Gå til innhold

– Det blir ingen PlayStation 5


Anbefalte innlegg

Hvordan skal servere og Internett noen gang kunne bli en erstatning for lokal, intern båndbredde for grafikkprosessering og alt annet som er involvert i et spill – et medium som hele tiden forsøker å presse mest mulig ut av eksisterende maskinvare? Og alt det med rimelig responstid fra brukerinput til skjermoutput?

 

Forklar meg gjerne dette, for jeg skjønner virkelig ikke hvordan de tenker at dette er realistisk – noen gang.

Du må ikke blande prosesseringskraft i CPU/GPU (som spesialiserte serverparker gjør vesentlig bedre enn enkeltstående datamaskiner hjemme hos deg og meg) med nettverk og svartider. All prosessering kan foregå 1000x bedre i slike streamingparker og med optimalisert server-klient komunikasjon er det utrolig hva man kan få til. Begrensninger i globale nettverk og serverparker trenger heller ikke skape relle begrensninger noe man ser med tjenester basert på p2p, caching, proxies mm. Hvor godt et spill vil kjøre hos en spesifik klient vil være like avhengig av den personens teknologi som det er selv i dag.

 

 

Grafikkkvalitet og svartider jeg opplevde ift, Gakai på en ganske så middelmådig ADSL linje i 2010/11 imponerte meg kraftig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvordan skal servere og Internett noen gang kunne bli en erstatning for lokal, intern båndbredde for grafikkprosessering og alt annet som er involvert i et spill – et medium som hele tiden forsøker å presse mest mulig ut av eksisterende maskinvare? Og alt det med rimelig responstid fra brukerinput til skjermoutput?

 

Forklar meg gjerne dette, for jeg skjønner virkelig ikke hvordan de tenker at dette er realistisk – noen gang.

Du må ikke blande prosesseringskraft i CPU/GPU (som spesialiserte serverparker gjør vesentlig bedre enn enkeltstående datamaskiner hjemme hos deg og meg) med nettverk og svartider. All prosessering kan foregå 1000x bedre i slike streamingparker og med optimalisert server-klient komunikasjon er det utrolig hva man kan få til. Begrensninger i globale nettverk og serverparker trenger heller ikke skape relle begrensninger noe man ser med tjenester basert på p2p, caching, proxies mm. Hvor godt et spill vil kjøre hos en spesifik klient vil være like avhengig av den personens teknologi som det er selv i dag.

 

 

Grafikkkvalitet og svartider jeg opplevde ift, Gakai på en ganske så middelmådig ADSL linje i 2010/11 imponerte meg kraftig.

 

 

Hvilke typer spill er det da snakk om? I prinsippet hva som helst? For det må det være, om de skal eliminere konsollen. Jeg forestiller meg at det ennå er vesentlige mengder pikseldata som ender opp på skjermen, dog som du selvsagt riktig påpeker har det ingenting med grafikkprosessering å gjøre. Er det så relativt lite at man for nær sagt vilkårlig antall brukere kan sende dette kontinuerlig over nettet og få en god nok opplevelse ut av det at dette kan erstatte lokal installasjon?

 

Vi snakker tross alt ikke om en håndfull småspill med lavt tempo, men absolutt hele spillkatalogen, nå og i fremtiden.

 

Eller kanskje er det bare jeg som overvurderer hvor tøft det er å drive et konsollspill, som den pc-entusiasten jeg er. :p

Lenke til kommentar

Det å streame spill har blitt spådd i årevis allerede, men teknologi utvikler seg ofte ikke så raskt som vi liker å tro.

 

Ethernet sies jo å ha for høy latency til ordentlig massiv filflytting, selv på 1 Gigabit til bruk i NAS/SAN. Og jeg kjenner ikke noe til om latency er bedre opp neste hakk 10 Gigabit kobber.

 

Overgang kobber til fiber er vel også noe som ikke skjer med det første. For hvilket utstyr kreves at du sitter på dersom du selv må knipse på en kobling av fiber. Da holder det vel ikke med en enkelt tang og litt småredskaper. Må man ikke sveise fiberen - alltid?

 

10 Gigabit kobber ser i nettbutikker enda enten ut til å være priset i det hinsidige eller TOTALT fraværende - "kun" til bruk i større bedriftsnettverk. For istedet for at hoppene går i tusenlapper og hundrelappers forskjeller, så går det gjerne heller i titusenlapper (tusenlapper) og av og til hundretusenlappers hopp.

 

Komprimere deg ut av elendigheten for streaming fungerer kun opp til et visst nivå. Dessuten skal man ta høyde for pakketap. Jeg tror med sikkerhet at man kan si du vil oppleve at spillet vil fryse til nå og da, slik som man opplever med streaming av film, dersom du bruker internett. Pakketap er en realitet, og det må sorteres og sendes nye pakker for å erstatte de tapte. Selv om det kan hjelpe noe å få internett i seg selv raskere, så blir du aldri kvitt faren for pakketap med hensyn på streamingkonseptet. :)

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Hvordan skal servere og Internett noen gang kunne bli en erstatning for lokal, intern båndbredde for grafikkprosessering og alt annet som er involvert i et spill – et medium som hele tiden forsøker å presse mest mulig ut av eksisterende maskinvare? Og alt det med rimelig responstid fra brukerinput til skjermoutput?

 

Forklar meg gjerne dette, for jeg skjønner virkelig ikke hvordan de tenker at dette er realistisk – noen gang.

Du må ikke blande prosesseringskraft i CPU/GPU (som spesialiserte serverparker gjør vesentlig bedre enn enkeltstående datamaskiner hjemme hos deg og meg) med nettverk og svartider. All prosessering kan foregå 1000x bedre i slike streamingparker og med optimalisert server-klient komunikasjon er det utrolig hva man kan få til. Begrensninger i globale nettverk og serverparker trenger heller ikke skape relle begrensninger noe man ser med tjenester basert på p2p, caching, proxies mm. Hvor godt et spill vil kjøre hos en spesifik klient vil være like avhengig av den personens teknologi som det er selv i dag.

 

 

Grafikkkvalitet og svartider jeg opplevde ift, Gakai på en ganske så middelmådig ADSL linje i 2010/11 imponerte meg kraftig.

 

 

 

Man så jo hvor godt det fungerte på dårlig forberedt streaming med SimCity 5 (simshitty)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...