Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] R290X forsvunnet fra BIOS og enhetsbehandling


Anbefalte innlegg

Hei

Har nylig kjøpt inn komponenter til ny spill-PC og har brukt denne fridagen til å bygge maskinen ferdig. Har for andre gang i mitt liv benyttet vannkjøling, har tidligere bygget en PC med vannkjøling, riktignok kun med kjøling av prosessoren, men det gikk helt knirkefritt. Ikke så heldig denne gangen.

 

Gjorde ferdig loopen i dag formiddag og koblet den til en annen strømforsyning enn den i selve PCen slik at jeg kunne teste den uten at jeg trengte å ha strøm på selve PCen. Dette viste seg å være en god ide siden det viste seg å være en liten vannlekkasje ved vann-ut fra skjermkortet. Stoppet derfor pumpen, tørket opp vannet som rant ut, tømte loopen og konstaterte at jeg utrolig nok ikke hadde skrudd nippelen helt inn, har antagelig blitt rotert litt ifm med at jeg tredde på slangen første gang. Fikset problemet og startet pumpen igjen, konstaterte at alt gikk rett for seg, dekket aktuelle områder med tørkepapir for å lett oppdage lekkasjer og lot pumpa gå i 4-5 timer for å kontrollere at alt fungerte tilfredsstillende. Noe det tilsynelatende gjorde.

 

Koblet derfor pumpa over til strømforsyningen til PCen og startet den opp for første gang med vannkjøling, gikk først inn i BIOS og kikket litt på innstillingene og sjekket at turtallssignalene fra pumpa ble registrert. Hadde også tenkt at jeg skulle prøve å stille PCen inn til å automatisk skru av hvis dette signalet forsvant, men fant ikke ut hvordan man gjorde det, mulig hovedkortet ikke støtter denne funksjonen. Kikket også litt på overklokking av prosesor, men fant ut at jeg skulle vente til jeg hadde sjekket at kjølingen var tilstrekkelig. Gikk derfor ut av BIOS og startet windows, måtte restarte pga installasjon av noen drivere og gjorde derfor dette. Etter restarten installerte jeg GPU-Z og satte denne til å logge informasjon om skjermkortet, startet deretter 3dmark for å stressteste skjermkortet og kjølingen.

 

Til å begynne med gikk alt bra, men plutselig ble skjermen svart! Det var litt lyd i forbindelse med at 3dmark kjørte, men hørte ikke noe smell eller noen annen indikasjon på at noe var galt. Restartet PCen, men fikk fortsatt ikke noe skjermbilde. Koblet derfor skjermkablen i hovedkortet istedenfor skjermkortet og konstaterte at skjermkortet ikke ble funnet i enhetsbehandling, ser også at det ikke blir funnet i BIOS.

 

Er det noen som har noen glupe ideer, eller er det bare å demontere vannkjølingen og se om jeg kan se tegn på noen skade på selve kortet? Frykter jo litt for at dette kan ha sammenheng med vannlekkasjen jeg hadde, men synes det virker litt rart siden jeg var svært nøye med å tørke opp det som kom ut, lot kortet tørke i flere timer og sjekket nøye at jeg ikke kunne se tegn på noen kjølevæske noe sted inne i PCen. Synes også at det er rart at skjermkortet fungerte fint i 10-15 minutter før skjermen plutselig ble svart.

 

P.S: Nevner for ordens skyld at vannblokken jeg bruker er EK sin FC-Acetal med bakplate.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, jeg endte opp med å demontere vannkjøling og vannblokk, oppdaget da to dråper med vann som lå mellom bakplaten og kortet, skjønner ikke helt hvordan i alle dager det har kommet dit, men kortet funker utrolig nok helt fint etter at jeg tørket bort disse to dråpene og monterte alt sammen igjen. Har akkurat fullført en komplett runde med 3dmark.

 

Jeg er rimelig lettet for å si det slik. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...