Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Mystisk kjøleproblem, VW Sharan


Anbefalte innlegg

Hei, etter at jeg byttet vannpumpe og termostat (Febi-Bilstein) + kjølevæske og rensing av kjølesystemet er tempraturen ustabil

jeg byttet termostat på nytt, denne gang en original

jeg testet begge termostatene, begge åpner likt, noe som burde indikere at de er ok..

kjøring på flat vei med diagnoskabel tilkoblet viser: 92,7º, motorolje temp 95º

men når jeg kommer til en bakke, så øker tempen litt for mye og fort til at jeg liker det..

jeg testet i en ca 1km 12% bakke.. temp motor 98º , olje 100+ .. dette er temperaturer jeg normal opplever med campingvogn hengende etter, så noe er mystsk galt?

bilen er ikke varmkjørt, vannpumpa ble byttet pga liten ulyd.

nivået i ekspansjonstanken er helt stabilt

jeg har brukt vacuum på kjølesystemet, så jeg utelukker luft

kjølevifta er ok

sirkulasjonen er ok.. (god varme i begge varmeapparatene)

Jeg mistenker nå radiatoren, radiatorslangene er på samme side, og da må vel raditoren være slik som bildet? uten at jeg vet det sikkert.

Kan en innvendig lekkasje i tanken på radiatoren gi slike problemer? (at noe av kjølevæska tar en "snarvei")

er det noe jeg har oversett? tips til feilsøking?

 

doublepass_zps41604091.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil spandere på deg en IR-temperaturmåler ("laserpistol"), så kan du først kjøre bilen varm, og deretter måle temperatur over div komponenter, du starter ved ekspansjonsbeholder, og jobber deg bortover kretsen. På radiatoren kan du måle temperaturen flere steder; sjekk om hele radiatoren har noenlunde lik temperatur, eller kanskje deler av radiatoren har vesentlig lavere temperatur enn andre steder.

Lenke til kommentar

jeg har ikke målt trykket på kjølesystemet.. overtrykksventil slipper ikke ut noe.

 

temperaturen er ikke unormalt høy.. bare det at tempen øker (i bakker) fortere enn jeg er komfortabel med.

 

i.flg instruksjonsboka er max olje temp på min bil 140 grader

50/50 frostvæske koker vel på ca 110 grader? under trykk.

 

VW 1,9 TDi motorer blir aldri varm på tomgang, så det er litt vrient å få sjekket ordentlig.

 

jeg får håpe at ny radiator løser problemet, regner med at den kommer til uka.. (det var 14 dagers leveringstid fra bildeler.no)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...