Gå til innhold

Tror du eller er du ikke-troende?


Hva er du?  

69 stemmer

  1. 1. Hvilken religion tilhører du?

    • Jeg er kristen
      12
    • Jeg er ikke-troende (evt. humanetiker)
      54
    • Jeg er medlem av Islam, Jødedommen osv.
      3


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

? Du forstår sikkert hva jeg mente

 

Nei, jeg tror jeg forstår, men det er ikke godt nok, så derfor spurte jeg

Endret av Bruker-95147
Pyramide-sitat fjernet.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

 

Jeg er ikke religiøs, da. Håper du forstod dette

 

 

Det er visst viktig å plassere seg i en eller annen boks, synes du nevnte at du ikke trodde på noenting, jeg ..

 

I min verden er vi alle like religiøse, fordi vi tror alle at vi har oversikten, men siden vi har bare individuelle fliker av helhetsforståelsen, så bruker vi det lille vi har, og diskuterer oss skakke om hvor lite de andre vet og skjønner

 

men, peace out!

 

:)

Lenke til kommentar

 

 




I min verden er vi alle like religiøse, fordi vi tror alle at vi har oversikten, men siden vi har bare individuelle fliker av helhetsforståelsen, så bruker vi det lille vi har, og diskuterer oss skakke om hvor lite de andre vet og skjønner


Problemet med denne definisjonen av religiøs er at den gjør ordet unødvendig, det blir bare en annen måte å si "alle har meninger".

Samtidig er det problematisk å si at man "tror ikke på noenting" fordi det alltids er påstander man aksepterer som sanne, selv om det ofte er akseptert å si "jeg tror ikke på noenting" når man mener noe i nærheten av "følger ingen religiøse tekster og er ikke overbevist om at det finnes noe overnaturlig".

 



Hææ? Hva faen..er visst for dum for denne tråden. Er nok best jeg holder meg inne på seksualsidene


Debatter mellom religiøse og ikke-religiøse eller teister og ateister har en tendens til å ende opp i en konkurranse om hvem som har best oversikt over ord-definisjoner.
De som ikke følger noen religion eller ikke aksepterer diverse påstander om det overnaturlige ønsker å ha enkle begrep for å kunne si "jeg tror ikke på noen av de der" uten å måtte ramse opp alle ting de ikke tror på.
Samtidig ønsker de som følger en religion å viske ut skillet mellom seg selv og "ikke-troende" ved å si at "alle tror på noe". Endret av LiamH
Dobbelt-post flettet.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 

I min verden er vi alle like religiøse, fordi vi tror alle at vi har oversikten, men siden vi har bare individuelle fliker av helhetsforståelsen, så bruker vi det lille vi har, og diskuterer oss skakke om hvor lite de andre vet og skjønner

 

Problemet med denne definisjonen av religiøs er at den gjør ordet unødvendig, det blir bare en annen måte å si "alle har meninger".

 

Samtidig er det problematisk å si at man "tror ikke på noenting" fordi det alltids er påstander man aksepterer som sanne, selv om det ofte er akseptert å si "jeg tror ikke på noenting" når man mener noe i nærheten av "følger ingen religiøse tekster og er ikke overbevist om at det finnes noe overnaturlig".

 

 

Ordet religiøs mener jeg passer best i oppslagsverker, og ikke når man skal samtale med en som er spirituelt søkende. Dette fordi det er en fast stråmann, som snevrer inn emnet, og begrenser mulighetene for å lære og forstå den andres ståsted. Og jeg oppfatter de fleste som må ha den formen for styrt samtale, enten de nå er "religiøse" eller "ikke troende", å være grunnleggende usikre i seg selv, og klynger seg til begreper for å finne bekreftelser. Og hva angår folk som er overbeviste, så er min erfaring at sånne er sjeldne å treffe på diskusjonforumer -som jeg tror bekrefter at de er trygge på det de mener å tro eller vite, og ser at å krangle om den saken, er å bevege seg bort fra egen tros praksis, og dermed bort fra sin gud

Lenke til kommentar

Dere som tror: Hva i helvete tror dere på?! Hvem er denne såkalte Gud?! Vi ha svar! De fleste kristne vet jo ikke det engang...

Vår skaper :) Uten fortid eller fravær så evig :)Life :) EN Og Absolutt(fullkommen) "ikke født av noen og heller ikke født"

 

"The words we use for the Creator are a reflect of ourselves. If we think of God as fear and shame, we are scared and have something to be ashamed of…But if we see love, compassion and kindness, it is because we possess these qualities."

 

Then God help us see our self and other too like a mirror ;)

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

 

 



Vår skaper :) Uten fortid eller fravær så evig :)Life :) EN Og Absolutt(fullkommen) "ikke født av noen og heller ikke født"

"The words we use for the Creator are a reflect of ourselves. If we think of God as fear and shame, we are scared and have something to be ashamed of…But if we see love, compassion and kindness, it is because we possess these qualities."

Then God help us see our self and other too like a mirror ;)

Det sier meg jo veldig mye...! Går det an å oppsummere det du "sa" i en kort setning? Hva tror dere på? Hvem er denne "Gud"??

En annen ting jeg også lurer på: Hvorfor er det en kristen regel å ikke banne? Hva er spesielt med ordet "Faen"? Er det ikke bare et helt vanlig ord som man kan bruke for å forsterke en setning?? Endret av LiamH
Dobbelt-post flettet.
Lenke til kommentar

 

En annen ting jeg også lurer på: Hvorfor er det en kristen regel å ikke banne? Hva er spesielt med ordet "Faen"? Er det ikke bare et helt vanlig ord som man kan bruke for å forsterke en setning??

 

 

Det synes åpenbart selv for en ateist som meg: Hvis man faktisk tror at Djevelen finnes, så er det selvsagt ikke greit å rope på ham.

 

Geir :)

 

Men sier ikke folk "Faen" for å påpeke hvem som har skylda for det som skjedde ? Er det ikke Djevelen & Co som står bak alt det onde som skjer ?

Lenke til kommentar

Tja. Siden jeg er ateist så tror jeg jo ikke på Djevelen heller. Jeg tror at ondskapen lever i og blant menneskene selv.

 

Og dermed må vi anta at folk som meg når de sier "faen" er sinte, og bruker det fordi de har lært at det er et kraftuttrykk. Det forteller at man synes situasjonen er så ille at det berettiger en ordbruk man fikk kjeft for i barndommen. Ikke at man plasserer skyld.

 

Nå var spørsmålet hvorfor kristne ikke banner, ikke hva de eventuelt mener med det dersom/når de allikevel gjør det. Det er nok du nærmere til å svare på...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Tja. Siden jeg er ateist så tror jeg jo ikke på Djevelen heller. Jeg tror at ondskapen lever i og blant menneskene selv.

 

Og dermed må vi anta at folk som meg når de sier "faen" er sinte, og bruker det fordi de har lært at det er et kraftuttrykk. Det forteller at man synes situasjonen er så ille at det berettiger en ordbruk man fikk kjeft for i barndommen. Ikke at man plasserer skyld.

 

Nå var spørsmålet hvorfor kristne ikke banner, ikke hva de eventuelt mener med det dersom/når de allikevel gjør det. Det er nok du nærmere til å svare på...

 

Geir :)

Vel Geir, djevel og ondt menneske er det samme, se her

 

Joh 6:70 "Da sa Jesus til dem: «Har jeg ikke utvalgt dere tolv? Og en av dere er en djevel!» Han sa dette om Judas, sønn av Simon Iskariot. For han skulle forråde Jesus, og han var en av de tolv."

 

Når det gjelder hva kristne sier og ikke sier, så henger dette sammen med at de kristne veldig sterkt tror at det kan "gå troll i ord". Dette fordi Gud skapte paradiset med ord, "bli lys" osv. mens Jesus Kristus stilnet stormen, vakte opp døde, forbannet fikentre, helbredet syke osv. med ord.

 

De kristne ser seg selv, som Jesus Kristus i dagens verden og er derfor litt forsiktige med hva de sier, fks. ordene "dra til helvete" og "faan ta deg" kan ha veldig uheldige konsekvenser, dersom de uttales av en kristen :)

Endret av IHS
Lenke til kommentar

tror ikke det er særlig lurt å fortelle om en er religiøs her

Lurt og lurt.. Vet ikke om det har så mye å si, avhengig av hvor kraftig en har tenkt å ordlegge seg både her og i andre tråder. Tendensen er likevel at troende blir hakkekyllinger, og må forsvare seg. Og det er igrunn her jeg syns disse ikke-troende ødelegger debatten, igjen og igjen.

 

Selv tenker jeg at tro er en privatsak. Mange kaller det en personlig tro, og andre trenger dermed ikke ha noe med det å gjøre. Dessuten, som Tom Waits For Alice sier: så lenge troen ikke går utover andre, hva er problemet?

 

Jeg har venner som både er kristne og ateister, og tro har ingenting å si oss imellom. Jeg tror på kjærligheten, jeg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...