Gå til innhold

Feilprosent på mobiler


Anbefalte innlegg

 

Spør deg selv:

Hvor godt kjenner du mobil-markedet og bransjen generelt.

Hvor godt kjenner en sentral person i Telefast markedet nede på grasrota.

Hvor godt kjenner en person i SonyE (eller Siemens for den saks skyld) markedet og brukerne.

Hvorfor Expert skulle lyve om dette (noen som helst logisk grunn for det?)

Hvorfor skulle også El-Kjøp lyve om dette.

Osv...

 

Og så kan man til slutt spørre seg:

 

Hvor stor er sannsynligheten for at Sony Ericsson har 86,6 ganger så mange feil på telefonene sine som Siemens..? :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må gi Molna rett her selv om jeg personlig aldri har eid en Siemens telefon. Ingenting i artkkelen deres svekker i nevneverdig grad troverdigheten til fremstillingen i Dagsrevyen. Det virker som et litt krampaktig forsøk på å redde SE. Hvorfor ikke heller stille seg åpen for muligheten for at det faktisk er slik situasjonen er?

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke heller stille seg åpen for muligheten for at det faktisk er slik situasjonen er?

 

Fordi de det er usedvanlig lite sannsynlig. Hvis produktene til SE hadde hatt så lav kvalitet så hadde neppe SE kunne fortsatt å drive bedrift. Og det ville nok skapt stor debatt hvis så var tilfelle - ikke pga de oppsiktsvekkende tall media har oppgitt, men siden det var en allmenn oppfattelse. Har det vært mange store diskusjoner her i forumet om SE's dårlige kvalitet f.eks? (på det området stiller Nokia sterkere... ;))

 

Jeg lurer også på om det ikke er lover og regler i Norge mot salg av produkter med lav kvalitet?

 

Men jeg er enig i at artikkelen ikke var noe særlig bra. Dere burde undersøkt saken litt nærmere...

Lenke til kommentar

Det stemmer, SE sliter økonomisk. Men det skal ikke være noe hinder for dem i å lage gode telefoner. Seriøst, hvor sannsynlig er det at annenhver telefon som produseres av et selskap er full av feil. Tror nok SE ville reagert selv littegran hvis de plutselig fikk 3,1 millioner telefoner i retur.

 

GeeZuZz: Mener også å ha hørt om en slik lov.

Lenke til kommentar
Ifølge mine og mine kollegers erfaringer: stor.

 

Jeg har hørt deg kritisere SE i bøtter og spann. Men dette er bare tull. Jeg har hatt følgende mobiler de siste årene:

 

Philips Twist

Dårlig telefon, men feilfri

Motorola 388

Dårlig telefon, men feilfri

Nokia 7110

Var på rep 7 ganger.

Nokia 8210

Var på rep 4 ganger

Siemens C35

Elendig tlf. har hatt 2 stykker, begge gikk i stykker, og jeg fikk aldri noe på garanti.

Siemens A50

Grei tlf, men blir veldig fort slitt. Veldig plastikk.

SE T100

Vært på softwareoppgradering 1 gang.

SE T610

Feilfri. Men lurer på å få software oppgradert.

 

De fleste jeg kjenner har SE. Ingen har noen problemer. Noen har fått oppgradert software fordi SE gidder å gjøre ting bedre. Dette bør de ikke klandres for. Jeg vet ikke hvor mange rep. de har hatt, men på mobilfiksern sier de at SE er de telefonene som skjeldnes må fikses.

Lenke til kommentar

Huff og huff, for et resultat for oss SE-brukere! Og vi som trodde det var Nokia som var den absolutte verstingen ...

 

Det var et sjokk å se den målinga .. 52% feil på SE. Er det mulig? Jeg nekter å tro det.

 

Selv har jeg kun hatt to mobiler, Ericsson GH688 og Sony Ericsson T610, og aldri opplevd feil.

 

Vi kan jo undersøke hvor mange her på SE-brukere her på forumet som har hatt feil på sine telefoner, og om feilprosenten er høyere på T610 enn andre modeller som f. eks. T310.

 

Og vi som trodde SE var kvalitet! Akk ...

Lenke til kommentar

Å blande inn sin egen erfaring er nokså tvilsom. Det er sikkert folk som har hatt flere Siemens telefoner med feil. Samlet har jeg hatt ca 10 nokia telefoner i min husholdning og jeg har bare hatt feil på en(software), men det blir så lite antall at statistikken blir feil.

 

Jeg er litt usikker på hvordan statistikken er hentet ut fra Elguide, men jeg tipper at tallene fra kjeden er noenlunde riktig, og som molna sier hvorfor skulle de lyve om det. De har vel aldri tjent så mye penger som de gjør nå på T610 salget, hvis de er ute etter å hakke på Sony.

 

Når Elkjøp og Expert har halvparten av salget i Norge (elkjøp klar større enn Expert), og de har omtrent samme tall så kan man anta at de er fakta.

 

Å blande inn lekebutikken Spaceworld blir litt på jordet. De selger alt for lite til å kunne ha noe troverdig statistikk.

 

Når det gjelder Telefast så bruker ikke f.eks Elkjøp ikke disse da de får telefonene fra lager i Sverige.

 

Men jeg legger merke til at molna stoler på disse tallene, men når jeg kom med anslag på andelen til Siemens på markedet hentet fra samme data så ville han ikke godta det :-)

Lenke til kommentar
Samlet har jeg hatt ca 10 nokia telefoner i min husholdning og jeg har bare hatt feil på en(software), men det blir så lite antall at statistikken blir feil.

 

I huset vårt har det vært ca 10 Nokia telefoner - alle uten feil. Har forøvrig ikke vært feil på noen andre merker heller... Et par Ericsson, og to alcatel, en bosch, og en billig Siemens (M30 :lol:) - men den ble bare brukt i en uke fordi den var så elendig!

 

Med andre ord, av ca 15 mobiler har vi forløpig ikke opplevd å måtte returnere en mobil enda... :roll:

Lenke til kommentar

Problemene er hovedsaklig bugs i software som selvfølgelig er ille nokk. Nokia har fått mye kjeft, men de selger som F pga. at selve telefonene er kjente og ganske bra. Software updates kommer rimelig fort så hvis du gidder så får du software fix om du leverer den på sørvis.

 

Markeds presset og hastverket med å få ut de nye produktene har mye av skylden for at det er som det er, produsentene forter seg og får ikke testet alt godt nok før det blir sluppet til butikkene, men det straffer seg ved at det bygger seg opp rykter om useriøsitet og dårlige produkter og salget går noe mere i rykk og napp. Det virker som om de tror det da nytter å peise på, å lager enda en ny skrall sak å slenge i butikk hyllene.

 

Jeg har hadd mange forskjellige mobiler og funnet bugs på alle, og værre skal det bli. De blir mer og mer avansert og det dyttes stadig mere software i de stakkars små mobilene, jo mere software desto flere bugs. Gi meg den dyreste mest avanserte mobilen på markedet, så skal jeg ganske kjappt finne ut at den ikke er perfekt.

Lenke til kommentar
Jeg har hørt deg kritisere SE i bøtter og spann.

 

Interessant påstand, men jeg kritiserer aldri uten god grund, ei heller i dette tilfellet :-)

Kanskje noen kjenner markedet bedre enn deg med dine personlige erfaringer :-)

 

Jeg har sagt at tallene for SonyE trolig er noe lavere og at de for Siemens trolig er noe høyere. Hvordan du da kan si at jeg kritiserer SonyE er en gåte :smile:

Lenke til kommentar
Hvis produktene til SE hadde hatt så lav kvalitet så hadde neppe SE kunne fortsatt å drive bedrift. Og det ville nok skapt stor debatt hvis så var tilfelle - ikke pga de oppsiktsvekkende tall media har oppgitt, men siden det var en allmenn oppfattelse. Har det vært mange store diskusjoner her i forumet om SE's dårlige kvalitet f.eks? (på det området stiller Nokia sterkere... ;))

Men til tross for at det ein almenn oppfatning om at Nokia har mange problem så greier dei å drive kjempebutikk, så kvifor ikkje SE?

Lenke til kommentar

Ingen grunn til å tvile på tallene. De er hentet ut fra Expert og Elkjøp sine statistikker og jeg vil anta at de har ganske gode data å bygge denne artikkelen på. Det er også viktig å merke seg at 16% feil med Nokia er veldig mye, tenk hvor mye større Nokia er i volum i det norske markedet enn SE. En selger vil selvfølgelig si at det er mye mer service på Nokia, selv om det bare er 16% mot SE sine 52%, nettopp fordi Nokia selger vesentlig større antall med telefoner.

 

Å spørre TeleFast om hvilke inntrykk de har når det gjelder service og reklamasjoner er som å spørre en bilimportør om det er mye feil med deres biler. TeleFast selger til de store kjedene i Norge og har ingenting med sluttkunden å gjøre. Det er hos Expert og Elkjøp at kundene kommer og klager. Der er også de som får all kjeften fra sluttkunden fordi produktet ikke holder mål. Svært få produsenter og distributører (som TeleFast) har noe som helst forhold til sluttkunden, det er det forhandleren som har. TeleFast har heller ingenting med service og reklamasjoner å gjøre, så det klart at de ikke har kjennskap til dette.

 

SW-oppgradering/flashing er en reparasjon. En kunde må levere inn telefonen sin til forhandleren og de er nødt til å sende den inn, den gjennomgår da akkurat de samme prosedyrene som om det var noe annet feil med telefonen. Poenget er også at sluttkunden i disse tilfellene selv mener at telefonen er inne til service. Hva dere mener her på forumet om det er egentlig likegyldig. Spør en sluttkunde hva de mener at SW-oppgradering er, og de vil svare service. Svært få kunder leverer inn telefonen sin for å få den oppgradert uten at det er noe feil med telefonen (kun freakene som gjør det). En "vanlig" kunde leverer inn telefonen sin fordi det er noe feil med den, om det da blir skiftet en motstand eller telefonen bare blir oppgradert spiller ingen rolle, det som er viktig er at telefonen fungerer når kunden får den tilbake.

 

Det er bra at kjedene tar initiativ til å sette fokus på dette. Ingen, heller ikke i dette forumet, kan være uenige i at det er alt for mye service på mobil. Tenk om Sony hadde 10-20% feil på sine tv'er? De hadde måttet trukket produktet fra markedet for lenge siden. Fortsett å ha fokus på kjernen i problemet, nemlig at produsentene ikke lager gode nok produkter som holder til den bruken som sluttkunden har!

Lenke til kommentar

Sony Ericsson og Nokia slipper telefonene sine ut på markedet alt for snart - blant annet for å være raskest ute med ny teknologi ...og design.

 

Siemens satser mer på kvalitet. Eks: Siemens S55 ble forsinket på markedet i fjor fordi Siemens ikke ville lansere en mobil med mange "bugs og feil". Nå sier ikke jeg med dette at Siemens S55 er 100% feilfri...

Lenke til kommentar

har ikke eid 15 mobiler selv enda ("bare" 5)

og har følgende erfaring (da har jeg tatt med familiens sine mobiler,mamma,pappa og broren min.)

Tilsammen så har familien min eid rundt 20 mobiler opp igjennom årene....

 

den første var en som ****** min kjøpte i 1993 en stor Ericsson som jeg ikke aner navnet på.. merk mine ord: DEN VIRKER FEILFRITT IDAG,vi har bare byttet bateriet 1 gang :!: og det er alt som er gjort på den (stanbytid: rundt 1.5 dager sist jeg testa)

 

så har vi hatt utallige nokia,, 7110,3210,3330,3310,7650,8850,6150,8110,6310 kommer jeg på ifarta (med hjelp av bilder fra gsmarena.com :D )

og for å være ærlig så er det bare 3330 og 8850 som virker feilfritt idag.. (untatt treg sms på 3330)

mora mi hadde en 6150 som hun byttet nesten etter 1 mnd. pga den var helt ødelagt... hun fikk en ny en som det var problemer med hele tiden...

her er bare en liste av feilene...

1.én gang skiftet display...

2.To ganger SW service pga. mobilen slettet seg selv

3. To baterier,

antenne signal dårlig; nytt system

en eller annen chip som gjorde at mobilen slo seg av 30 sek. etter at man hadde tatt anropet..

hun kjøpte seg da en nokia som hun hadde i 1.5 år før hun igjen kjøpte seg en 6610 som hun byttet imot en sl55 pga. mobilen rett og slett bare sluttet og virke etter rundt 4-5 mnd. uten at verken EMTS eller andre telefonreparatører kunne finne ut hvorfor...

 

siemenser har vi ikke hatt så mange av men de har virket superbt.. Bedre SW service er det vanskelig å finne...

Faren min har en p800 som også virker bra uten problemer og broren min har en t68 som også virker bra...

 

eneste grunnen til at vi hadde mange nokiaer opp igjennom årene er at de var enklest å bruke og fordi nokiane ofte hadde (og har) gunstige abbenomangs priser...

 

men ihvertfall min familie skal ikke kjøpe nokia igjen... d har vi lært... merk mine ord.

 

--------------------------------------------------------------------------

watch out nokia! the kamikazes are coming!

Lenke til kommentar
Billig-mobilene til Siemens er jo så godt som feilfrie. Expert hadde vel på et tidspunkt solgt 14.000 A50'er uten en eneste reklamasjon. Slikt står det respekt av :)

A50 er bra, men laderene som var med hadde ein god del feil, noko som ikkje har komme med på statestikken sidan dei fleste seriøse forhandlarar berre bytta til ny lader.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...