Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nybegynner i skruing


Anbefalte innlegg

Heisann!

Det har seg sånn at jeg er en sjukt heldig eier av en s40 fra ca 2000 som jeg tror vil leve i evig tid (gått 120k). Jeg synes den er utrolig kjedelig å kjøre/eie så har det seg sånn at jeg har lyst til å bli flink i skruing og slikt angående nettopp bil. Det mest avanserte jeg har gjort er vel å trekke kabel fra batteriet til bagasjerommet, også fylle på spylevæske da såklart. Ellers har jeg ikke vært stort mer nedi panseret! Vil også ha noe å rulle med i sommer, så her er det bare å kjøre på med tips til bil/bøker. Er ikke intressert i å paye stort mer enn 15-20k, kanskje mer, kanskje. Holder til i østfold.

 

Takk for svar! :D

Hilsen 19åring

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først ville jeg passet på at bilen er i god stand. Bruke penger på å få bilen finere også finne ut at pengene skulle vært brukt på å holde bilen kjørbar.

 

Hvis du ikke har så veldig god peiling selv, så kan du evt levere den til NAF for kjøpstest. Det burde gi deg en liten pekepinn. Evt levere den inn til et verksted og be dem om å gå over bilen for å se om alt er ok.

Lenke til kommentar

Først ville jeg passet på at bilen er i god stand. Bruke penger på å få bilen finere også finne ut at pengene skulle vært brukt på å holde bilen kjørbar.

 

Hvis du ikke har så veldig god peiling selv, så kan du evt levere den til NAF for kjøpstest. Det burde gi deg en liten pekepinn. Evt levere den inn til et verksted og be dem om å gå over bilen for å se om alt er ok.

S40en er ikke problemet, den går som ei klokke og den skal beholdes. Sitter å tenker litt på en bil til, vet dog ikke hvordan bil, men en som er überfin for ny egynnere å skru på.

Lenke til kommentar

Har en del verktøy, og vil helst ha noe som ikke er veteran, selv om jeg har hørt det er fint å skru på men takk for forslaget!

 

Hvorfor ikke veteran? Det er liksom det mest geniale når det kommer til å lære seg å skru. Støtter forslag om Amazon.

Lenke til kommentar

 

Har en del verktøy, og vil helst ha noe som ikke er veteran, selv om jeg har hørt det er fint å skru på men takk for forslaget!

 

Hvorfor ikke veteran? Det er liksom det mest geniale når det kommer til å lære seg å skru. Støtter forslag om Amazon.

Kan tene gode penger på gammel Volvo. God tilgang på deler også. 4Nyere bil er helst for "litt viderekommende." Bare det at det er underliggende kamaksling er en stor fordel.
Lenke til kommentar

Det blir bare mer og mer elektronikk på bilene, så hvorfor ikke lære seg det også i samme slengen? Kjøp en gammel bmw så lærer du elektrisk og elektronikk også. Da har du fin kombinasjon av elektro og mekanikk.

 

Eller så kjøper du en sliten amcar om du ikke skal ha så mye elektro. Da har du motorer med veldig få bevegelige deler, klaringer på over en tomme og presisjonsverktøyet heter slegge. Ufattelig lette motorer å skru på. Jeg har skrudd på endel av dem, og de minner meg om gressklippermotorer, bare i V8.

PS: utrolig billige deler til amcar!

 

EDIT: Les endel på nettet. Google etter animasjoner på hvordan motoren fungerer, hvordan kjølesystemet fungerer, hvordan dynamoen/vannpumpa/AC henger sammen osv. osv. Lær basics og grunnleggende før du begynner å skru. Veldig kjekt å vite hva som skjer inni motoren før du demonterer ting. Det ligger veldig mye bra på youtube.

 

Lykke til! :) Spør hvis du lurer på noe

Endret av Jetfighter
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Er du keen på å sveise rust da?

Hvis du er det, kan vel en eldre BMW være noe.

E28, staselig bil, vi hadde en slik før.

E30, hvis den gjøres rett, blir det dritkult!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...