Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

1997 VW Polo, girkasse skraper når jeg setter i Revers


Anbefalte innlegg

Har en 1997 Polo 6n med 1.4 60hk bensinmotor. Denne har gått i underkant av 100.000KM.

 

Når jeg starter kjøringen for dagen så går det fint å trykke inn clutchen og sette den rett i revers, ingen ulyder.

 

Men etter at bilen er driftsvarm og vel så det, etter ca. 15-20km med kjøring så kvesser girkassen tenner om jeg setter den i revers. Dette skjer selv om bilen da står stille.

 

Om jeg så venter en 4-5 sekunder etter å ha trykket inn clutchen og så setter den i revers så skraper den ikke.

 

Men irriterende å kjøre slik og frykter at noe etterhvert vil gå i stykker. Vet at det har vært endel plunder med girkassene på noen av de bilene, men er det noen som vet hva dette kan være? Noe jeg kan gjøre for å forhindre at girkassen går i stykker eller er det allerede for sent når den har begynt slik?

 

Tenkte å bytte girolje, men er det noe mer som kan være med disse bilene?

 

Clutchen er forøvrig helt fin og tar rimelig kjapt og solid.

 

Takker for svar :)

Endret av SuperBlackBird
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er helt normalt på biler med usynkronisert revers, det vil si de fleste. Om du girer fra nøytral (stillestående, med motoren i gang og clutchen ute) vil innmaten i girkassa fortsette å rotere en stund etter du trår inn clutchen. Dette viser bare at girkassa har lav friksjon og delene roterer lett...

 

Girer du direkte fra et fremovergir til revers (uten å slippe opp clutchen med kassa i nøytral), og bilen står stille når du girer, så vil det ikke skrape -da holder akslingene i girkassa samme fart som bilen (som står stille) og ikke som motoren (som roterer). Det samme kan gjøres ved rygging fra stillestående; clutchen inn, gir i første (edit: som ikke skraper fordi det er synkronisert), deretter direkte i revers uten å røre clutchen i mellomtiden -eller så venter man bare noen sekunder.

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette er helt normalt på biler med usynkronisert revers, det vil si de fleste. Om du girer fra nøytral (stillestående, med motoren i gang og clutchen ute) vil innmaten i girkassa fortsette å rotere en stund etter du trår inn clutchen. Dette viser bare at innmaten i girkassa har lav friksjon og roterer lett...

 

Girer du direkte fra et fremovergir til revers (uten å slippe opp clutchen med kassa i nøytral), og bilen står stille når du girer, så vil det ikke skrape -da holder akslingene i girkassa samme fart som bilen (som står stille) og ikke som motoren (som roterer). Det samme kan gjøres ved rygging fra stillestående; clutchen inn, gir i første, deretter direkte i revers uten å røre clutchen i mellomtiden -eller så venter man noen sekunder.

Presis. Du vil forøvrig ofte oppleve at 5.-giret, som på mange biler er tvers ovenfor reversen og derfor et "logisk valg" for den nevnte manøveren, er et dårlig valg, da reversen ofte blokkeres etter at man har vært innom det. Blokkeringen oppheves ved å gå innom et hvilket som helst annet gir, og er en sikkerhetsmekanisme for å unngå at folk går rett fra 5. til R på motorveien (vant til å ha et 6.-gir)...

 

Men man kan også oppleve å ikke få den skikkelig i gir i revers om bilen står stille og man har sittet med clutchen inne litt for lenge. I så fall gnisser den tenner når man forsøker å slippe opp clutchen...

 

Her er problemet at de to sidene av kassa er i feil stilling i forhold til hverandre. Blokkeringen kan fjernes ved å rulle et par cm fram eller tilbake (om man står i en bakke), eller ved å gjøre det omvendte av det du sier, nemlig å sette girspaken i nøytral stilling, slippe opp clutchen bittelitt i ½ sekund, så prøve å legge inn reversen på nytt.

 

Dette funker i allefall for meg i de 0.1% av tilfellene jeg skal bruke R og det ikke funker, og løser problemet med en gang jeg merker at spaken ikke "sklir" inn som den skal, uten at jeg trenger å høre "tannhulene sprute" (grøss, fryktelig lyd...).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Girolje skiftet for sikkerhetsskyld. Blitt noe bedre, er ikke problem å unngå skraping lengre ved å vente et lite sekund eller to før jeg legger inn R.

 

Forøvrig mye lettere å sjalte mellom girene nå!

 

Takk for svar folkens :) litt bekymret for girkassa på bilen da jeg har hørt at de ryker titt og ofte på de bilene.

Endret av SuperBlackBird
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...