Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sykemelding ved sykdom i familien


Kris_910

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har i dag fått beskjed om at min mor har kreft. Jeg er ansatt med minstekontrakt (10 timer i uka), men jobber ca 90-110 timer i uka. Hvordan blir det hvis jeg tar meg ut sykemelding for å bearbeide det som nå skjer framover? Hvor mye vil jeg få betalt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter de gjeldende kriteriene for sykepenger er du sannsynligvis ikke arbeidsufør som følge av sykdom, og fyller derfor ikke vilkårene for å få sykepenger.

 

Dersom du likevel skulle få sykepenger vil det bli beregnet ut fra din gjennomsnittlige inntekt før du ble syk. Det gjøres ikke forskjell på faste og tilfeldig tildelte timer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

90-110 timer i uka?

 

Forøvrig skal du ha betalt sykepenger for den tiden du har avtalt du skal jobbe. Dersom du ikkje har faste vakter som er satt opp i en plan har du ikkje rett på sykepenger i det hele tatt. Dersom det i kontrakten din står 10 timer uka, og du ikkje har avtalt noe annet vil du få sykepenger for 10 timer uka.

 

Dersom du likevel skulle få sykepenger vil det bli beregnet ut fra din gjennomsnittlige inntekt før du ble syk. Det gjøres ikke forskjell på faste og tilfeldig tildelte timer.

 

Eg tror du tar feil av ledighetstrygd og sykepenger her.

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

90-110 timer i uka?

 

Forøvrig skal du ha betalt sykepenger for den tiden du har avtalt du skal jobbe. Dersom du ikkje har faste vakter som er satt opp i en plan har du ikkje rett på sykepenger i det hele tatt. Dersom det i kontrakten din står 10 timer uka, og du ikkje har avtalt noe annet vil du få sykepenger for 10 timer uka.

 

Dersom du likevel skulle få sykepenger vil det bli beregnet ut fra din gjennomsnittlige inntekt før du ble syk. Det gjøres ikke forskjell på faste og tilfeldig tildelte timer.

 

Eg tror du tar feil av ledighetstrygd og sykepenger her.

 

Sukk...

 

 

 

§ 8-28.Sykepengegrunnlaget i arbeidsgiverperioden

Sykepengegrunnlaget som nevnt i § 8-10 fastsettes i arbeidsgiverperioden etter en beregnet aktuell ukeinntekt, se § 8-29.

 

Den aktuelle ukeinntekten skal beregnes etter den gjennomsnittlige arbeidsinntekten pr. uke som arbeidstakeren har hatt i arbeidsforholdet i en nærmere bestemt periode før han eller hun ble arbeidsufør (beregningsperioden). Lovlig fravær uten lønn skal holdes utenfor beregningsperioden.

Beregningsperioden fastsettes slik:

 

a) I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og timelønn skal de siste fire ukene legges til grunn.

b) I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og månedslønn skal den siste måneden legges til grunn.

c) I et arbeidsforhold som har vart mindre enn fire uker, skal dette kortere tidsrommet legges til grunn.

d) I et arbeidsforhold der arbeidstakeren har fått varig lønnsendring i løpet av de siste fire ukene, skal tidsrommet etter lønnsendringen legges til grunn.

e) I et arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter skal et lengre og mer representativt tidsrom enn fire uker legges til grunn.

For timelønnede arbeidstakere med skiftende arbeidsperioder omgjøres den aktuelle ukeinntekten til et sykepengegrunnlag pr. dag i arbeidsgiverperioden ved at inntekten fordeles på det gjennomsnittlige antall arbeidsdager pr. uke i beregningsperioden.

 

Bestemmelsen i § 8-29 fastslår at det er lønn og annen godtgjørelse for arbeidsinnsats som skal utgjøre sykepengegrunnlaget. I § 8-30 er det fastslått at sykepengegrunnlaget i arbeidsgiverperioden også gjelder når trygden utbetaler sykepenger.

 

Som du ser er det det historiske grunnlaget, hva man faktisk har tjent over et representativt tidsrom, som danner grunnlag for hvor mye man får i sykepenger.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...