endrebjo Skrevet 11. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2014 Så responstiden til en maskin inngår ikke i ytelsen? Hva er da egentlig ytelse? Og hvorfor bruker vi ikke f.eks moderne magnetbånd til dagligdags lagring når disse kan ha lese/skrivehastigheter på 300 MB/s++? Ikke direkte ytelse inne i et program når ting er lastet. F.eks får man ikke høyere FPS i et spill med ssd. Såvidt jeg vet er magnetbånd skrekkelig dyrt og noe som brukes til backup på store firmaer. Det fins nok gode grunner for at det ikke er dagligdags i de tusen hjem. Heldigvis finnes det mennesker som verdsetter andre former for ytelse enn FPS i spill. For en vanlig bruker vil hverdagen bestå av mye internett, mail, dokumentbehandling osv. Der vil SSD hjelpe godt på blant annet internett-caching, plugin-lasting (Flash, Java, Silverlight, osv.), dokumentlasting/-lagring (tenk store og fragmenterte dokumenter) og bakgrunnsoppgaver som ellers ville fått maskinen til å bli sirup (antivirus, oppdateringer, blabla). Alt dette er ting som hjelper på arbeidsflyten. SSD hjelper som du ser på mye mer enn ren programlasting, og i mange tilfeller vil det hjelpe mer enn en CPU med 50% ekstra ytelse. For menigmanns daglige bruk har behovet for CPU-kraft har omtrent stagnert de siste 6 årene når du ser på CPU-utviklingen. CPU-ytelsen på lette/små bærbare står omtrent stille, mens strømforbruket synker dramatisk. Jeg driver til tider med seriøs Spice/Spectre-simulering hvor jeg ikke alltid blir begrenset av CPU-ytelsen (4 kjerner Xeon), men heller hvor kjapt simulatoren klarer å dytte alle resultatene til disk. På simuleringssentralen med SSDer i RAID kan jeg på enkelte simuleringer ha vesentlig bedre ytelse enn på den lokale maskinen med snurredisk. I et sånt tilfelle er FPS i spill knekkende likegyldig, og for meg fremstår sentralen som en maskin med vesentlig bedre ytelse enn den lokale maskinen til tross for at CPU og RAM er omtrent identiske. 3 Lenke til kommentar
Holmgren Skrevet 23. juli 2014 Rapporter Del Skrevet 23. juli 2014 Selv trenger jeg ikke en 16TB SSD på en god stund enda, men en 2TB SSD til rundt 2000 kr hadde holdt fint for nå Men om et par år har behovene dine sikkert økt, og 16TB virker ikke så dumt. Hvis f.eks. 4K filmer skal lagres på maskinen går det fort unna med bits. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå