til å lære tysk


Anbefalte innlegg

Har en plan om å lære tysk i sommerferien. Hovedmålet er gode karakterer i det, og å kunne lese og skrive tysk.

 

Derfor lurer jeg på om det er noen som har noen gode ideer?

 

Har startet så smått med memrise, for å lære meg en god del ord og utrykk, og funnet en tysk radio.

 

Hva slags fremgangsmåte anbefaler dere?

 

Har to måneder til rådighet, og planen er å studere hvertfall 5 timer hver dag.

 

PS: Om noen andre bruker memrise, add meg : Vetleea , trenger litt motivasjon for å fortsette, har 84,151 poeng totalt.

 

Og, er det noen som fikk veldige gode karakter i tysk på videregående som kunne delt noe tips?

 

Har fire i tysk nå, men vet jeg kommer til å gå ned fire karakterer når jeg starter på videregående.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk også 4 i tysk på videregående, men jeg tok det opp som privatist nå og fikk 6 i muntlig. Og dette er snakk om tysk nivå II. Har ikke fått skriftlig karakteren ennå, men forhåpentligvis minst en 5 =) Rådet mitt til deg er: PRAT PRAT OG PRAT.

 

Sensoren min på tysk eksamen var etnisk tysk, hun kunne ikke noe norsk heller. Grunnen til at hun ga meg en sekser var at jeg hadde en naturlig flyt i tysken min og hadde bredt ordforråd, i motsetning til de andre som gikk opp samme dag som meg. Jeg inkorpererte tysk i hverdagen min så mye som mulig; snakket tysk med familie og venner, t.o.m chattet på tysk på face osv med venner som kan tysk! Ved å gjøre tysken litt mer "hverdagslig" istedenfor faglig hjelper veldig..

 

Jeg begynte også å se på videoer på tysk på youtube, blant annet skjønnhetsgreier (jeg er jo jente). Se på filmer uten engelsk tekst, slik at du heller fokuserer på å høre hva de sier, og du lærer deg mange nye ord, noe som egner seg etterhvert til toppkarakterer =). Jeg synes filmen Das Leben der Anderen var veldig bra, og enkel å fortstå.

 

Når det gjelder skrivingen, skriv hele tiden. Som sagt chatting er bra, men for det grammatiske. Skriv mange tekster! Om alt og ingenting. Det jeg gjorde dagen før tysk skriftlig eksamen var at jeg satt og skrev om alt. Skrev om dagen min, fremtidsplanene mine osv. Til slutt får du tysk i fingrene, og det går så lett!

 

Lag deg enkle skjema med kasus osv. Ellers er denne siden anbefalt: http://kebl.weebly.com/uploads/7/0/0/6/700663/tyske_gramatikkregler.pdf

 

Tysk er egentlig ikke så vanskelig! Man må bare slutte å se på det som "et fag". Se på det som noe morsomt =) Snakk, chatt, skriv. Så sitter det!

 

 

Masse lykke til =)

Endret av Futuredoctor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Futuredocor har rett. Man må rett og slett ha det gøy med språket, og vike vekk fra "tørre" lærematerialer. Det finnes mye på YouTube: vlogs, letsplays, rippa tv-serier, osv. i tillegg er mange populære amerikanske TV-serier ganske proft dubba på tysk.

 

Jeg hadde 3 i tysk på videregående, og starta på nytt to år senere (2012), og det gikk overraskende fort å oppnå det nivået at å se ting på tysk knapt telles som øving lenger, og nå snakker jeg det sånn høvelig greit.

 

Jeg tør faktisk å påstå att teknisk sett er engelsk vanskeligere.

 

EDIT: Interaktive læreplatformer hjelper kanskje i starten (altså, opp til A1/A2-nivå i CEFR (google det)) men man må rett og slett begi seg ut i det som omtales på språklærings-jargon som "native materials" og ordentlig kommunikasjon.

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Duolingo.com har hjulpet meg masse med å lære spansk, du kan lære tysk der også. Hadde det ikke vært for den hadde jeg aldri fått 6 i standpunkt.

 

Det er en type spill, så det er ikke alt for kjedelig heller.

 

Ellers er det de andre har sagt gode råd også.

Endret av StilleVann
Lenke til kommentar

Er ikke motivasjonen som er problemet, men hvordan jeg skal lære det skikkelig selv.

Kan alltids pugge, men føler jeg har mere lyst til å lese og snakke tysk før jeg setter meg ned med grammatikk.

 

Men, burde jeg da se litt serier, og skaffe meg noen tyske venner?

Lenke til kommentar

Er ikke motivasjonen som er problemet, men hvordan jeg skal lære det skikkelig selv.

 

Kan alltids pugge, men føler jeg har mere lyst til å lese og snakke tysk før jeg setter meg ned med grammatikk.

 

Men, burde jeg da se litt serier, og skaffe meg noen tyske venner?

 

 

Ja, se på serier! Derek går jo på NRK =) Eller så kan du se på noe litt mer innenfor ditt interresseområde, finnes så mye der ute på WWW =).

 

Snakk med venner du allerede har også. Sikkert noen flere som kan tysk i din krets? Ich kann auch mit dir in Deutsch sprechen =) Deutsch macht spass (ja, jeg vet det skal være dobbel S, men får det ikke til her -.-´)

 

Ikke tren på å lære deg setninger. Prøv å tenke på tysk også! Nå har jo jeg hatt tysk i 6 år, men har helt ærlig bare jobbet ordentlig med det i ett år, og etter at jeg begynte å "tenke" på tysk istedenfor å først lage en norsk setning i huet, for deretter å formulere den på tysk. Nei og nei, det går ikke! Da ødelegger du for deg selv bare =)

Endret av Futuredoctor
Lenke til kommentar

Det som jeg synes er feil med språkopplæringen i den norske skolen er det store fokuset på gloser. Gloser kan man alltids putte inn om grammatikken sitter. I tillegg er språkopplæringen veldig lite dagligdags. Jeg synes det er pussig at terpingen på "Sie"-formen er viet så mye oppmersomhet i tyskfaget, spesielt siden dette er en tiltalteform de fleste ikke kommer til å benytte seg veldig mye av.

 

Å lære seg språk er mer enn pugging. Du må ville lære, samt at det er en fordel å lett kunne se sammenhenger. Klarer du å koble tysk til andre språk (som svensk og engelsk) får du mye gratis.

 

Av tips jeg har for å lære tysk vil jeg først og fremst anbefale en tysk språkpartner. Disse bør det ikke være vanskelig å komme over ved de norske universitetene (jeg har en språkpartner her på UiT). Hvis ikke har du interpals.net, der det er ganske lett å komme over tyskspråklige som kan lære bort tysk i bytte mot norsk.

 

I tillegg kan det være en idé å lese tyske aviser/magasiner. Bare sørg for å styre unna de som har et veldig avansert språk. Blant annet ville jeg styrt unna Die Zeit. Narvesen selger en del tyske magasiner - har bare så vidt bladd gjennom noen, men de fleste virket noenlunde greitleselige.

 

Bruk ordbøkene smart! Ordbøker har vanligvis flere eksempelsetninger som det kan være lurt å bite seg merke i.

 

Helt til sist må jeg si at man må tørre å utfordre seg selv. Skriv i kasus som du ikke er flink til. Med nok trening vil du etter hvert kunne høre om en setning høres feil ut eller ikke.

 

Husk også å lære deg strukturordene. Du får vanvittig god flyt i tekstene dine om kan dem!
Beklageligvis har jeg ikke scanner, men her er noen av dem. :p

IMG_20140601_215947.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting til: Jeg har lært mye av å ha spanske kanaler på TV-en, og se på nyheter, programmer og tv-serier på spansk(du kan jo gjøre det samme med tysk, men refererer til egen erfaring her). Med teksting samtidig som du hører språket, lærer du mye.

 

Og det er veldig fascinerende og gøy når man plutselig forstår det meste av hva som blir sagt :) Det gir også motivasjon til å lære språket bedre, hvis du måtte ønske det.


 

På Windows 8 (og på MacOSX har jeg hørt) er det lett å veksle mellom tastaturspråk. ;) På WIn7 er det bittelitt vanskeligere.

Litt OT, men hvordan?

 

Hvordan man endrer tastaturspråk på Windows 7?

Lenke til kommentar

Hvordan man endrer tastaturspråk på Windows 7?

Kontrollpanel - klokke, språk og område - endre visningsspråk - tastatur og språk - endre tastaturer - velg det standard inndataspråket du ønsker.

 

Ønsker du flere språk enn det som ligger inne som standard, trykker du på legg til og installerer språket du vil ha.

Lenke til kommentar

Det som jeg synes er feil med språkopplæringen i den norske skolen er det store fokuset på gloser. Gloser kan man alltids putte inn om grammatikken sitter. I tillegg er språkopplæringen veldig lite dagligdags. Jeg synes det er pussig at terpingen på "Sie"-formen er viet så mye oppmersomhet i tyskfaget, spesielt siden dette er en tiltalteform de fleste ikke kommer til å benytte seg veldig mye av.

Og hvorfor regner man med at tysk høflig form er irrelevant ?

 

Jeg er faktisk interessert i svaret - jeg har nemlig aldri hørt noe pålitelig om at den formen skulle være døende...

 

Å lære seg språk er mer enn pugging. Du må ville lære, samt at det er en fordel å lett kunne se sammenhenger. Klarer du å koble tysk til andre språk (som svensk og engelsk) får du mye gratis.

 

Det viktigste er motivasjon, og at man samtidig ikke stresser eller blir for utålmodig. Arbeider man med sproget hver dag, så lærer man noe hver dag - og av og til merker man at man går lenger frem enn dagsprogrammet skulle tilsi...

 

Av tips jeg har for å lære tysk vil jeg først og fremst anbefale en tysk språkpartner. Disse bør det ikke være vanskelig å komme over ved de norske universitetene (jeg har en språkpartner her på UiT). Hvis ikke har du interpals.net, der det er ganske lett å komme over tyskspråklige som kan lære bort tysk i bytte mot norsk.

 

Her vil jeg minne om at der finnes radio og TV, og at disse kan nåes over nettet. I denne sammenhengen bør man forøvrig tenke over at forskjellige (radio-)kanaler har forskjellig holdning til sitt sprog - for et sobert sprog anbefales kanaler som presenteres som "Info-noe" eller "Kultur-noe"...

 

I tillegg kan det være en idé å lese tyske aviser/magasiner. Bare sørg for å styre unna de som har et veldig avansert språk. Blant annet ville jeg styrt unna Die Zeit. Narvesen selger en del tyske magasiner - har bare så vidt bladd gjennom noen, men de fleste virket noenlunde greitleselige.

 

Her er jeg noe uenig - man bør oppsøke lesestoff med det man kaller avansert sprog, når man får litt erfaring med sproget som sådan. Dersom man bare holder seg på sproglig "flatmark", vil man aldri greie å komme seg noe opp i høyden...

 

Bruk ordbøkene smart! Ordbøker har vanligvis flere eksempelsetninger som det kan være lurt å bite seg merke i.

 

Samtidig som man bør huske at de bare er eksempler - det viktigste man lærer seg, er hvordan man leser ut det aktuelle mønsteret, slik at man kan bruke dette uavhengig av eksempelsetningene..

 

Med det nettbrettet jeg sitter med, får jeg ikke uten videre tatt inn linker - men du kan gå inn på tysk Wikipedia (de.wikipedia...) og taste inn på søkelinjen "liste deutscher hörfunksender" (efter t-en i deutsch har du antagelig linken allerede, i så fall klikker du på den). I denne listen med sendere finner du linker til enkeltsider om den enkelte radio, og i den enkeltsiden finner du så link til radioens egen side. På den finner du vanligvis enkelt linken som starter overføringen slik at du kan høre den på pcen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Og hvorfor regner man med at tysk høflig form er irrelevant ?

 

Jeg er faktisk interessert i svaret - jeg har nemlig aldri hørt noe pålitelig om at den formen skulle være døende...

 

Les det jeg skriver. Jeg synes det er pussig at det er viet så mye oppmerksomhet i tyskfaget. Med mindre du bevisst oppsøker eldre folk i tyskspråklige land vil du få det i fleisen at det holder med "du" - og ja, jeg har vært i Tyskland og opplevd dette selv. Hamburg, Berlin og spesielt i Freiburg ble det påpekt at "Sie" strengt tatt ikke var nødvendig.

 

 

Her vil jeg minne om at der finnes radio og TV, og at disse kan nåes over nettet. I denne sammenhengen bør man forøvrig tenke over at forskjellige (radio-)kanaler har forskjellig holdning til sitt sprog - for et sobert sprog anbefales kanaler som presenteres som "Info-noe" eller "Kultur-noe"...

 

 

Men toveis-kommunikasjon er alltid bedre. En TV eller radio vil aldri kunne påpeke feil i tysken din. :p

 

Her er jeg noe uenig - man bør oppsøke lesestoff med det man kaller avansert sprog, når man får litt erfaring med sproget som sådan. Dersom man bare holder seg på sproglig "flatmark", vil man aldri greie å komme seg noe opp i høyden...

 

 

For de fleste VGS-elever vil avansert lesestoff på tysk aldri bli relevant. Det har vært noen få engasjerte sjeler her på forumet (hei Futuredoctor) der avansert lesestoff nok ville vært relevant.

 

 

Lenke til kommentar

 

 

Og hvorfor regner man med at tysk høflig form er irrelevant ?

Jeg er faktisk interessert i svaret - jeg har nemlig aldri hørt noe pålitelig om at den formen skulle være døende...

 

Les det jeg skriver. Jeg synes det er pussig at det er viet så mye oppmerksomhet i tyskfaget. Med mindre du bevisst oppsøker eldre folk i tyskspråklige land vil du få det i fleisen at det holder med "du" - og ja, jeg har vært i Tyskland og opplevd dette selv. Hamburg, Berlin og spesielt i Freiburg ble det påpekt at "Sie" strengt tatt ikke var nødvendig.

Med andre ord en anekdotisk historie som ikke forteller sammenheng (Turistinfo, restaurant, kneipe, forretningsforhandlinger...). Forøvrig er det et faktum at man ikke kan sproget hvis man bare kan en av formene.

 

 

 

 

Her vil jeg minne om at der finnes radio og TV, og at disse kan nåes over nettet. I denne sammenhengen bør man forøvrig tenke over at forskjellige (radio-)kanaler har forskjellig holdning til sitt sprog - for et sobert sprog anbefales kanaler som presenteres som "Info-noe" eller "Kultur-noe"...

 

Men toveis-kommunikasjon er alltid bedre. En TV eller radio vil aldri kunne påpeke feil i tysken din. :p

Korrekt nok, så langt den innvendingen rekker... Min tanke var mer i retning av at om man bare har en enkelt samtalepartner, risikerer man å ende opp med en begrenset temakrets, og en likeledes begrenset eksponering for forskjellige sproglige konstruksjoner og fenomener - mens man ved å utnytte kringkastningens muligheter, kan bli eksponert for megen interessant sprogbruk, innen de forskjelligste temaer, som man da altså risikerer å lære noe av. Tross alt er en hovedhensikt med dette å bli god nok i tysk til at man ikke trenger å bli fortalt om de feil man gjør, men at man selv merker de (efterhvert færre og færre) feilene man begår.

 

 

 

Her er jeg noe uenig - man bør oppsøke lesestoff med det man kaller avansert sprog, når man får litt erfaring med sproget som sådan. Dersom man bare holder seg på sproglig "flatmark", vil man aldri greie å komme seg noe opp i høyden...

 

For de fleste VGS-elever vil avansert lesestoff på tysk aldri bli relevant. Det har vært noen få engasjerte sjeler her på forumet (hei Futuredoctor) der avansert lesestoff nok ville vært relevant.

Eh, altså - fordi noen tidligere ikke har giddet å lære det, skal vi altså ikke gi råd for hvordan en ny spørsmålsstiller skal kunne oppnå å lære seg det ?

 

Interessant holdning - gi blanke i å lære noe mere, siden du allikevel ikke vil gidde/klare å lære det ?

 

Forøvrig en kommentar til OP om noe jeg glemte å nevne: Prøv bøker eller magasiner som handler om noe du er interessert i, og les disse primært for å forstå det faglige innholdet. I løpet av prosessen vil du få mye god trening i å forstå skriftlig tysk.

Lenke til kommentar

 

 

Med andre ord en anekdotisk historie som ikke forteller sammenheng (Turistinfo, restaurant, kneipe, forretningsforhandlinger...). Forøvrig er det et faktum at man ikke kan sproget hvis man bare kan en av formene.

Og poenget er? Jeg har ikke påstått at man bare skal lære bare en av formene. Jeg har skrevet at fokuset på "Sie"-formen er unødvendig i starten av språkopplæringen. Du må gjerne være uenig, men vennligst slutt å tillegge meg meninger jeg ikke har.

 

 

 

Korrekt nok, så langt den innvendingen rekker... Min tanke var mer i retning av at om man bare har en enkelt samtalepartner, risikerer man å ende opp med en begrenset temakrets, og en likeledes begrenset eksponering for forskjellige sproglige konstruksjoner og fenomener - mens man ved å utnytte kringkastningens muligheter, kan bli eksponert for megen interessant sprogbruk, innen de forskjelligste temaer, som man da altså risikerer å lære noe av. Tross alt er en hovedhensikt med dette å bli god nok i tysk til at man ikke trenger å bli fortalt om de feil man gjør, men at man selv merker de (efterhvert færre og færre) feilene man begår.

Ja, for det går jo ikke an å ha flere språktandempartnere... skal du bli god muntlig i andre språk må du snakke selv. TV er sikkert et OK supplement. Dynamikken i muntlig språk lærer man, etter min erfaring best, ved å prate, prate og prate.

 

 

 

Eh, altså - fordi noen tidligere ikke har giddet å lære det, skal vi altså ikke gi råd for hvordan en ny spørsmålsstiller skal kunne oppnå å lære seg det ?

 

Interessant holdning - gi blanke i å lære noe mere, siden du allikevel ikke vil gidde/klare å lære det ?

Jeg lurer fortsatt på om du leser det jeg skriver. Om man ikke behersker de grunnleggende delene av språket man lærer seg, ser jeg ikke poenget i å hoppe på det mest avanserte. Nok en gang tillegger du meg en mening/holdning jeg ikke har. Sukk.

 

For øvrig er jeg enig i at det hjelper å lese på noe som man er grunnleggende interessert i selv. :]

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...