Gå til innhold

SanDisk vil danke ut harddisken på kapasitet


Anbefalte innlegg

Så responstiden til en maskin inngår ikke i ytelsen? Hva er da egentlig ytelse? Og hvorfor bruker vi ikke f.eks moderne magnetbånd til dagligdags lagring når disse kan ha lese/skrivehastigheter på 300 MB/s++?

Ikke direkte ytelse inne i et program når ting er lastet. F.eks får man ikke høyere FPS i et spill med ssd.

Såvidt jeg vet er magnetbånd skrekkelig dyrt og noe som brukes til backup på store firmaer. Det fins nok gode grunner for at det ikke er dagligdags i de tusen hjem.

Heldigvis finnes det mennesker som verdsetter andre former for ytelse enn FPS i spill. For en vanlig bruker vil hverdagen bestå av mye internett, mail, dokumentbehandling osv. Der vil SSD hjelpe godt på blant annet internett-caching, plugin-lasting (Flash, Java, Silverlight, osv.), dokumentlasting/-lagring (tenk store og fragmenterte dokumenter) og bakgrunnsoppgaver som ellers ville fått maskinen til å bli sirup (antivirus, oppdateringer, blabla). Alt dette er ting som hjelper på arbeidsflyten. SSD hjelper som du ser på mye mer enn ren programlasting, og i mange tilfeller vil det hjelpe mer enn en CPU med 50% ekstra ytelse. For menigmanns daglige bruk har behovet for CPU-kraft har omtrent stagnert de siste 6 årene når du ser på CPU-utviklingen. CPU-ytelsen på lette/små bærbare står omtrent stille, mens strømforbruket synker dramatisk.

 

Jeg driver til tider med seriøs Spice/Spectre-simulering hvor jeg ikke alltid blir begrenset av CPU-ytelsen (4 kjerner Xeon), men heller hvor kjapt simulatoren klarer å dytte alle resultatene til disk. På simuleringssentralen med SSDer i RAID kan jeg på enkelte simuleringer ha vesentlig bedre ytelse enn på den lokale maskinen med snurredisk. I et sånt tilfelle er FPS i spill knekkende likegyldig, og for meg fremstår sentralen som en maskin med vesentlig bedre ytelse enn den lokale maskinen til tross for at CPU og RAM er omtrent identiske.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Selv trenger jeg ikke en 16TB SSD på en god stund enda, men en 2TB SSD til rundt 2000 kr hadde holdt fint for nå :)

 

Men om et par år har behovene dine sikkert økt, og 16TB virker ikke så dumt. Hvis f.eks. 4K filmer skal lagres på maskinen går det fort unna med bits.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...