Gå til innhold

Kjøpt stiv gaffel til offroad. Er den for kort?


:Francis:

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en offroad-sykkel med en dårlig dempegaffel, men der det øvrige utstyret ikke er så aller verst.

 

Jeg gjorde et impulskjøp på ebay på en gaffel, men sjekket ikke lengden på min nåværende gaffel først.

 

Det viser seg at gaffelen på sykkelen er ca 45,5cm fra bunnen av styrerøret til akslingen, mens den nye gaffelen er 41.5cm.

 

Er den nye gaffelen så kort at det vil skape problemer i svinger, og gjøre sykkelen ustabil?

 

Jeg ønsker å sette smale dekk på sykkelen, så dette vil føre til at kranken blir ytterligere nærmere bakken enn den er nå med forholdsvis store dekk.

 

Jeg må kanskje se meg rundt etter en annen gaffel som er korrigert for dempegaffel, eller bruke en gaffel som er beregnet for en 29" sykkel?

 

/Francis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er i korteste laget ja. Nå har ikke en dempegaffel konstant aksel-krone avstand, men er avhengig av hvor mye den er komprimert, men jeg vil gjette du burde ha en a-c på ca 44cm. (Man regner altid ut i fra noe kompresjon av gaffelen, så du kan trekke fra 20-30% av gaffelens vandring fra den målte a-c avstanden når du regner selv)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...