Gå til innhold

NAS problemer etter overgang fra WinXP til Win8


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Min familie har kjøpt seg en ny PC, og har da gått over fra Win XP til Win8.

 

Det er koblet til 2 NAS til hjemmenettverket som nå kommer opp som "mediaserver", og ikke som en "filserver".

 

WinXP har ikke noen indeksering som går på fil server / media server, og NAS-ene ble da vist som vanlige harddisker, koblet til det lokale nettverket.

 

Nå etter installasjon, har da disse NAS-ene blitt "gjenkjent" av Win8 som media disker, og ikke som standard fil-disker. Dette gjør at bilder / filmer blir vist når man går inn på diskene, men ikke andre dokumenter som word / backup fra Outlook.

 

Ved å gå inn på disken via kjør -> \\ipadressetildisk så kommer den opp som en standard disk, og alle filene vises.

 

Dette er en grei løsning sånn sett, da man bare kan lage en snarvei til mappene når man først er inne på diskene, men for de mer "normale" brukerne i huset, er ikke dette en optimal løsning.

 

Jeg har prøvd alt jeg kan komme på i win8 for å løse dette problemet, men har ikke kommet til en løsning, slik at man får vist diskene som en vanlig fil disk.

 

Ting jeg har prøvd :

 

- Høyre klikke på disk inne på "min datamaskin" -> egenskaper for å endre mappetype / indekseringen.

 

- Fjerne enhet og legge til på nytt inne på "mine enheter"

 

- Legge til via "koble til nettverkstasjon", men ved å legge inn \\iptilharddisk får den ikke kontakt.

 

+

+

+

 

 

 

Er det noen som har opplevd samme problem med Windows 8 ?

 

 

- Rino

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...