Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Taket lekker!


Anbefalte innlegg

Så det begynte å regne her i Gjøvik i går. Det har siden da vært konsistent pågående til dette punkt, og etter værmeldingen å se er det ikke som om det kommer til å gi seg. I dette været har et problem oppstått, eller problemet har ikke vist seg i denne grad: Det drypper inn hos meg.

 

Jeg er hybelboer, og har et enkelt, lite rom. I et hjørne er det tydelig betong, som det jeg forstår er en gammel, nåværende ubrukt pipe. En list går rundt denne pipa, og det er her det drypper.

 

Huseieren er i øyeblikket borte på tur i Kristiansand. Jeg vet at han har hatt problemet en gang før, men det skulle da ha blitt fikset. I min mening har jeg ingen grunn til å tro at han har utelatt å fikse det. Loftet har tydelige tegn på at utbedring har blitt forsøkt, det jeg kan se.

 

Men når jeg har vært på loftet og tittet ser problemet ut som følgende: Jeg kan se fukt langs betongen på pipa der oppe. Det dryppet også i en tid ned på en plastfolie fra et vindu ved pipa på loftet, men det var betydelig mindre mengde enn det som forekommer her.

 

Attpåtil var det en anledning rundt klokka ett i natt: Papp-platene i taket har tydeligvis samlet vann til en eller annen grad, for det kom en plutselig strøm av vann ned mellom dem en god meter unna hvor det har dryppet ellers.

 

Om litt skal jeg ringe huseieren igjen og spørre om hjelp ytterligere, men samtidig ønsker jeg spørre dere her et par spørsmål:

 

1. Hva burde jeg gjøre i denne situasjonen?

Hittil har jeg blitt kvitt vannet som hadde samlet seg i plastfolie på loftet, og her i rommet har jeg plassert bøtter under hvor det drypper, pluss håndklede under hvis det skulle dryppe attpåtil rundt. (Noe det ikke ser ut til å ha gjort.)

 

Det har ikke kommet mer vann ned fra mellom takplatene, så selv om jeg har en slaktet colaflaske (tom for flere bøtter) under der står den tom.

 

2. Kan jeg fikse dette selv?

Det jeg vet er skaden stort sett at vann kommer inn langs pipa. Nøyaktig hvor vet jeg ikke, så det jeg lurte på var å sikre at det var forseglet rundt på innsida hvor pipa og taket møtes. Vil dette funke, eller kan det gjøre vondt verre?

 

3. Har jeg noen spesielle krav/rettigher her?

Mtp at huseier ikke forventer å være tilbake før Fredag, og været forventes å fortsette utover Fredag i følge yr.no frister det ikke å være her lengre inntil skadene er utbedret.

 

Det eneste praktiskte alternativet i den forstand virker som om det ville vært å umiddelbart flytte til et nytt sted på dagen omtrent. Er dette for drastisk? Jeg er i mitt hode vant med at håndverkere ikke er tilgjengelig for å fikse opp problem på opptil uker.

 

I utgangspunktet er det to måneders oppsigelse, men mtp at det er kliss umulig for huseier å erstatte leieboeren her (meg) før skaden er utbedret virker det urimelig under omstendighetene. Jeg ønsker også for all del å fortsette å bo her, så lenge skaden blir fikset snarlig.

 

Beklager hvis dette var feil forum.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Samle vann, la være å utføre reperasjoner.

Få fatt i huseier omgående.

Vær behjelpelig med å motta håndverkere (eller andre) som huseier rekvirerer.

Lenke til kommentar

1. Vannet trekker enten inn via pipe og pipen må da beslås eller det er noe galt med beslaget/ tekkingen av taket. Her må du ut på taket med dertil kunnskap og sikkerhetsutstyr. M.a.o ingenting du kan gjøre.

 

Det kan godt tenkes at huseier har prøvd å utbedre, men at dette ikke har vært bra nok.

 

2. Jeg ville informert huseier enten via mail eller sms, da har du dokumentert at du har sagt i fra. I tillegg ville jeg vurdert å ringe hvis det er kritisk.

 

Om du har hevingsrett blir en litt annen vurdering. Du oppgir litt for lite informasjon, og ut av den informasjonen du har oppgitt her så kan jeg ikke se at du umiddelbart kan heve. Dog vil du muligens ha rett til prisavslag på leien.

Lenke til kommentar

De mer utdypende opplysningene som trenges for å vurdere om en lekkasje gir hevingsrett, går på hvorvidt lekkasjen gjør boligen ubeboelig, helseskadelig, og hvorvidt utleier ikke utbedrer skaden innen rimelig tid, hvorvidt boligen er beboelig mens skaden utbedres etc.

 

En bøtte vann gir i seg selv neppe grunn til å heve leieavtalen.

 

Første steg (etter å ha varslet utleier og andre tiltak for begrense skader på boligen) i en slik sak dersom du mener du må flytte straks, er å kontakte forsikringsselskapet ditt dersom du har hybel- eller innboforsikring. De kan dekke midlertidig bolig i en kortere periode ved akutt skade.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...