Gå til innhold

Skatt / Moms på Google Adsense via YouTube?


Anbefalte innlegg

Startet opp en YouTube kanal, med en kjempe unik ide i februar. Hadde fra tidligere en Adsense account som jeg hadde noen få kroner på. Har idag tilsammen 10 millioner seere (På 9 videoer alt i alt) Og 19000 subscribers. (Alt så langt.. Går oppover).

Tjente 8200,- ila. April (Dette har jeg allerede fått). og anslåtte inntekter for denne måneden er rundt. 14500,-. Er kjempe fornøyd, men samtidig veldig usikker på om jeg må betale skatt eller ei. Har tidligere lest folk som tjener 500 i måneden på blogger etc, som sier de betaler. Noen som har en anelse?

Får ikke nyte pengene før jeg ikke trenger å bekymre meg lenger.

YouTube kanalen vil jeg helst ikke dele, men om noen kunne svart hadde jeg satt stor pris på det.

Betalingen kommer forresten fra Google Irland, og det siste jeg ønsker er at staten skal stikke meg i rompa etter noen måneder med nytelse..

Har i tillegg en deltidsjobb hvor jeg betaler 5% skatt (Er en student som jobber rundt 2 ganger i uken).

Takker på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er rimelig sikker på at du må betale skatt av dette, jeg tror skattesatsen blir tilsvarende det for vanlig lønn. Husk på at hvis du tjener mer enn ca 150.000 i året, så blir stipendet ditt fra lånekassen gradvis gjort om til lån.

 

Hvis du lurer på hvor mye du skal betale i skatt, så tar du forventet inntekt i år (fra youtube-kontoen din og deltidsjobben din før skatt) trekker fra 84150 (minstefradraget) og ganger resten med 0,36 (36%).

 

La oss si du tjener 15000 i måneden på youtube-kontoen din og 6000 i måneden på deltidsjobben, så tjener du totalt 252.000. Trekk fra minstefradraget på 84150 og du får ca 168.000. 36% av dette blir ca 60.000. Fordelt på 12 måneder blir det ca 5000 i måneden du skal betale i skatt.

 

Gratulerer med braksuksess på youtube btw! :)

Endret av blackbrrd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er rimelig sikker på at du må betale skatt av dette, jeg tror skattesatsen blir tilsvarende det for vanlig lønn. Husk på at hvis du tjener mer enn ca 150.000 i året, så blir stipendet ditt fra lånekassen gradvis gjort om til lån.

 

Hvis du lurer på hvor mye du skal betale i skatt, så tar du forventet inntekt i år (fra youtube-kontoen din og deltidsjobben din før skatt) trekker fra 84150 (minstefradraget) og ganger resten med 0,36 (36%).

 

La oss si du tjener 15000 i måneden på youtube-kontoen din og 6000 i måneden på deltidsjobben, så tjener du totalt 252.000. Trekk fra minstefradraget på 84150 og du får ca 168.000. 36% av dette blir ca 60.000. Fordelt på 12 måneder blir det ca 5000 i måneden du skal betale i skatt.

 

Gratulerer med braksuksess på youtube btw! :)

tusen takk for svar. takker for suksessen også, tjener faktisk fra 5-6000 i måneden på deltidsjobben, men YouTube inntektene vil synke til rundt 11000 i måneden tenker jeg, da daglig terskel nå er 70$.. Blir det fortsatt 36% da? Så det vil påvirke lønna fra jobben altså..

 

Og et siste spm, skal jeg dra til det lokale skattekontoret da?

Lenke til kommentar

Utrolig bra jobba må jeg si :).

 

Du skatter 36% av biinntekter som forskuddstrekk - dette er for å forhindre deg i å gå på skattesmell neste år. Hovedinntekten din vil du skatte via tabelltrekk slik som nå, som sannsynligvis er langt lavere.

 

Skatteoppgjøret ditt blir nok lavere enn dette, så pengene du betaler inn vil du dermed få igjen på skatteoppgjøret neste sommer.

 

(Tar forbehold om feil, men dette er slik jeg forstår dette virker).

Lenke til kommentar
Og et siste spm, skal jeg dra til det lokale skattekontoret da?

Ja, det burde du nok. Jeg aner ikke hvordan (rent praktisk) du skal betale inn skatt av inntekten du får fra youtube.

 

Angående hvor mye du skal betale i skatt, så kan du bare bytte ut tallene i eksempelet mitt, så da blir det:

5000 (deltidsjobb)+11000 (youtube) = 16000 i måneden = 12*16000 = 192.000 i året.

Skatten blir da 192.000 - 84000 = 108.000 * 36% = 108.000*0,36 ca = 39000 i året eller 39000/12 = 3300 i måneden.

 

Angående lånekassen, så er inntektsgrensen på 157.000 for 2014, så du vil ende opp med å få gjort om (192.000-157000)/2 = 35.000/2 = 17000 fra stipend til lån. Dette var hvis du hadde hatt 11.000 i inntekt alle månedene i 2014, men sånn er det vel ikke? Anyway, så kommer du til å være akkurat på grensen, så du taper veldig lite penger på kutte ned på deltidsjobben din (etter at man tar med skatt på inntekt og redusert stipend).

Lenke til kommentar

Hvorvidt dette er merverdiavgiftspliktig må du spørre ditt skattekontor om. Det kommer bl.a. an på om omsetningen skjer i Norge eller ei.

 

Rent praktisk vil du betale skatt på denne inntekten i form av forskuddsskatt, det vil si at du får en faktura på forventet skattebeløp fra kemneren fire ganger i året (i motsetning til forskuddstrekk der utbetaleren trekker skatten før du får utbetalingen). Du kan også be om å få et høyere forskuddstrekk på skattekortet i stedet for å måtte betale forskuddsskatt.

 

I og med at dette nok er å regne som næringsinntekt og ikke lønn er det ikke slik at én krone inntekt er én krone skattepliktig inntekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...