Gå til innhold

God router til hjemmebruk


Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter en ganske kraftig ruter, med gode muligheter for oppsett, som ikke er helt krisekomplisert å sette opp, (jeg kan bruke CLI mot rutere men jeg foretrekker ett og WebGUI), har sett på ubiquiti edgemax, men er litt skeptisk til support fra selskapet, virker som de er trege med å fikse feil og problemer i produktene. Ruteren må støtte VLAN. Tips?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Øh.. dyrere, ja kanskje. Du får Xeon på 10w nå for tia, eller Atom. Sjekk hva FreeBSD kan kjøres på.

 

Argumenter for... alle muligheter, så mange nett du har NIC's til, dønn stabilt. No brainer.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Øh.. dyrere, ja kanskje. Du får Xeon på 10w nå for tia, eller Atom. Sjekk hva FreeBSD kan kjøres på.

 

Argumenter for... alle muligheter, så mange nett du har NIC's til, dønn stabilt. No brainer.

 

Bruker likefullt mere størm enn tilsvarende løsninger.

 

Har du noen konkrete eksempler på hva slags muligheter man får som en god dedikert ruter ikke gir? Og er det sånn at dedikerte rutere i denne klassen ofte er ustabile?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva menes med "i denne klassen" ?

Hva er greia med energiforbruk, kostnad eller moderne "miljøhensyn" ?

 

Tja, mest kostnad i guess, og kjøling, pluss at det belaster UPS mindre, altså, det er ikke noe som veier så veldig tungt, men det er en liten ulempe.

 

Samme klasse som edgemax, dvs den billige "proffklassen"

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror nok dessverre du vil slite med å få noen skikkelig support i denne prisklassen. Edgemaxen kan forøvrig også kjøre pfsense =) http://rtfm.net/FreeBSD/ERL/

 

Ellers kan du jo gå for en billig TP-Link med OpenWRT og webgui på toppen, igjen dårlig med support.

 

Mikrotik baserte routere kan kanskje være av interresse? http://routerboard.com/

 

EDIT: Bomma litt, ser ut til at de bare har fått til FreeBSD10 på edgerouter lite, ikke edgemax som nevnt over.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Har brukt mye ubiquiti utstyr opp gjennom tiden, og er egentlig veldig fornøyd. Men nå kjøper jeg stort sett utstyr etter hva jeg trenger, og ikke hva den kanskje støtter på ett senere tidspunkt ;)

 

Utifra krav specen din, så kan jo nesten en hvilken som helst hyllevare ruter gjøre jobben med dd-wrt, tomato eller openwrt installert?

Lenke til kommentar

Har brukt mye ubiquiti utstyr opp gjennom tiden, og er egentlig veldig fornøyd. Men nå kjøper jeg stort sett utstyr etter hva jeg trenger, og ikke hva den kanskje støtter på ett senere tidspunkt ;)

 

Utifra krav specen din, så kan jo nesten en hvilken som helst hyllevare ruter gjøre jobben med dd-wrt, tomato eller openwrt installert?

 

Kanskje, føler ikke hyllevare-rutere med dd-wrt har vært helt på det nivået jeg ønsker på stabilitet/ytelse, vil gjerne ha noe som kan drive litt mer enn snittet (for hjemmebruk) trafikk i år ett år uten trøbbel. Skader forresten ikke med litt kompetent automatisk QoS heller.

 

AtW

Lenke til kommentar

Om ikke DD-WRT gir deg det du trenger, så er PFSense det neste steget for deg, alternativt må du vurdere en god del dyrere Cisco klasse utstyr for bedrifter, men da går det fort hull i lommeboka.

PFSense lar deg "leke" med funksjoner som du ofte må betale stort for hos Cisco, og du kan raskt få PFSense til å håndtere en million ekstra tilkoblinger ved å smekke inn 1 ekstra Gb med RAM.

 

Med DD-WRT må du uansett gjøre en del "Cherry picking" for beste build / funksjonalitet til router modellen du har valgt og holde deg til denne, da det varierer kraftig mellom builds hva som funker og ikke funker av funksjoner.

Endret av 007CD
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mikrotik RB493G med OpenWRT skal vel funke, DEL skrev en artikkel om denne her inne på forumet for en stund siden.

 

Benytter selv denne router/os komboen og routeren svetter ikke utansett hva jeg prøver på.

Koster litt mer enn vanlig routere, men ikke så mye som bedriftsrouter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...