Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Syk, hva kan det være?


Rescue me

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har vært syk siden natt til lørdag.

 

Symptomer er ondt i brystet (og litt i overarmene og nakken), ondt i hodet, og kvalme/spying som har ført til at det har vært vanskelig å spise.

 

Smertene i brystet og hodet er mest merkbar på kvelden/nettene.

 

Men det som virkelig irriterer er at jeg så vidt greier å spise mat. Spiser jeg noe særlig (spiste i går noen knekkebrød, for så å en liten middag med svinekjøtt), må jeg etterhvert spy det ut igjen da jeg rett og slett ikke greier å holde det i kroppen.

 

En av få ting som funker fint å spise er epler, men litt begrenset med energi i dem.

 

Generelt sett så føler jeg meg bedre nå enn for to dager siden, men kvalmen plager meg noe helt forjævlig.

 

Når jeg ble syk bodde jeg ikke helt optimalt, og hadde blant annet det litt kaldt natt til lørdag, for så at det ble veldig varmt. Har ellers ikke spist sånn veldig bra i uka i forveien, og jobbet mye, også med diverse kjemikalier som kontaktlim og aceton, men har her brukt maske (med kullfilter) under bruk.

 

Noen som har tips til hva det kan være og hvordan jeg kan bli bedre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal bytte, men det gjelder visst ikke før fra 1. juni. Og da er jeg forhåpentligvis frisk igjen. En mulighet er vel legevakten, men vet ikke helt om jeg gidder å plage dem med dette. Ringte forsåvidt legevakten natt til søndag på grunn av store smerter i brystet, fikk da beskjed om å ringe morgenen etter, som jeg så gjorde, men da kom vi fram til at jeg ikke trengte noe hjelp.
Lenke til kommentar

Byttet fastlege (men tar noen dager før jeg kan besøke henne).

 

 

Legevakt er altså min eneste mulighet? Skal vel vurdere det i morgen tidlig, om jeg ikke er blitt en del bedre.

 

Har som sagt blitt bedre de siste to dagene (fra natt til lørdag til natt til søndag var helt forjævlig).

Lenke til kommentar

Høres jo "bare" ut som en vanlig spysyke og/eller en forkjølelse..

I så fall, jeg har fått ca 10 ganger mer empati for syke.

 

EDIT:

 

Jeg blir faktisk veldig dårlig av å spise merker jeg. Tror nesten jeg skal prøve å spy igjen, så får jeg heller se om jeg muligens greier å sove.

Endret av Rescue me
Lenke til kommentar

Kan være greit å sjekke databladet til de stoffene du har brukt og om masken din er god nok til formålet.

Du har vel noen som har HMS-funksjon på jobben du kan spørre ?

Evt. finner du vel det selv om du googler litt.

 

Store temperatursvigninger kan trigge forkjøleleseslignende symptomer, og det samme kan kanskje avgasser av en del av de stoffene du har brukt. Giftinformasjonssentralen kan vel gi deg mer info hvis du kan spesifisere nøye de stoffene du har vært i kontakt med.

http://helsedirektoratet.no/Om/organisasjon/avdelingar/Sider/giftinformasjonen.aspx

 

Det er ikke uvanlig å bli kvalm av mat når man er syk. Kan være greit å la kroppen jobbe seg ferdig før du spiser mat som gjør deg kvalm. Du har jo funnet ut at det fungerer med epler, så det er vel greit å spise det inntil videre ? Det vel ca 50 kcal i et 100 grams eple så burde vel holde med rundt 40+/- stk. pr. dag

 

Du skal heller ikke se bort fra at det kan være psykosomatiske problemer i forhold til hva du har fortalt om fortiden din, men samtidig lister du jo også opp ting som i kombinasjon kan være utslagsgivende.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Bare ett tips. Det er noe som heter lege. Han tar betalt men de gjør en god jobb.

 

Ikke alle leger som gjør en god jobb.

 

Bare ett tips. Det er noe som heter lege. Han tar betalt men de gjør en god jobb.

Har ikke fastlege i byen jeg bor i nå (nettopp flyttet), hvordan gjør jeg det da?

 

 

Prøv den lokale heksedoktoren.

Lenke til kommentar

Spøy ikke i går kveld, slik jeg planla :p . Og har nå sovet ganske lenge.

 

Føler meg litt bedre :) . Synd jeg ikke har frukt å spise, da det er noe jeg virkelig har lyst på nå (mango hadde vært så jævlig nice).

 

Etter å ha tenkt litt etter, så tror jeg kanskje det er dårlig mat som kan ha ført til sykdommen, for jeg har spist på en litt småshabby resturant tre dager på rad i forrige uke (onsdag - fredag).

Endret av Rescue me
Lenke til kommentar

Kan være greit å sjekke databladet til de stoffene du har brukt og om masken din er god nok til formålet.

Du har vel noen som har HMS-funksjon på jobben du kan spørre ?

Evt. finner du vel det selv om du googler litt.

Ikke brukt på jobb. Men i privat sammenheng. Med bruk av maske (fra Clas Ohlson) merker jeg i hvert fall ikke svimmelhet eller lukt.

 

Det er ikke uvanlig å bli kvalm av mat når man er syk. Kan være greit å la kroppen jobbe seg ferdig før du spiser mat som gjør deg kvalm. Du har jo funnet ut at det fungerer med epler, så det er vel greit å spise det inntil videre ? Det vel ca 50 kcal i et 100 grams eple så burde vel holde med rundt 40+/- stk. pr. dag

40 epler dagen :p . Går heldigvis bedre nå, greide å få i meg to knekkebrød (slike som er full av solsikke og linfrø), og er fornøyd med det :) . Nå når klokken blir 8 skal jeg dra på butikken og handle inn frukt og paracet, så satser jeg på at dagens dag blir en bra dag.

 

Du skal heller ikke se bort fra at det kan være psykosomatiske problemer i forhold til hva du har fortalt om fortiden din, men samtidig lister du jo også opp ting som i kombinasjon kan være utslagsgivende.

Psykosomatiske problemer? Hva mener du med det? At det hele er "psykologisk"? Tviler, da jeg ikke har vært syk siden slutten av desember 2012.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...