Gå til innhold

Nå strømmer Netflix i 4K til norske brukere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Nedskalerar du 4k 15Mbps blir det ca 4 kvar när du får det serverat i 1080P. Alltså ca hälften av en DVD. So much for 4k.

Kan man virkelig gjøre det så ille og enkelt? Altså, du har jo en del ekstra bildeinformasjon, så det ville ikke gått ann å utnyttet det litt smartere ved nedskalering. Og ikke bare forkaste 3 av 4 piksler.

 

Ellers er forhåpentligvis h265 vesentlig bedre enn komprimeringsalgoritmen på DVD. :)

(i det minste)

Självklart skall man inte dela det på fyra som jag gjorde, men sanningen är inte långt undan.

Ljudet är det samma 1536 kbit för 5 kanalers DD.

Film med lossy ljud är helt ödeläggande för min del.

 

De h265 jag sett har inte fått mig till att sträcka mig i soffan ännu.

 

Det finns helt enkelt inte infrastruktur att streama 10 mbit ännu.

I så fall måste de börja med Offline innehåll, vilket jag tror de kommer göra, även om de sagt att de aldrig vill ge oss det.

Lenke til kommentar

Finne ikke infrastruktur? Det finnes da mange som er kapable til å streame i 10 mbps og vel så det. Det er klart at dette ikke vil fungere for Ola Nordmann med ADSL og kobberlinjer fra før krigen og at det å pushe så mye data over mobil bredbånd med dagens datatak og priser ikke er hensiktsmessig.

 

Dette unnskylder jo dog ikke det faktum at Netflix regelrett rundlurer sine brukere til å tro at de nå faktisk får kjempeflott og revolusjonerende 4K kvalitet. Dette er ren markedsføring som vil generere millioner av kroner for Netflix på kort tid. De kunne i realiteten bare bruk denne båndbredden til å gi bedre 1080P og vi hadde alle trolig sett bedre bildekvalitet, men dette selger jo ikke og derfor går de heller for å hjernevaske markedet til å tro at de får kjempeflott 4K kvalitet. Hadde de tilbudt 1080P @ 15mbit så hadde det trolig vært bedre, men hvem lar seg vel manipulere og imponere av "Nå tilbyr endelig Netflix full-HD i bedre kvalitet enn noen gang!" kontra "Netflix tilbyr nå nestegenerasjons filmopplevelse med fantastisk Ultra-HD 4K bildekvalitet som gir deg hele 4x så mange bildepunker sammenlignet med full-HD.".

Lenke til kommentar

...De kunne i realiteten bare bruk denne båndbredden til å gi bedre 1080P og vi hadde alle trolig sett bedre bildekvalitet, men dette selger jo ikke og derfor går de heller for å hjernevaske markedet til å tro at de får kjempeflott 4K kvalitet. Hadde de tilbudt 1080P @ 15mbit så hadde det trolig vært bedre, men hvem lar seg vel manipulere og imponere av "Nå tilbyr endelig Netflix full-HD i bedre kvalitet enn noen gang!" kontra "Netflix tilbyr nå nestegenerasjons filmopplevelse med fantastisk Ultra-HD 4K bildekvalitet som gir deg hele 4x så mange bildepunker sammenlignet med full-HD.".

Et spørsmål er hvorvidt det å kjøre på relativt høy oppløsning (4k) og relativt få bit per pixel (for en gitt codec-teknologi) gir dårligere resultat enn å redusere oppløsningen. Jeg tør påstå at dette er en kompleks sammenheng som ikke egner seg for å slikke på fingeren. Man kan tenke seg at en godt implementert enkoder vil gjøre det beste ut av innholdet den får tilgang til og båndbredden den får lov til å produsere (dvs at 4k ved N mbps vil se ut omtrent som HD ved N mbps, men heller ikke særlig mye bedre).

 

En annen ting er at Netflix kanskje prøver å bruke "4k" til å selge sine produkter, uten å gi den mer-kvaliteten som kunden forventer. Sånn er det vel mer markedsføring.

 

 

Jeg bruker HBO Nordic, og kvaliteten der er temmelig laber. Videoen kjører i Chrome nettleseren på PC via noe plugin koblet til en ganske ok Sony 1080p tv. Videoen ser hardt komprimert ut i både "SD" og "HD". Bevegelser hakker noe fryktelig (jeg har prøvd å satt desktoppen min til 50, 59 og 60 Hz). Og ganske ofte fryser videoen i noen sekunder. Men må man se Game of Thrones så må man...

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Som folk sier så er ikke engang 4K sendingen i nærheten av god nok til å slå 1080P H.264 i normal kvalitet.

 

Minner meg om å kjøre Quake i 4K og så tro at det ser like bra ut som Crysis 3 av den grunn.

 

HBO er også håpløst dårlig framerate.

 

Jeg har medlemskap på mange streaming tjenester, men det eneste det virkelig er brukendes til om du bryr deg om kvalitet er på små skjermer og tablets.

Lenke til kommentar

Jeg anser meg selv for å være et moderne menneske; bøker kjøpes elektronisk til Kindlen, musikk streames (stort sett), men når jeg skal se film drar jeg til Oslos siste gjenværende videosjappe, Videonova Majortua.

 

Hvorfor? Jeg har en noenlunde stor og fin tv, og Bluray har totalt overlegen kvalitet i forhold til streaming. Faktisk synes jeg vanlig tv-signal overgår streaming med god margin.

 

Synes forøvrig 100kr for 3 filmer i ei uke er en god deal. Men de er nok konk om et år eller to.

Lenke til kommentar

Ikke så veldig rart at du syntes TV-sendinger overgår streaming, HD-kanaler som C-More Film sender vel i 1080i med en bitrate på om lag 8-10 mbps MPEG-4, H.264 som stortsett er bedre enn hva streamingselskapene holder på med. Vanlig SD sendes vel også med en bitrate på 1-3 mbps og her kodes det vel også med MPEG-4, H.264 om jeg ikke tar helt feil, det er jo fort samme bitrate på 470i som streamingselskapene bruker på 1080P.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...