Gå til innhold

Derfor satses det sånn på buede TV-skjermer


Anbefalte innlegg

 

Buede skjermer for stuebruk er bare en marketing gimmick. Det har kun noe for seg dersom bildet fyller HELE synsfeltet, noe som ikke er aktuelt med mindre man sitter klistra inntil TV'en eller i en kino sal.

 

 

Vil det si at avstanden mellom bruker og TV blir dessto mer fastlåst på de konkave (innoverbuede) kontra de gode gamle plane/flate TV'ene ?

 

 

Ja, man har èn ideell avstand og posisjon for å kunne få ønsket effekt. I kinosaler som Colosseum fungerer dette greit, men blir meningsløst i stua med mindre man har STOR skjerm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til folk som roper ut at dette bare er gimmick, har dere vært å sett på en 75" buet skjerm?

Tror svaret på det er nei. Buete skjermer egner seg nok dårlig på skjermer under 60"

men på større TVer får du en dybdefølelse du kun har opplevd på kinoer som også har buede lerret.

 

Kommer det 40-50" med buede skjermer, så er det kun gimmick for de blir for små til å gi den samme dybde følelsen.

 

Innsyns vinkelen er faktisk ikke så ille som dere tror å man kan godt sitte litt til siden for TVen uten at det blir et problem. Selvfølgelig er det best å sitte rett foran TVen, men det gjelder også på vanlige flatskjermer.

 

Kjøper jeg meg en 65-75" så blir det en buet TV :)

 

Var sjekket ut Samsungs UE65HU8505 som riktignok ikke er 75" men 10 tommer mindre, men så nok til at jeg nok ville tatt en kraftig titt på "lillebroren" som er 65", 4K men med flat skjerm fremfor buet.

 

For min del så pekte noen ulemper seg så mye ut, at det er ikke det jeg ville sett veldig mye på i en stue som ikke legges i totalt mørke, og alt av lyskilder tapes over. Lyset som speiler seg blir dratt ut over skjermen og speiler seg selv.

 

Dette alene er god nok grunn for å holde seg unna.Her må de nok vurdere antirefleksbehandling eller matt skjerm, for min del.

 

Kanskje du vil oppleve noe av den samme dybdefølelsen på den flate utgaven, da den nyter vel så godt av bedre paneler og teknologier? Greit å fa sammenlignet før man drar kortet, noe jeg ikke fikk gjort da, siden den andre modellen enten ikke var i butikken, eller fordi de var på langt nær ferdig med å sette opp ny Samsung-stand.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...