Gå til innhold

[Løst] RAID-0 med ulike disker på ulike porter


Anbefalte innlegg

Hallais!

 

Jeg har en Multicom Kunshan P150e - laptop som har mulighet for to SATA-disker, og en mSATA.

 

Jeg har en 120GB SATAdisk, og en 120GB mSATAdisk.

 

 

Er det mulig å sette disse sammen så jeg kan bruke dem i et RAID-0 oppsett?

 

Og ennå viktigere: vil det ha noe for seg? Diskene har nesten identiske overføringshastigheter, men er fra forskjellige produsenter, så jeg ser for meg at jeg kanskje vil kunne få merkbart bedre hastighet.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Software raid vill fungere, men ikke hardware raid, der kreves det at alle eneheten er på samme kontroller som støtter raid.

Har du en 3.disk du booter fra, kan du sette de 2 andre i software raid via OS.

 

Raid, unasett type, er ikke raskere enn det tregeste ledded.

Lenke til kommentar

Raid 0 oppfører seg tilsvarende likt den dårligste disken ganget med antall disker ( kontroller etc. blir fort en flaskehals uansett ).

 

For å være helt ærlig, så er vel SSD så kjapt fra før at du ikke kommer til å tenke så veldig mye på de 3 sekundene du sparer ved å ha dem i raid 0. Personlig ville jeg heller sett om det går an å bytte prosessor eller sette i mer RAM. Men før du gjør dette burde du uansett sette deg inn i hvordan man optimaliserer Windows til å jobbe med en SSD, evt. korte ned oppstartstiden (kan faktisk endres betraktelig).

 

Jeg anbefaler ikke raid 0 uansett, med mindre man har en form for god backup. Raid 0 har feilet for ofte for min del, både software, hardware og fake raid.

Lenke til kommentar

"Hadde tenkt å kjøre windows, bilderedigering- og videoredigeringsprogrammer på raidet"

Rent personlig ville jeg valgt en stasjonær maskin for dette, men siden du sitter på en laptop:

For å frigjøre mer plass på maskinen ville jeg valgt å deaktivere dvalemodus ( kommer du til å bruke denne funksjonen? )

For å gjøre dette høyreklikker du på CMD og velger åpne som administrator. så skriv inn kommandoen

powercfg -h off

(Krever omstart, for å skru dette på igjen er kommandoen powercfg -h on )

 

Det andre jeg ville gjort var å følge med på minnebruk under rendering av video/bilde. Det kommer selvsagt helt an på størrelsen på arbeidet, men 16GB kan bli for lite. Jeg har sjekket CPU og chipset, og maskinen skal tilsynelatende støtte 32GB.

Merk.: Hvis 16GB er mer enn nok kan pagefile justeres ned. Dette vil frigjøre enda mer plass da både pagefile og hibernate er satt til det samme som mengden RAM som var i maskinen når Windows ble installert. (Ikke skru den helt av, da Windows uansett vil generere en form for pagefile.sys, og denne kan endres betraktelig av seg selv selv om du har skrudd den helt av.) En SSD slites ekstra ved skriving, og pagefile blir ofte brukt av Windows for å frigjøre mer fysisk RAM (Da pagefile er en type "virituell minne", som den bruker for "ikke-så-viktige prosesser")

Lenke til kommentar

 

"Hadde tenkt å kjøre windows, bilderedigering- og videoredigeringsprogrammer på raidet"

Rent personlig ville jeg valgt en stasjonær maskin for dette, men siden du sitter på en laptop:

For å frigjøre mer plass på maskinen ville jeg valgt å deaktivere dvalemodus ( kommer du til å bruke denne funksjonen? )

For å gjøre dette høyreklikker du på CMD og velger åpne som administrator. så skriv inn kommandoen

powercfg -h off

(Krever omstart, for å skru dette på igjen er kommandoen powercfg -h on )

 

Det andre jeg ville gjort var å følge med på minnebruk under rendering av video/bilde. Det kommer selvsagt helt an på størrelsen på arbeidet, men 16GB kan bli for lite. Jeg har sjekket CPU og chipset, og maskinen skal tilsynelatende støtte 32GB.

Merk.: Hvis 16GB er mer enn nok kan pagefile justeres ned. Dette vil frigjøre enda mer plass da både pagefile og hibernate er satt til det samme som mengden RAM som var i maskinen når Windows ble installert. (Ikke skru den helt av, da Windows uansett vil generere en form for pagefile.sys, og denne kan endres betraktelig av seg selv selv om du har skrudd den helt av.) En SSD slites ekstra ved skriving, og pagefile blir ofte brukt av Windows for å frigjøre mer fysisk RAM (Da pagefile er en type "virituell minne", som den bruker for "ikke-så-viktige prosesser")

 

 

Jeg har ikke muligheten til å bruke stasjonær da jeg er nødt til å gjøre dette på farten. Egentlig er 8GB nok, for det er ikke lange snuttene det er snakk om, men jeg har 16.

 

Skal følge tipsene, men jeg må innrømme at jeg bruker dvalemodus en del, for da kan jeg ha veldig rask oppstart (fordi jeg ikke trenger å åpne alle programmene og prosjektene selv) uten å bruke batteri mens jeg drar fra sted til sted.

 

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...