Gå til innhold

[Løst] Ruter til fibernettinntak


Anbefalte innlegg

Jeg må bare forsikre meg om at jeg tenker rett her. Vi skal bytte leverandør fra Get til Lynet fiber. Slik det er satt opp nå kommer internett inn gjennom trådløsruteren på kontoret.

 

Med Lynet er det mest praktisk at inntaket er satt opp på serverrommet. Hos Lynet får man ferdig IP hvis man kobler PC direkte inn i vegguttaket. Men det jeg lurer på er altså om så lenge man har flere enheter så må man vel uansett ha en gigabit ruter som deler ut flere IPer? I tillegg er det vel viktig at ruteren fungerer som brannmur?

 

Jeg får ikke brukt switchen jeg har til over til noe fornuftig liksom? :)

 

 

Eksisterende nettverk:

L.png

 

 

Nytt nettverk:

L.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lynet i studenthybelen min og jeg får bare en IPv4( og standard IPv6 range) gjennom veggen. Så du må vel uansett ha en ruter mellom veggen og switchen for å dele ut IP adresser til resten av maskinene.

 

Men utenom det så skal det funke ja.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

M'kay! Et par andre spørsmål:

 

- Hvor sikker er brannmuren i en "vanlig" ruter? Så lenge jeg ikke har åpnet noen porter eller annen tilgang utenfra er det noen spesielle funksjoner jeg burde se etter når jeg kjøper ruter? Har ganske mye personlig stuff på serveren som hadde vært krise om det havnet i gale hender.

 

- Bllir ytelsen redusert noe særlig om man har flere switcher på et strekk?

Lenke til kommentar

Er du bekymret for brannmuren din sin sikkerhet så får du bare få lagt nettbiten inn i serverrommet først som sist, så drar du fram en gammel PC (Pentium 4 med 1-2Gb RAM funker fjell for eksempel) så sørger du for at den har 2x nettverkskort, så slenger du PFSense på denne så har du det beste du kan få fra en router / brannmur, det eneste du ikke får uten korrekt valg av nettverkskort er trådløst.

Lenke til kommentar

Siste vil funke fint også, da kan du bare bytte ut SMC'en din med en PFSense boks (BSD basert brannmur) så er du oppe med betydelig avansert utstyr, utstyr du må ellers punge ut flere hundre tusen for om du vil ha noe lignende fra Cisco.

 

Hehe! Det får bli neste prosjekt. Nå har jeg herja en god stund med FreeNAS og trenger litt pause fra nerdinga..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...