Gå til innhold

De første Z97-hovedkortene er her


Anbefalte innlegg

For oss som ikke er så veldig godt orientert hadde det ikke skadet i artikkelteksten å nevne at dette er for socket-1150 og eventuelt hvilke generasjoner av intelprosessorer dette innebærer.

Jeg ble litt usikker selv og lette ganske mye i teksten før jeg så en liten notat til venstre som viste til ett socket -1150 evga HK.

Man ser av bokstaven og tallene at det er snakk om chipset i forbindelse med mainstream desktop.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

For oss som ikke er så veldig godt orientert hadde det ikke skadet i artikkelteksten å nevne at dette er for socket-1150 og eventuelt hvilke generasjoner av intelprosessorer dette innebærer.

Jeg ble litt usikker selv og lette ganske mye i teksten før jeg så en liten notat til venstre som viste til ett socket -1150 evga HK.

Man ser av bokstaven og tallene at det er snakk om chipset i forbindelse med mainstream desktop.

 

Det er jo greit nok det, har bare lest at neste generasjon av Intel-cpuer også vil bruke sokkel 1150, men at disse cpuene ikke vil støtte dagens 1150-hovedkort - var derfor jeg ble usikker på om disse Z97-hovedkortene støttet dagens 1150-cpuer eller bare de nye 1150 som kommer i slutten av året.

Endret av Eirik84
Lenke til kommentar

 

 

 

For oss som ikke er så veldig godt orientert hadde det ikke skadet i artikkelteksten å nevne at dette er for socket-1150 og eventuelt hvilke generasjoner av intelprosessorer dette innebærer.

Jeg ble litt usikker selv og lette ganske mye i teksten før jeg så en liten notat til venstre som viste til ett socket -1150 evga HK.

Man ser av bokstaven og tallene at det er snakk om chipset i forbindelse med mainstream desktop.

Det er jo greit nok det, har bare lest at neste generasjon av Intel-cpuer også vil bruke sokkel 1150, men at disse cpuene ikke vil støtte dagens 1150-hovedkort - var derfor jeg ble usikker på om disse Z97-hovedkortene støttet dagens 1150-cpuer eller bare de nye 1150 som kommer i slutten av året.
Jeg tror du misforstår litt. Ja for du har nok lest riktig i at neste generasjon også blir sokkel 1150 (kodenavn broadwell) men den har blitt utsatt til 2015.

 

Dette er fortsatt gode gamle haswell, og chipsettet har bare fått noen justeringer i form av litt ny funksjonalitet. Prosessorene er samme gamle, bare med en liten justering hvor de bare har klokket CPUene en 100MHz ekstra.

 

Intel har ikke noe å vise frem og drar fram en gammel historie med små modifikasjoner for å ha noe å komme med i mellomtiden.

 

Men før vi får se broadwell så skal intel litt senere i år frem med haswell-E, som da gir haswell til entusiast-segmentet (sokkel 2011), og det blir nok vesentlig mer spennende. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Får 12 Gbps ved å kjøre Raid 0, og det får holde for min del, frem til 10/12 Gbps blir litt mer modent. :)

Ja, i hvert fall til forbrukermarkedet får flere SSDer som er bygd rundt dette, og gjerne en kontroller som faktisk er laget slik at den tar nytte av det.

 

øhh hørtes ikke det litt feil ut? det å kjøre i raid 0 vil ikke automatisk dobble 6Gbit til 12Gbit, gjør det vel?

Lenke til kommentar

 

Får 12 Gbps ved å kjøre Raid 0, og det får holde for min del, frem til 10/12 Gbps blir litt mer modent. :)

Ja, i hvert fall til forbrukermarkedet får flere SSDer som er bygd rundt dette, og gjerne en kontroller som faktisk er laget slik at den tar nytte av det.

øhh hørtes ikke det litt feil ut? det å kjøre i raid 0 vil ikke automatisk dobble 6Gbit til 12Gbit, gjør det vel?

 

 

Teoretisk sett jo.

Lenke til kommentar

Det er bedre en 4-6x 3gbs-porter som noen HK fortsatt kommer med^^

 

Er Areca 1883 den du vil anbefale? Og med hvilke minnebrikker.

Handler alle serverene hos nextron

Portene må da være inni kabinettet.

 

Vi kan ta det i raidtråden.

post-64596-0-24913500-1399366143_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

 

Men er det noen av disse som støtter vt-d?

Trodde det var cpuen som bestemte det? Mulig jeg ikkje har fulgt med i timen siden vt-d er noe som er uinteresant for meg :p

Dette var også interessant for meg også. Men ja, hovedkort trenger også støtte dette. F.eks. I7-4770 støtter ikke dette, men I7-4771 støtter dette. Asus pleier å vise støtte med en 'V' på slutten av benevnelsen på kortet.

Lenke til kommentar

 

 

Men er det noen av disse som støtter vt-d?

Trodde det var cpuen som bestemte det? Mulig jeg ikkje har fulgt med i timen siden vt-d er noe som er uinteresant for meg :p

Dette var også interessant for meg også. Men ja, hovedkort trenger også støtte dette. F.eks. I7-4770 støtter ikke dette, men I7-4771 støtter dette. Asus pleier å vise støtte med en 'V' på slutten av benevnelsen på kortet.

 

 

Hverken i7-4770 eller i7-4771 er hovedkort men CPU'er og begge støtter intel VT-D.

Lenke til kommentar

Men ... Breakdown to the fix da. Er dette noe særlig spennende?

 

Jeg ser for meg at man ikke trenger å løpe til butikken før det kommer ny serie prosessor hvor de sveiser varmeskjoldet (som de gjorde frem til Sandy) og man har støtte for DDR4.

 

[Edit] Før jeg blir drept .. Haswell-E kommer med DDR4. Men jeg tenkte altså mer på forbruker/mainstream-markedet. Ikke entusiastmarkedet 2011 :)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Det spennende med haswell-E er jo 8-kjerner, for ikke å snakke om at det blir spennende å se hvor godt de klokker. :w00t: Tipper DDR4-brikkene den første tiden kommer til å være tregere enn skikkelig rask DDR3. Så akkurat den biten er ikke så alt for spennende i grunn. Ja, bort sett fra at det er gøy å se hvor overpriset det sikkert blir. :wee:

Lenke til kommentar

Det spennende med haswell-E er jo 8-kjerner, for ikke å snakke om at det blir spennende å se hvor godt de klokker. :w00t: Tipper DDR4-brikkene den første tiden kommer til å være tregere enn skikkelig rask DDR3. Så akkurat den biten er ikke så alt for spennende i grunn. Ja, bort sett fra at det er gøy å se hvor overpriset det sikkert blir. :wee:

 

He he blir veldig gøy å se hvor dyrt det blir. DDR3 kosta jo den berømte skjorta. (Dyreste skjorta jeg har er ei Eton skjorte til 1000,- så skjønner ikke helt hvor det utrykket kommer fra). Men uansett .. når de store produsentene kommer skikkelig i sving vil prisene falle og ytelsen går opp.

 

Ser forøvrig at X99 kortene kommer til å støtte både Haswell-E og Broadwell-E. Er det bekreftet? I såfall har man jo en plattform for 2,5 - 3 år?

Lenke til kommentar

Intel har krav om å støtte MINST to generasjoner per sokkel? På entusiast/bedrift-platformen i alle fall. Så med mindre annet er sagt, så går jeg vel ut fra det. Husker ikke hvor jeg leste det, men gir jo mening da bedrifter etc.. ikke ville vært like villige til å investere i en ny platform om du måtte oppgradere alt hver gang.

 

Nå har det vel også vært praksis i ganske mange år, så tviler på at det kommer til å slutte med det første uansett. Krav eller ei.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...