Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Valg av ny bil...


Anbefalte innlegg

Hei

 

Er på utkikk etter ny bil, men sliter litt med å finne noen som passer...

 

Det aller viktigste er plass (2 barn og liten hund må inn:)) Automat og litt små hi-tech er også positivt. Vil helst også sette oss "inn" eller "opp" i bilen enn "ned", så litt høyde er topp.

 

Sett oss ut en pris på 250' - 300' og ikke alt for gammel.

 

Har i dag sett på Mitsubishi Outlander, Peugeot 5008 og Kia Sportage.

Av disse ligger vel Outlander'n best ann selv om man får splitt ny Sportage for samme pris. Men 1,6 liter bensin motor frister ikke....

 

Noen som har forslag om andre biler eller erfaringer med de som er nevnt over?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Er på utkikk etter ny bil, men sliter litt med å finne noen som passer...

 

Det aller viktigste er plass (2 barn og liten hund må inn:)) Automat og litt små hi-tech er også positivt. Vil helst også sette oss "inn" eller "opp" i bilen enn "ned", så litt høyde er topp.

 

Sett oss ut en pris på 250' - 300' og ikke alt for gammel.

 

Har i dag sett på Mitsubishi Outlander, Peugeot 5008 og Kia Sportage.

Av disse ligger vel Outlander'n best ann selv om man får splitt ny Sportage for samme pris. Men 1,6 liter bensin motor frister ikke....

 

Noen som har forslag om andre biler eller erfaringer med de som er nevnt over?

 

 

Hvis budsjettet ikke er 100% fast ville jeg gått for en splitter ny Sportage med litt bedre motor... bedre med 7 års garanti istedefor 2-3 år garanti (som er igjen ved kjøp av en annen bruktbil).

 

Over 7 år har du nok ikke tapt noe på det uansett...

Lenke til kommentar

Er en god grunn hvorfor det er 7 år garanti.. de bilene der ville jeg holdt meg unna... fins ikke en bedre motor fra KIA

 

Ja.... det er det, grunnen er vel holdbarhet!!

 

PS! Hvis man har slike påstander så kanskje de bør dokumenteres når det kommer som reelle tips til en som vurderer ny bil.

Endret av Nasciboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er en god grunn hvorfor det er 7 år garanti.. de bilene der ville jeg holdt meg unna... fins ikke en bedre motor fra KIA

 

Ja.... det er det, grunnen er vel holdbarhet!!

 

PS! Hvis man har slike påstander så kanskje de bør dokumenteres når det kommer som reelle tips til en som vurderer ny bil.

 

 

Det er koreansk søppel, enkelt og greit. Når så du sist en Kia som er eldre en 10 år på veien?

Endret av Krapylen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For litt høyde på bilen ville jeg holdt en knapp på outlander ja. Det meste passer bra i den, noe støy fra 80 og oppover, samt jeg savnet presisjon på styring. Men det er også vanesaker.

Ville kikket på Mercedes B-klasse. Du kan få fin bil for 300' der. Høy comfort, god oversikt, god sittestilling. Savner modeller med litt mer motor på 2 år gamle utgaver, vanskelig å finne på brukten.

 

Ellers Mazda 6 2011-2012 modeller om du orker stasjonsvogner (litt lavere ja).

Lenke til kommentar

 

Er en god grunn hvorfor det er 7 år garanti.. de bilene der ville jeg holdt meg unna... fins ikke en bedre motor fra KIA

 

Ja.... det er det, grunnen er vel holdbarhet!!

 

PS! Hvis man har slike påstander så kanskje de bør dokumenteres når det kommer som reelle tips til en som vurderer ny bil.

 

Ja det er Koreansk søppel! sikkert bedre enn de var for 15 år siden.. men fremdeles ikke bra nok i det hele tatt..

 

jada du er en sånn kranglefant som må ha dokumentasjon på alt, klarer ikke skru selv og se med egne øyne?? hehe utrulig...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For litt høyde på bilen ville jeg holdt en knapp på outlander ja. Det meste passer bra i den, noe støy fra 80 og oppover, samt jeg savnet presisjon på styring. Men det er også vanesaker.

Ville kikket på Mercedes B-klasse. Du kan få fin bil for 300' der. Høy comfort, god oversikt, god sittestilling. Savner modeller med litt mer motor på 2 år gamle utgaver, vanskelig å finne på brukten.

 

Ellers Mazda 6 2011-2012 modeller om du orker stasjonsvogner (litt lavere ja).

 

Eller Volvo XC-70. Helt klart en av de beste "store" stasjonsvognene jeg har kjørt. Man sitter høyt og har god oversikt, samt at man får god fremkomlighet med firehjulstrekk. Sterke motorer også, men selvfølgelig dyr om man skal ha god motor og godt utustyrt modell.

Lenke til kommentar

Takk for noen gode forslag.

 

Sportagen er en reell mulighet fordi - koreanske biler er ikke så dårlig som de var... Men veldig små å trege motorer. Sånn da var den diskusjonen avsluttet :)

 

Outlander er fortsatt høyest på ønskelisten, men helt enig i at XC 60 og XC70 er fantastiske biler. Ulempen er prisen... Får bli midtlivskrise bilen det :tease:

Lenke til kommentar

Det var vel Fifth Gear som testet en koreaner sist jeg så på, hvor målet var å teste det fantastisk lave forbruket som var oppgitt. Det var en Kia Rio med 85hk eller noe slikt, skulle bruke 0,35l/mil eller deromkring. Motoren var fullstendig lam, klarte knapt trekke bilen oppover og siden man da måtte ha omtrent full gass ble jo også forbruket deretter. Herlig.

Dette er nok uansett ikke koreanerne alene om, det er like ille i en Toyota.

Lenke til kommentar

Det var vel Fifth Gear som testet en koreaner sist jeg så på, hvor målet var å teste det fantastisk lave forbruket som var oppgitt. Det var en Kia Rio med 85hk eller noe slikt, skulle bruke 0,35l/mil eller deromkring. Motoren var fullstendig lam, klarte knapt trekke bilen oppover og siden man da måtte ha omtrent full gass ble jo også forbruket deretter. Herlig.

Dette er nok uansett ikke koreanerne alene om, det er like ille i en Toyota.

Har en Passat med 1,6 i dag.. Orker ikke liten motor på stor bil en gang til! Tipper jeg har verdensrekorden i nedgiring i bakker. Veldig slitsomt.

Lenke til kommentar

 

 

Dette er nok uansett ikke koreanerne alene om, det er like ille i en Toyota.

 

Prøvd en Auris med 2.2L diesel på 177 HK og 400 NM? Det kommer helt an på hva motor man velger til hvilken modell.

 

Næh, du tuller...

Jeg prøvde en Auris med 90hk eller deromkring. I tillegg hadde de 90 kikhoste og astma, så jeg merket litt mer skyv med åpen dør og frenetiske fraspark med venstrefoten.

Poenget var altså fokuset på "svært drivstoffgjerrige" biler som knapt bruker noen dråper... og knapt flytter selv. De fleste merker har noen "toppmodeller", som du aldri ser på veien likevel.

Lenke til kommentar

Sant nok. Men når folk sier Toyota så ser de aller fleste for seg en halvgammel beige Corolla med 1,3liter motor og ingen utstyr.

 

Det gjør iallefall jeg :wee:

 

Det er nettopp det som blir så feil.... at man tror de aller fleste ser for seg det samme som seg selv for deretter å bruke det som grunnlag for tips man skal gi til en bilkjøper som skal bruke opp mot 300 K.

 

Hadde jeg vært TS hadde lagt på sprang i ett annet forum da dette blir for useriøst for den type ting.

Lenke til kommentar

Takk for noen gode forslag.

 

Sportagen er en reell mulighet fordi - koreanske biler er ikke så dårlig som de var... Men veldig små å trege motorer. Sånn da var den diskusjonen avsluttet :)

 

Outlander er fortsatt høyest på ønskelisten, men helt enig i at XC 60 og XC70 er fantastiske biler. Ulempen er prisen... Får bli midtlivskrise bilen det :tease:

 

1,6 liter kan virke lite ja men man bør se på ytelsen først og fremst, tror 135 Hk kan virke som ett fornuftig valg med tanke på pris.

 

Kanskje en Ford C-maks/S-maks kan være aktuell?

 

http://www.finn.no/finn/car/newcar/object?finnkode=73624420140203

 

Synes de ser ganske OK ut og du sitter høyt i disse flerbruksbilene...

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...