Gå til innhold

Refresh rate vs. frame rate - forklar sammenhengen?


Anbefalte innlegg

Jeg har forstått det sånn at det er en viktig sammenheng her, men vet ikke helt hvorfor. Fant ikke noe perfekt svar ved å google heller. Etter hva jeg skjønner bør f.eks skjermkortet ditt klare å produsere 60 FPS hvis du spiller på en 60 Hz skjerm, er det slik? Dette setter vel enorme krav til maskinvaren om du skal spille på 144 hz skjermer?

 

Kom gjerne med innsikt på området, eller link til deres favorittforklaringer! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er slik jeg har forstått det også. Skal du kjøpe fks en 144 hz skjerm så må spillet kjøre i 144fps for å utnytte potensialet i skjermen. Klarer maskinen din bare fks 56fps så er det ingen vits å kjøpe en 144 hz skjerm.

 

Etter hva jeg har forstått...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bildefrekvensen er mengden bilder maskinen din klemmer ut per sekund, mens oppdateringsfrekvensen er antallet ganger skjermen din fornyer bildet hvert sekund.

 

Har du en 60Hz skjerm, vil den aldri vise mer enn 60 bilder i sekundet, om så maskinvaren din klarer tre ganger så mye. En skjerm som kjører 120/144Hz vil derfor gi mye mykere bevegelser og flyt dersom maskinen takler det aktuelle spillet med 120 bilder i sekundet eller mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne artikkelen er ikke så gal ...

 

http://www.tweakguides.com/Graphics_1.html

 

Optimalt så vil man ha skjerm (refresh rate - hz) og hardware (frame rate - FPS output fra maskinen din) synkronisert. F.eks 60 FPS på få en 60 hz skjerm. Ofte i dag har folk mye maskinkraft, og man ender gjerne opp med mer enn 60 FPS, og da får man "problemer" på en 60 hz skjerm i form av "tearing". Det som skjer da er at skjermen viser siste bildet, men maskinen din sier "jeg har et nytt bilde til deg" og legger det nye bildet halvveis over det gamle. Man får da et bilde som ikke er synkronisert - linjene er ikke i sync. Det er dette vsync skal kompensere for. Problemet med vsync er at man gjerne får store FPS drop, opp til halvparten av skjermens refresh rate. Så man har liksom disse to onder: Tearing eller FPS drop. Det er der nvidia gsync kommer ikke i bildet...

 

144 hz skjerm krever en god del maskinkraft for å utnytte det hele tiden, ja.

Samtidig ved å ha en 144hz skjerm så har du iallfall ingen "flaskehals" i den enden: Skjerm vil ta imot det maskinen din klarer å gi.

 

Det må jo også legges til at dette er veldig individuelt. Det er forskjell på hvor mange frames per second et menneske kan oppfatte (altså: klare å se forskjell på 60, 80 og 100 FPS). Det er også forskjell på mennesker om de oppfatter tearing. Hvis du har en 60hz skjerm i dag, spiller de spillene du liker på den oppløsningen du ønsker (og får mer enn 60 FPS), men du ikke oppfatter tearing og syntes spillet flyter greit nok: Behold den gamle skjermen :)

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så har vi dette med "tearing", Vsync, osv.

 

Vil en PC som bare produserer 30 FPS på en 60 Hz skjerm medføre "tearing"? Jf. bilde nedenfor for de som ikke er kjent med dette problemet:

 

http://www.tweakguides.com/images/GGDSG_19.jpg

Tearing oppstår alltid når vsync ikke er aktivert. Du kan fint vise 55 fps på en 60 Hz skjerm uten tearing så lenge triple buffered vsync er aktivert, da vil det skje 5 ganger i sekundet at skjermen ikke oppdaterer bildet.

 

Det er ikke noe krav å måtte kjøre spill like raskt som skjermen oppdaterer seg, du kan ofte få en stor fordel av å bare kjøre spillet på 90 fps kontra 60 fps for eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke noe krav å måtte kjøre spill like raskt som skjermen oppdaterer seg, du kan ofte få en stor fordel av å bare kjøre spillet på 90 fps kontra 60 fps for eksempel.

 

Enig. Vsync de-aktiveres for min del (FPS > Tearing).

 

Jeg har ikke hatt noe irritasjonsøyeblikk mtp tearing. Men nå er jo jeg gammal og treig også da :p

Lenke til kommentar

Så har vi dette med "tearing", Vsync, osv.

 

Vil en PC som bare produserer 30 FPS på en 60 Hz skjerm medføre "tearing"? Jf. bilde nedenfor for de som ikke er kjent med dette problemet:

 

http://www.tweakguides.com/images/GGDSG_19.jpg

 

Hvis det er nøyaktig så nei - da bare vises hvert bilde 2 ganger og det vil være ingen tearing. Tearing kan bare oppstå når antall bilder pr sekund ikke går perfekt opp-i-opp med oppdateringsfrekvensen - men det gjør det selvfølgelig aldri i praksis av selg selv. Dermed må man benytte metoder som vsync der man tvinger rendering av nye skjermdata til å vente slik at det kan synces med oppdateringsfrekvensen. Slik kan man unngå tearing effekten.

 

Frekvensen på skjermen er konstant. Hvor mange bilder som produseres pr sekund av datamaskinen derimot er høyst variabel, og ved mindre du setter en falsk begresning ett eller annet sted så går det ikke matematisk opp-i-opp, og det er kort sagt kjernen til problemet. (altså at det er desverre ikke mulig å vise et bilde 2.4 ganger for eksempel - ikke uten at du kutter det opp i biter siste gangen du viser det) :)

 

Det er problmfritt å kjøre en høy-Hz skjerm med dårlig hardware dog.

 

La si PC en din klarer å kjøre DOTA i 25FPS. På en 50hz skjerm viser den da hvert bilde 2 ganger. å en 100hz skjerm viser den hvert bilde 4 ganger. på 200hz må den vise alle bildene 8 ganger osv.

 

I eksempelet så er det ingen behov for en 200hz skjerm fordi du uansett bare produserer 25FPS. Forskjellen er at dersom du hadde en supermaskin som kunne lage 200FPS i dota, så kunne 200hz skjerm vise alle disse bildene. 50hz skjermen måtte kastet bort 3 av 4 av bildene som lages fordi de lagesfortere enn skjermen kan vise dem.

 

Hvis det hjelper så kan du tenke på hz på en skjerm som skjermen "maksimum FPS" (dette er en forenkling naturligvis, men det stemmer godt nok til at du kan tenke på det slik). Du kan fint bruk en høy-hz skjerm på en treg maskin, men det er bortkastet.

 

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...