Gå til innhold

Et billig og godt kompaktkamera til under 2k


Anbefalte innlegg

Om en uke eller to kan jeg gi bedre råd om hvordan SX270 er i forhold til S110/S100.

Jeg bestilte et for å ha det som et lite reisekamera. Hvis det ikke er godt nok ender det opp hos ungene, er det bra får de heller et gammelt Casio ZR100 som da blir pensjonert. Hadde uansett en rabattkode på kr 50 hos CDON som ville blitt ugyldig i løpet av neste uke. Ekstra batteri kostet kr 42 på eBay.

 

Jeg tok en kjapp test mellom SX270 og S100 (lik S110, men uten WiFi og touch) i dag, satt i P-modus for å unngå overraskelser fra automatikken. Brukte kun JPG, sjekket ikke RAW. Brukte ikke ekstrem 24/25mm vidvinkel da jeg synes bildene blir feilproposjonerte.

 

Den største forskjellen var faktisk utendørs i sollys, der bildene fra SX270 så ut som om det var smurt litt vaselin på linsen når jeg sjekket pikslene 1:1. De var litt diffuse, og store kontraster hadde en tendens til å blø (fargefeilbrytning?). Utendørsbildene fra S100 var merkbart skarpere når man studere detaljene, tror bedre optikk i objektiv er årsaken til dette.

 

Innendørs på ISO 800 var forskjellen i optikk mindre synlig, men S100 var likevel merkbart bedre på vidvinkel med mindre støy. Zoomet inn til full tele (120mm) på S100 var forskjellene ikke så merkbare da SX270 valgte et hakk lavere ISO enn S100 på grunn av større blenderåpning på middels tele.

 

Fra 120-500mm tele kan S100 ikke konkurrere med SX270 uten at fotografen bruker beina og går nærmere...

 

Skulle jeg kjøpt bare et av disse ville jeg valgt S100/S110, selv om det er noen hundrelapper dyrere. Synes likevel at det blir feil for meg å kjøpe et ekstra S110 bare fordi kona har annektert S100.

Mitt nye SX270 vil nok bli mest brukt som turkamera, da mitt SX50 blir for stort og klumpete til å ha i lommen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...