Gå til innhold

Nytt grafikk-kort tilpasset 4K - ikke gaming


Anbefalte innlegg

 

 

 

'snip'

Koster riktignok 4.500 men det er TN panel...

 

Nja, det er high end TN, som ikke er så langt ifra IPS på farger, men mangler litt på innsynsvinkel ;)

Jasså. Da skal jeg ta en litt nærmere kikk på den og faktisk.

Det er et TN-panel som har native 8-bit fargegjengivning i motsetning til de fleste andre TN-paneler med 6-bit som bruker dithering for å oppnå fullt fargespekter. Kompromissene TN-skjermen har gjort er sannsynligvis på kontraster, og naturligvis vil innsynsvinkelen være litt svak sammenlignet med IPS (med størrelsen og prisen tatt i betraktning vil jeg regne med at det fortsatt er en rimelig solid innsynsvinkel tilsvarende TN-paneler brukt på TVer.)
faktisk LG bruker IPS på tv'er
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

'snip'

Koster riktignok 4.500 men det er TN panel...

Nja, det er high end TN, som ikke er så langt ifra IPS på farger, men mangler litt på innsynsvinkel ;)
Jasså. Da skal jeg ta en litt nærmere kikk på den og faktisk.
Det er et TN-panel som har native 8-bit fargegjengivning i motsetning til de fleste andre TN-paneler med 6-bit som bruker dithering for å oppnå fullt fargespekter. Kompromissene TN-skjermen har gjort er sannsynligvis på kontraster, og naturligvis vil innsynsvinkelen være litt svak sammenlignet med IPS (med størrelsen og prisen tatt i betraktning vil jeg regne med at det fortsatt er en rimelig solid innsynsvinkel tilsvarende TN-paneler brukt på TVer.)
faktisk LG bruker IPS på tv'er

 

Poenget mitt var at det er flere TVer som bruker TN-panel og at de fungerer helt fint, ikke at du ikke finner TVer med IPS

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tusen takk for mange og gode innspill!

 

Det å gå for GTX 750 Ti synes fornuftig - ny mer effektiv arkitektur. Jeg har dog problemer med å bestemme meg hvilket kort jeg bør gå med. Zotac kortet (http://www.multicom.no/Zotac-GeForce-GTX-750Ti-2GB-OC-4_-outputs_-w-G-SYNC-ZOTAC/cat-p/c/p7216098) har lite støy, men heller ikke allverdens ytelse. EVGA FTW kortet (http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/grafikkort/nvidia-pci-e/evga-geforcegtx750tiftw/200714.7063/) har bedre ytelse, men har ifølge mange støyproblemer; viftene går på 40% selv uten belastning.

 

Jeg er ikke begeistret for støy; vil ytelsesforskjellene være merkbare for meg gitt at jeg ikke skal bruke kortet til gaming?

 

Det jeg ideelt sett kunne tenke meg var 1 DVI-I port, 1 HDMI port og 2 DP porter, dette slik at jeg kan kjøre 2 stk 4K skjermer, men jeg har ikke funnet noen GTX 750 Ti kort med 2 DP porter. Finnes ikke det? Hva er i så fall årsaken til det? Vil det eventuelt komme?

Lenke til kommentar

Evga precision synes jeg er litt mer oversiktelig^^

Selv trykker jeg på custom på viften og setter grafene noe opp så kortet heller er varmere en støyete.

Unødvendig å høre kortet pga viften skal prøve å holde det på 40C om det kan være lydløst på 65C osv.

Lenke til kommentar

Installerte EVGA Precision da det fulgte med pakken. Temperaturen på GPU'en rapporteres til typisk mellom 24 - 28 grader. Får ikke satt viftehastigheten lavere enn 40%. Mener å ha lest at det gjelder flere av EVGA kortene. Ideelt ville jeg ønsket å kunne velge å ha noe høyere temperatur og noe lavere viftehastighet. Men foreløpig er det ikke noe reelt problem da jeg ikke er blitt plaget av viftestøy hittil. Hvordan det måtte bli under belastning over tid vet jeg foreløpig ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...