Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Spansk 2 eksamen 2014 - vår


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann!

Jeg kom da selvfølgelig opp i spansk skriftlig idag, og jeg er mildt sagt ubrukelig i dette faget.. Eksamen er den 20.05, og må bare prøve å få en ståkarakter..

Jeg er dårlig til å sette sammen setninger, så jeg har prøvd å lese litt på preposisjoner og litt bøyning av verb i presens.

Men om noen har tips på hva jeg bør øve på og hvordan jeg skal klare å bestå hadde dette vært veldig greit.

Lenke til kommentar

Heisann!

Jeg kom da selvfølgelig opp i spansk skriftlig idag, og jeg er mildt sagt ubrukelig i dette faget.. Eksamen er den 20.05, og må bare prøve å få en ståkarakter..

Jeg er dårlig til å sette sammen setninger, så jeg har prøvd å lese litt på preposisjoner og litt bøyning av verb i presens.

Men om noen har tips på hva jeg bør øve på og hvordan jeg skal klare å bestå hadde dette vært veldig greit.

 

Jeg kom ikke opp i eksamen i spansk 2, men jeg har jo hatt heldagsprøver i faget.

 

Under eksamen er det ganske nyttig å ha ark med grammatikkregler. Det er også veldig nyttig å ha et ark med viktige ord og begreper. Dette er da for eksempel ord du kan starte setningen med (dette kan være "for eksempel", "selv om", "jeg tror at", "dessuten" osv). Dette skaper litt variasjon og er greit å ha når du ikke er så stødig i faget. Det er også veldig lurt å skrive på spansk med en gang. Ikke skriv på norsk først for så å oversette. Når du gjør dette kan det være lett å lage litt for avanserte setninger. I tillegg kan det bli litt feil med tanke på setningsoppbygning og slikt. Ikke bruk ord som er helt ukjente for deg. Skriv gjerne korte setninger. Det er da lettere å få grammatikk, tegnsetting og slikt på plass.

 

Det jeg ville fokusert på i forberedelsestiden er å skrive og lese spanske tekster. Jeg ville ha fokusert mest på å skrive. Gjerne løs tidligere eksamensoppgaver, men du trenger ikke å skrive så lange tekster. De kan gjerne være korte. Lær deg også å bruke disse arkene du har laget og ordbøkene effektivt. Invester i en god digital ordbok (om ikke skolen din bruker en allerede). Siden du er "ubrukelig" i faget, så bør du finne en digital ordbok som har bøyningen til hvert ord.

 

Jeg håper dette var litt greie tips, selv om jeg da ikke skal opp til eksamen. Dette var hvertfall veldig hjelpsomt for meg på heldagsprøven, og jeg har aldri vært spesielt god i spansk. Lykke til i hvertfall! Jeg håper at du består! :)

Endret av Mulan
Lenke til kommentar

 

Heisann!

Jeg kom da selvfølgelig opp i spansk skriftlig idag, og jeg er mildt sagt ubrukelig i dette faget.. Eksamen er den 20.05, og må bare prøve å få en ståkarakter..

Jeg er dårlig til å sette sammen setninger, så jeg har prøvd å lese litt på preposisjoner og litt bøyning av verb i presens.

Men om noen har tips på hva jeg bør øve på og hvordan jeg skal klare å bestå hadde dette vært veldig greit.

 

Jeg kom ikke opp i eksamen i spansk 2, men jeg har jo hatt heldagsprøver i faget.

 

Under eksamen er det ganske nyttig å ha ark med grammatikkregler. Det er også veldig nyttig å ha et ark med viktige ord og begreper. Dette er da for eksempel ord du kan starte setningen med (dette kan være "for eksempel", "selv om", "jeg tror at", "dessuten" osv). Dette skaper litt variasjon og er greit å ha når du ikke er så stødig i faget. Det er også veldig lurt å skrive på spansk med en gang. Ikke skriv på norsk først for så å oversette. Når du gjør dette kan det være lett å lage litt for avanserte setninger. I tillegg kan det bli litt feil med tanke på setningsoppbygning og slikt. Ikke bruk ord som er helt ukjente for deg. Skriv gjerne korte setninger. Det er da lettere å få grammatikk, tegnsetting og slikt på plass.

 

Det jeg ville fokusert på i forberedelsestiden er å skrive og lese spanske tekster. Jeg ville ha fokusert mest på å skrive. Gjerne løs tidligere eksamensoppgaver, men du trenger ikke å skrive så lange tekster. De kan gjerne være korte. Lær deg også å bruke disse arkene du har laget og ordbøkene effektivt. Invester i en god digital ordbok (om ikke skolen din bruker en allerede). Siden du er "ubrukelig" i faget, så bør du finne en digital ordbok som har bøyningen til hvert ord.

 

Jeg håper dette var litt greie tips, selv om jeg da ikke skal opp til eksamen. Dette var hvertfall veldig hjelpsomt for meg på heldagsprøven, og jeg har aldri vært spesielt god i spansk. Lykke til i hvertfall! Jeg håper at du består! :)

 

Tusen takk for gode tips!

Jeg snakker litt med læreren imorgen så hører jeg litt hva hun mener jeg bør øve på. Jeg kan løse noen tidligere eksamener som du sier, jeg trenger å skrive mere for å lære dette. Men problemet er at det er vanskelig å sjekke om jeg skriver rett, google translate er jo ikke kjent for å være veldig bra akkurat.

Når jeg skal løse en oppgave som lyder følgende ''¿Cuándo y qué lees, y por qué?'' så har jeg prøvd og skrevet dette:

Yo leo a conseguir bueno resultados en la escuela. Yo leí antes de las pruebas en la escuela.

Me no gusta leer. Yo no leo los libros a menudo.

Det jeg da iallefall prøver å skrive er: Jeg leser for å få bra resultater på skolen. Jeg leser før prøvene på skolen. Jeg liker ikke å lese. Jeg leser ikke bøker ofte.

Er jeg helt på bærtur? har ifinger på pcn som blir brukt effektivt, men må da bøye verbene selv..

Lenke til kommentar

her er vurderingsskjemaet for fremmedspråk;

 

file:///C:/Users/emisol4/Downloads/Fremmedsprak_VurderingsskjemaNN.pdf

 

file:///C:/Users/emisol4/Downloads/Fremmedsprak_Eksamensveiledning_2014_BM.pdf

Endret av mrbb13
Lenke til kommentar

Endte også opp med Eksamen i Spansk i år, uheldigvis. Hadde Spansk muntlig i 10. klasse, men er glad jeg slapp muntlig denne gangen. Har relativt gode karakterer, så har en god del press på meg, men det går vel fint!

Lykke til alle sammen!

Lenke til kommentar

Noen som veit hvem verbform vi kommer til å skrive mest i under eksamen?

Og om noen eventuelt har noen oppgaver det er smart å løse på forhånd for å øve seg?

 

Det blir nok ingen spesielt verbform, du må kunne mestre de basic og ha en grei forståelse av de litt mer kompliserte. Det er stort trekk å skrive en tekst hvor du nesten kun bruker den samme verbform. Det aller beste er å variere mye.

Lenke til kommentar

 

Noen som veit hvem verbform vi kommer til å skrive mest i under eksamen?

Og om noen eventuelt har noen oppgaver det er smart å løse på forhånd for å øve seg?

 

Min lærer sa det høyst sannsynlig blir en del indefinido.

 

 

Hadde du eller læreren din sett på gamle eksamener ville dere sett at en eksamen inneholder alle typer verbformer. Selvfølgelig vil det bli noe indefinido da dette er den aller mest basic verbformen og noe av det første man lærer..

Endret av MarqsK
Lenke til kommentar

 

Noen som veit hvem verbform vi kommer til å skrive mest i under eksamen?

Og om noen eventuelt har noen oppgaver det er smart å løse på forhånd for å øve seg?

 

Min lærer sa det høyst sannsynlig blir en del indefinido.

 

Takktakk, ja jeg tror det er greit å kunne indefinido :)

Hei!

 

Jeg lurte på om dere kommer til å ta med dere pc på eksamen i morgen? jeg har jo alle hjelpeark på pc-en og det hadde vært greit å også skrive eksamen på pc.

 

Hva vet dere om dette? :)

Vi har iallefall fått vite at vi kan bruke pc og alle dokumenter vi har lagret på den :)

Lenke til kommentar

Masse lykke til alle sammen, og takk for all hjelp! Nå er det bare å håpe på at oppgavene er greie og at man skal bestå, og for alle dere med gode karakterer håper jeg dere får dratt opp snittet til kullet vårt litt!

Forventer å høre fra dere om noen uker når karakterene har blitt publisert!

Un abrazo muy fuerte de Vegard :w00t:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...