Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Enkeltmannsforetak eller aksjeselskap?


Anbefalte innlegg

Hei, har fått en oppgave på skolen hvor jeg skal lage min egen bedrift. Jeg har tenkt til å opprette en nettbutikk som selger vindusviskere. I oppgaven må jeg bestemme bedriftens selskapsform og begrunne hvorfor jeg valgte denne formen. Jeg skal alene drive butikken. Jeg skal ta opp lån fra banken, og har ikke masse penger liggendes. Burd jeg velge enkeltmannsforetak eller akjseslskap og hvorfor?

Endret av Anonym732738273823
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dog viktig å vite at med enkeltmannsforetak, så setter du deg selv og dine personlige eiendeler som sikkerhet, dersom du skulle være så uheldig å gå konkurs. Å starte et AS koster 30,000 kr i Norge pr nå. Skulle du være uheldig å gå konkurs med et AS, så rammer det deg ikke personlig.

Lenke til kommentar

Det er feil å si at det koster 30000, du må ha 30000 i aksjekapital, hva det koster å opprette et AS er em annen sak.

 

Det er også feil at det ikke rammer deg om du skulle gå konkurs, du mister egenkapitalen og hva det enn måtte koste og registrere foretaket. I tillegg er det også noen som tar opp personlige lån for å spytte inn i AS og dette sitter man da igjen med.

Lenke til kommentar

Kostnaden i forbindelse med å registrere foretaket behøver ikke komme i tilegg til de 30.000 i egenkapital. Det er fullt mulig at egenkapitalen kan brukes til å betale registreringskostnadene.

 

Dersom man tar opp lån og spytter inn i as'et så vil man sannsynligvis "spytte inn" mer enn 30.000 i egenkapital. Ved en konkurs vil man som hovedregel ha et begrenset tapspotensiale på den innskutte egenkapitalen.

 

Edit: typo

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Poenget var vel enkelt og greit at man stiller seg selv og sine personlige eiendeler i en faresone med ENK, det gjør man ikke med et AS. Med et AS taper man kun det som er investert i selskapet. Om man tar opp private lån for å styrke EK i selskapet er irrelevant.

Med ENK stiller man sin private formue til disposisjon, dersom noe skulle gå galt med selskapet. Med et AS har man ikke noe ansvar for selskapets gjeld utover det man spyttet inn som aksjekapital.

Lenke til kommentar

Det er feil å si at det koster 30000, du må ha 30000 i aksjekapital, hva det koster å opprette et AS er em annen sak.

 

Nei, det er helt rett å si... du må ha 30 000 kr for å opprette ett AS, hverken mer eller mindre. Det er jo selve opprettingen som koster 30 000 kr om man vil skyte inn mer kapital senere eller ved oppstart er opp til hver enkelt.

Lenke til kommentar

Ansvaret i enk er heller ikke begrenset til personens private formue.

 

Nei, selvsagt ikke. Men dersom du går konkurs med ditt firma og ikke har penger til å dekke dette, kan og vil kreditorene søke dekning i alt du eier, dersom det er nødvendig for å få dekning. Det kan ikke åpnes særskilt konkurs med ENK, men det er DU selv som blir slått personlig konkurs.

Lenke til kommentar

Nei, det er helt rett å si... du må ha 30 000 kr for å opprette ett AS, hverken mer eller mindre. Det er jo selve opprettingen som koster 30 000 kr om man vil skyte inn mer kapital senere eller ved oppstart er opp til hver enkelt.

Sludder! Om du setter inn 30 000 i banken, vil du si at det koster 30 000? Innskutt aksjekapital er formuesomplassering, ikke en kostnad.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da er vi enige, i hvert fall. Så gjenstår det å se om Nasciboy er det..

 

Spørs hvordan man ser på det... som privatperson ser man aldri de 30 000 kronene igjen og man kan ikke ta de ut eller disponere de. De er altså ikke dine penger mer selv om du sannsynligvis disponerer de til bedriften innen bedriftens rammevilkår.

 

Så når man legger 30 000 kr inn på en konto og ikke ser mer til dem som privatperson vil jeg påstå at det koster deg 30 000 kr som privatperson å opprette ett AS selv om pengene kan disponeres av AS-et.

 

Men det kommer selvsagt an på hvordan man ser på det... rent juridisk mener jeg fortsatt at jeg har rett!!

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

 

Nei, det er helt rett å si... du må ha 30 000 kr for å opprette ett AS, hverken mer eller mindre. Det er jo selve opprettingen som koster 30 000 kr om man vil skyte inn mer kapital senere eller ved oppstart er opp til hver enkelt.

Sludder! Om du setter inn 30 000 i banken, vil du si at det koster 30 000? Innskutt aksjekapital er formuesomplassering, ikke en kostnad.

 

 

Så lenge du setter inn 30 000 kr på en annens konto vil jeg si det er en kostnad... de er jo ikke dine lengere!!

 

En formueomplassering kan du ta ut igjen når du vil, det kan du ikke med startkapital til ett AS.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Nasciboy: Nei.

 

Det er en investering. Med risiko, men (forhåpentligvis) også med en mulighet for avkastning.

 

En kostnad eller tap er det i det øyeblikk man kan fastslå at man ikke får noe igjen - så lenge man eier aksjene med rett til å selge de, og firmaet fremdeles eksisterer, kan man få penger igjen ved å selge aksjene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...