Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Mornmorn godtfolk!

Jeg begynte på medisin i Krakow høsten 2013, tok dermed steget nærmere drømmen. Dessverre sto det ikke til forventningene mine i det hele tatt, alle rundt meg har skrytt Krakow opp i skyene, men det som møtte meg var et håpløst organisert opplegg og råtne forelesere.
Long story short så endte det med at jeg brukte for mye energi på frustrasjon. I tillegg forsøkte jeg å holde liv i avstandsforhold. På toppen av dette hadde jeg endel problemer med leiligheten.
Vel.. dette kokte sammen til et panikkanfall påfulgt av insomnia.
Tviholdt meg til studiet frem til jul.
Da juleferien kom håpet jeg ting skulle bli bedre, men hadde strukket strikken for langt. Var helt ute å kjøre.

Det endte med at jeg måtte avslutte studiet, dra hjem til Norge, sykemeldt og rett til psykolog. Værste jeg har opplevd noensinne. "Situasjonsutløst depresjon" var vel det som ble sagt om tilstanden min.

 

Jobber fortsatt med å komme meg skikkelig på beina, nå går det veldig mye bedre.
Eneste som henger igjen er litt problemer med innsovning og tinnitus.

Dette blei en lite forhistorie, og ikke poenget med tråden.
For øyeblikket står jeg ovenfor den utfordringen om hva faen jeg skal gjøre nå. Jeg har tilbudet i Krakow stående, men tror ikke dette er noen god løsning.

Medisin har lenge vært en drøm. Jobbet fram mot dette siden jeg forlot Forsvaret i 2012. Siden den gang har jeg oppnådd toppkarakterer i de fagene jeg har forsøkt meg på.
Tross situasjonen i Krakow presterte jeg blant de beste i kullet der nede.
Så jeg veit med meg selv at jeg har noe kapasitet.

Spørsmålet er nå om dere flotte folk kan komme med noen råd til hva jeg kan drive med.

Tørre fakta er:
R1, KJ1+2, BI1 og FY1
snitt på 56,6(med tilleggspoeng)

Jeg veit med meg sjæl at legeyrket kunne passet veldig bra, men som dere ser har jeg ikke det som skal til for å komme inn i Norge(hvis jeg ikke går noen år som privatist)
Likevel så tror jeg at kan akseptere å ikke bli lege, er jo noen negative aspekter ved det. Spesielt i lys av hva jeg har opplevd nå, vil ALDRI ende opp utbrent igjen.

Jeg trives godt med matematikk og kjemi, og har stor interesse for naturen. Holder meg gjerne unna høytsvevende svada, liker og forholde meg til konkrete ting. Samtidig ønsker jeg å jobbe med mennesker, enten i betydningen av samarbeid, eller å være der som en hjelper.

Har vel samfart hele samordna uten å finne noe som virkelig treffer.
Det eneste som faller i smak er bachleor i biologi, og teknologretninger innen miljø og fornybar energi.

Veterinærstudiet har også jeg også vurdert som en mulighet. Snittet er ikke på plass, så da er alternativene enten å dra til utlandet eller utsette noen år før jeg kommer inn i Norge.

 

Ut i fra hva jeg har fortalt dere nå, håper jeg virkelig på noen gode råd.
De vil bli VELDIG godt tatt i mot.

Mvh. Dag










Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner meg veldig godt igjen med et par av tingene du slet med som student i utlandet.

 

Kunne du vært interessert i å ta opp R2 som privatist slik at du kan søke på et ingeniørstudie? Det er endesløse oppgaver du kan ta for deg som elektroingeniør med for eksempel fornybar energi. Fornybar energi vil bli et ekstremt viktig tema i årene fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar.
Tja, jeg har vært inne på tanken. Jeg er litt usikker på dette med ingeniørstudiet. Ja, det kan være gøy å jobbe med matte og fysikk, men fra det jeg har hørt så er det fryyyktelig mye av det og veldig avansert.
Hva mener du?

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Tja, jeg har vært inne på tanken. Jeg er litt usikker på dette med ingeniørstudiet. Ja, det kan være gøy å jobbe med matte og fysikk, men fra det jeg har hørt så er det fryyyktelig mye av det og veldig avansert.

Hva mener du?

 

Her jeg studerer hadde jeg gjennom det første året 2 mattefag og 1 fysikkfag. I det andre året hadde jeg et fag om elektromagnetisme. Etter det var det ingen "rene" realfag, selv om det ofte dukker opp problemer hvor man må bruke litt teori som man lærte i disse tidligere fagene. Vet ikke hvordan det spesifikt er i Norge, bortsett fra at på NTNU ser jeg en hel del flere mattefag.

 

Med andre ord må du ha et ok forhold til matte og fysikk for å komme deg i gjennom. Det er vanskelig å unngå begge deler, selv om du kan slippe litt unna om du velger valgfag strategisk. :)

Lenke til kommentar

Setter pris på svar folkens. Fant ut at det visstnok er mulig å ta et sommerkurs hvis man mangler R2, så da kan faktisk ingeniør-studiet være en mulighet.
Eneste kravet må vel være at det er overkommelig for meg.

 

Radiograf eller sykepleier? Ingeniør, lærer eller prøve medisin i et annet land, som tyskland om du er interessert å lære språket that is.

Radiograf og sykepleier er ikke interessant for meg. Veit en del om s.pl. siden kjæresten min går der, og det er ikke fristende.

Når det gjelder tyskland, så blir det for krevende å lære seg tysk. Da er alternativet heller å rette seg mot et land som underviser på engelsk.


Takk igjen

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg vil foreslår bachelor i bioingeniør. Da trenger du matematikk R1 (S1+S2) og enten fysikk 1, biologi 1 eller kjemi 1. Jeg mener dette studiet oppfyller alle dine krav :) .

 

Jeg er selv utdannet ingeniør på høgskole, og kan fortelle deg at matematikken var enkel. Den vanskelige matematikken finner du på universitet og ikke på høgskolen.

Lykke til !
Endret av DoitNow
Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg deg ikke veldig godt, og slike ting som depresjon kan være enkelttilfeller. Men her jeg jobber har vi inne en drøss med leger, psykologer og psykiatere som legges inn på psykiatrisk klinikk med depresjon og psykoser ofte grunnet depresjon.

 

Det at du fikk et ganske utslående tilfelle av depresjon, knyttet til det du nevner ovenfor kan det være lurt av deg og kanskje droppe legeyrket, da det ofte er veldig stort press, og legestudenter er ofte superflinke til å legge ekstremt stort press på seg selv. Dette og ofte mye jobb og ansvar er en dårlig kombinasjon, legger du dette sammen med ting som skjer på hjemmebane, forhold, barn osv er det ofte derfor jeg tror vi har ganske hyppige innleggelser av denne gruppen. Og siden du allerede har hatt et tilfelle bør du tenke deg godt om. Syntes det er flott du vurderer andre yrker!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...