Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Elbil og olje


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tesla sier at eneste forbruket på en Model S er bremseskiver og bremsebelegg.

Det er fordi Tesla har glemt å nevne alt det andre som må byttes ofte.. Sånt som det høytsittende bremselyset (overraskende mange har feil på dette allerede)

Diverse andre problemer er det og, men det er vel reparasjoner mer enn forbruk :)

 

 

 

Men du må da ikke glemme at batteriet i Tesla(en) er også skadelig for miljøet. Det må vell skiftest en gang over lenger tid.

Når de skiftes kan de brukes andre plasser der de ikke er behov for så stor kapasitet. Men trenger ikke å kaste de i havet som folk ofte antyder...

 

Nå er prosessen med produksjon av batterier også ganske stygg for miljøet, så det er begrenset hvor mye det hjelper.

Batteriet er allerede produsert, så mye av skaden har allerede skjedd..

 

Det er vel ikke å kaste de i havet som er den mest aktuelle metoden for å skrote de uansett, i det minste ikke i vesten.

Lenke til kommentar

Det er 8 års garanti på batteri.leste nesten nettop hvor det var en srtikel om brukte leaf batterier ble brukt til å lagre strøm fra solkraft

Tviler, de blir vel heller resirkulert. annenhåndsverdien på elbiler er kunstig høye syntes jeg med tanke på at batterikapasiteten som omtrent er halve verdien av bilen blir forringa over tid

Lenke til kommentar

Mye snakk om at elbil er så miljøvennlig. De er mot olje og bensin/diesel.

 

Vurder å skaffe meg en tesla selv, men har et viktig spørsmål.

Bruker elbil olje? Det er vel noe som må bli smørt i hjul eller motor? Eller brukes en annen type olje?

 

Vanlig hjullagerfett, kjølevann, bremsevæske og girkasseolje f.eks har den jo.

Lenke til kommentar

 

Mye snakk om at elbil er så miljøvennlig. De er mot olje og bensin/diesel.

 

Vurder å skaffe meg en tesla selv, men har et viktig spørsmål.

Bruker elbil olje? Det er vel noe som må bli smørt i hjul eller motor? Eller brukes en annen type olje?

 

Vanlig hjullagerfett, kjølevann, bremsevæske og girkasseolje f.eks har den jo.

 

Det er ikke mye som slites på en elbil, hvis man sammenligner med bensin/diesel så er vel kun bremser, dekk og vinduer det som slites likt på begge. Og når du har 8 års batteri garanti og ubegrenset kilometer så lønner tesla seg nesten uansett. Nå må man rulle rundt 100.000km for å "gjenvinne" det fotsporet batteriene lager i naturen iforhold til en vanlig bil. Dette burde de fleste greie på 8 år.

 

Girkasse olje? På en elbil? Er vel nesten like dumt som blinklys olje på vanlig bil.

Er ikke noe geni, men tesla har vel "2" gir, ett fram og ett revers. (ihvertfall sånn på leafen) Eneste som skjer er vel at polene på motoren endres så den går motsatt vei.

Lenke til kommentar

Det er ikke mye som slites på en elbil, hvis man sammenligner med bensin/diesel så er vel kun bremser, dekk og vinduer det som slites likt på begge. Og når du har 8 års batteri garanti og ubegrenset kilometer så lønner tesla seg nesten uansett. Nå må man rulle rundt 100.000km for å "gjenvinne" det fotsporet batteriene lager i naturen iforhold til en vanlig bil. Dette burde de fleste greie på 8 år.

 

 

Girkasse olje? På en elbil? Er vel nesten like dumt som blinklys olje på vanlig bil.

Er ikke noe geni, men tesla har vel "2" gir, ett fram og ett revers. (ihvertfall sånn på leafen) Eneste som skjer er vel at polene på motoren endres så den går motsatt vei.

 

TS spør hvilke oljer som blir brukt i en tesla s, ikke hva som må byttes. Det du sier er forøvrig riktig.

 

Nei, noe geni er du sannelig ikke... En tesla har en girkasse som i tillegg til å redusere turtallet fra motoren til hjulene inneholder en differentsial. Tenk deg en girkasse på en bil med framhjulstrekk, bare med ett låst reduksjonsgir.

 

Edit: Forøvrig absolutt ingenting som er billigere enn bruktbil hvis vi skal snakke rene penger og hva som 'lønner seg'. ;)

 

IMG_1538.jpg

Endret av Benny
Lenke til kommentar

De sliter vel alt som kan defineres som slitedeler på en vanlig bil som ikke tilhører motor eller drivverk.

 

Foringer, Bremser, Kuler og små stag i forstillingen, pollenfilter, vanlige ting altså. Er jo ikke mye "slitedeler" på motor eller gir på en ny bil. Er nå bare olje med filter, tennplugger og register som skal byttes titt og ofte vist alt fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...