Gå til innhold

[Løst] Hvor lenge er mopedførerbevis gyldig?


Magnetar

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg tok mopedlappen da jeg var 16 år (er nå 30), men jeg brukte den kun i ett år. Har nå tenkt til å kjøpe en scooter for å ha noe å komme meg rundt på. Det gamle mopedførerbeviset aner jeg ikke hvor er lenger.

 

Hvor lenge er et slikt sertifikat gyldig? Kan jeg bare gå på politistasjonen og melde det tapt for å få et nytt et?

 

Mvh

Stian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Sertifikatet for moped er gyldig i hundre år. Så lenge du ikke har mistet det pga kjøring under rus så er det fremdeles gyldig og det eneste du trenger å gjøre er å stikke innom vegvesenet og bestille nytt. Har du bil så skal dette være ført opp på baksiden det sertifikatet.

Lenke til kommentar

Sertifikatet for moped er gyldig i hundre år. Så lenge du ikke har mistet det pga kjøring under rus så er det fremdeles gyldig og det eneste du trenger å gjøre er å stikke innom vegvesenet og bestille nytt. Har du bil så skal dette være ført opp på baksiden det sertifikatet.

Vel, selve sertifikatet er gyldig i kun 15 år etter førerkortdirektivet innført 19. januar 2013.

 

Uansett er vel trådstarter her gammel nok til å ha rettighet til å føre moped også uten noen som helst førerprøve.

Ut fra hva jeg finner kan man uavhengig av tidligere førerbevis da kontakte Statens Vegvesen for å få ordnet dette. Det må muligens sjekkes vandel og helse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forholdet ditt reguleres av førerkortforskriften §11 som lyder:

 

«Innehaver av norsk kompetansebevis for fører av moped har førerett i klasse AM kode 146. Kompetansebeviset kan skiftes ut med førerkort klasse AM kode 146 etter gjeldende regler om utstedelse av førerkort.»

 

I motsetning til hva som påstås over så er ikke denne retten tidsbegrenset. Men du må fylle inn en tapsmelding og ta nytt bilde.

Lenke til kommentar

I motsetning til hva som påstås over så er ikke denne retten tidsbegrenset. Men du må fylle inn en tapsmelding og ta nytt bilde.

Hvor får du dette fra?

Jeg kan ikke se at noen har hevdet at dette er en tidsbegrenset rettighet.

Det er dog slik at førerkortet er gyldig i 15 år, uavhengig av rettighetens varighet.

 

I mitt førerkort står det 15 års gyldighet på kl. AM, gjeldende fra datoen jeg fornyet førerkortet..

Lenke til kommentar

Du skrev:

 

 

Vel, selve sertifikatet er gyldig i kun 15 år etter førerkortdirektivet innført 19. januar 2013.

 

Jeg tolket det som om du også mente hans mopedførerbevis, mente du ikke det så beklager jeg. Uansett så har ikke denne lovendirngen tilbakevirkende kraft, slik at hans mopedførerbevis er gyldig. Nytt førerkort derimot vil kun være gyldig i 15år som du korrekt skriver.

Lenke til kommentar

Mopedførerbeviset hans er jo egentlig irrelevant siden det er borte, han er uansett gammel nok til å ha førerretten på moped kun som følge av alder.

Hvor gammel må man være da ?siden du sier at han er gammel nok til å ha førerretten på moped kun som følge av alder. er det 30, siden han sier det ?

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...