Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

SSD plutselig ødelagt + veldig høy CPU temp?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Dette gjelder en PC (win 7, 64 bit) jeg kjøpte og bygde selv for 4 år siden.

Jeg har alltid hatt problemer med bluescreens helt siden samme dagen jeg byde PC'en, men har valgt å se bortifra problemet ettersom det ikke har vært veldig ofte og ikke har vært noe spesielt problem.

 

Bluescreen kom hovedsaklig i forbindelse med musikkproduksjon, og ofte på direkten når f.eks et program hang seg opp og jeg slo av det eksterne lydkortet.

 

Hovedproblemet:

Satt meg på PC'en som fungerte helt fint før jeg dro på jobb. Lot PC'en stå på når jeg dro. Når jeg kom hjem hørte jeg vifta på full guffe, og på skjermen stod det "reboot or select proper boot device [...]".

Restartet PC'en men til ingen nytte. Ting så ellers greit ut i BIOS, men SSD disken med windows fant den ikke.

 

Prøvde å ta ut CPU, GPU og prosessor samt forskjellige kabler og satt alt tilbake igjen. (samt resatte bios ved å ta ut HK batteriet i 2 min). Fikk samme problem, men denne gangen begynte vifta å gå helt amok i BIOS. Sjekket CPU tempen og den bare steg til værs iløpet av få sekunder før den endte opp på 84C i rød tekst. Slo av PC'en og kjente på CPU kjøleren og rundt - men der var det faktisk ikke spesielt varmt (?).

 

Fikk en kamerat på besøk som sjekket begge harddiskene med et eksternt apparat, og SSD disken er tydeligvis blitt ødelagt. Spørsmålet nå er om det rett og slett holder å kjøpe ny SSD - eller om det er GPU, CPU eller HK'et som er roten til alt dette? Bør jeg bare investere i komplett nytt utstyr?

 

Maskinvare:

ASUS P6T-SE Hovedkort

Intel i7 920 prosessor

Crucial SSD disk

Minne (husker ikke, 6gb).

 

På forhånd takk.

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

 

Sitter naa paa ubuntu paa PC'n og det meste fungerer greit. Har ikke koblet i SSD disken enda saa har ikke faatt sjekket det.

 

Problemet naa er at jeg maa faa sjekket ut om ting faktisk fungerer som det skal. Hvordan gjoer jeg dette med ubuntu? Har googlet litt rundt men blir ikke klokere. I BIOS staar det at CPU er 84C (noe som virker totalt ulogisk da den ikke foeles varm ut fra utsiden i det hele tatt, samt at PCen har statt avkjoelt og avslaatt frem til naa). En eller annen vifte braaker noe veldig inni PC'en. Det er mest logisk at dette er CPU vifta men det hoeres faktisk veldig ut som det kommer fra skjermkortet.

Lenke til kommentar

Intel sier at maks temp på i7-920 er 70 grader, men det er snakk om den interne temperaturen hvis jeg ikke tar feil. De skal tåle litt mer enn det, dog er (hvis det er rett) 84 grader alttfor høyt. Så sjekk at CPU kjøler sitter godt, er den kald kan det tyde på dårlig overføring av varmen fra CPU.

Da bør du skifte termisk pasta mellom kjøler og CPU, og ikke legg på for mye, ikke mer enn et stort riskorn eller en liten ert skal legges midt på CPU. Og gjør CPU skikkelig ren før ny pasta legges på.

Lenke til kommentar

Men det er jo veldig rart at den bare eksploderer opp til 84 grader ilopet av 20/30 sekunder? Dette skjedde altsaa med engang jeg slo pa pcen etter den hadde statt avkjolt og avslatt i mer enn 24timer. Det bor ikke vaere mulig at den blir saa varm uten at noen direkte tenner paa selve PCen...

 

I tillegg sitter jeg paa Ubuntu naa og ting ser ut til aa fungere greit. Fant en CPU Monitoring 'app' som viser at CPU er paa 72.0C.

Lenke til kommentar

Som chavalito sier - sjekk at kjøleren sitter skikkelig. Den kan ha vært litt løst festet i utgangspunktet, og så har den løsnet skikkelig på grunn av vibrasjon, flytting eller liknende. det at kjøleren som du har kjent på ikke er varm indikerer jo faktisk netopp dette.......fordi varmen ligger inne i cpu-blokka istedet! Dersom kjøleren sitter skikkelig så ville jeg uansett demontert den, rengjort den for termisk pasta og montert alt på ny.

 

Vet ikke om du overklokker noe, men det er jo også greit å sjekke bios i forhold til at strømforsyningen ligger på anbefalt verdi i forhold til spenning. Dersom det er klikk og forkiling i forhold til fordeling av strøm til CPU så vil dette også skape høy temperaturutvikling. Skal vel ligge på 1,5 V hvis ikke jeg husker helt feil.

Lenke til kommentar

Men det er jo veldig rart at den bare eksploderer opp til 84 grader ilopet av 20/30 sekunder? Dette skjedde altsaa med engang jeg slo pa pcen etter den hadde statt avkjolt og avslatt i mer enn 24timer. Det bor ikke vaere mulig at den blir saa varm uten at noen direkte tenner paa selve PCen...

 

I tillegg sitter jeg paa Ubuntu naa og ting ser ut til aa fungere greit. Fant en CPU Monitoring 'app' som viser at CPU er paa 72.0C.

Det er vel og merke et problem som går igjen ganske ofte, så unormalt er nok ikke ordet jeg ville brukt. :)

VIlle nok også sjekket kjøleren og at alt er som det skal der.

 

Ja, faktisk så ser man brattere temperaturøkninger i en del andre tilfeller. Da snakker vi ofte om bare et sekund eller to.

Lenke til kommentar

Gjorde nettopp det før jeg slo på pcen, tok ut kjøleren og støvsugde den for støv. Kjølepastaen er veldig gammel, det er den som fulgte med når jeg kjøpte CPU'en for 4 år siden. Har hatt problemer for et par år siden der PC'en slo seg av etter CPU ble altfor varm, etter jeg hadde rengjort og støvsugd kjøleren fungerte derimot alt greit igjen - fremtil nå.

(Den ene av de 4 "pluggene" på viften som skal plasseres oppå kjøleren og festes i hovedkortet er ødelagt, men virker derimot som kjøleren sitter godt)

 

Skal derimot få ordnet ny SSD og kjølepasta asap, så kommer jeg tilbake til saken hvis problemene vedvarer. Frykter jeg blir nødt til å kjøpe nytt HK og muligens også GPU hvis CPU'en begynner å gå mot siste vers. Ettersom CPU'en var ny for 4 år siden finner jeg pr. idag ingen nyere HK som støtter det chipsettet CPU'en har.

 

Har dere forresten noen tips når det gjelder å finne ut av hva som foresaker en bluescreen? Har prøvd å google feilmeldingen/koden som dukker opp men jeg må tydeligvis sjekke komponent for komponent? Typ memtest, cpu-stress, osv..

Endret av ILHB
Lenke til kommentar

Hvis det ene festet er ødelagt så forklarer det egentlig veldig mye...

Det er kanskje det verste man kan ha CPUen. Festene er der ikke hovedsakelig fordi prosessoren skal sitte fast, men fordi den skal fordele tyngen helt jevnt. Nå vil prosessoren vippe opp og stå på skrå i forhold til prosessoroverflaten. Men gammel kjølepasta i tillegg (som også raskt vil sprekke når den er slik) så blir det fort varmt ja.

Enten så er du nødt å skaffe ny kjøler, eller så må du ta av festet som sitter diagonalt for det ødelagte festet. Hvis prosessoren har to fester som står på en diagonal linje, så vil den gi et langt mer jevnt trykk enn om du har tre fester.
Dette i tillegg til ny kjølepasta så klart. :)

 

 

Har dere forresten noen tips når det gjelder å finne ut av hva som foresaker en bluescreen? Har prøvd å google feilmeldingen/koden som dukker opp men jeg må tydeligvis sjekke komponent for komponent? Typ memtest, cpu-stress, osv..

Varm CPU -> Ustabil PC -> Random Bluescreen
Ja, det er en grunn til at du har kjøleren, og når den ikke klarer å kjøle ned prosessoren tilstrekkelig så kan og vil merkverdige problemer oppstå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aha! Forhåpentligvis forklarer det mye av problemene. Krysser fingrene for at ting løser seg når ny SSD og kjølepasta er på plass! Har derimot en skummel følelse om at flere deler må byttes, men jeg får ta de som de kommer.

 

Takk for meget informative og raske svar! Fikk mer ut av forumet her enn it-avdelingen på jobben samt andre bekjente med gode it-kunnskaper :)

Lenke til kommentar

Får satse på det. Forum er i grunn en ganske effektiv måte på mange ting når ting skal feilsøkes, da du har mange erfaringer samlet på et sted, og det blir en halveis god kommunikasjon hvor man også kan få tid til å tenke og spørre de riktige spørsmålene. :)

På den annen side så kan det være et problem at vi ikke kan se selv på PCene.

Ellers er nok de som enten driver med IT og support til vanlig som sitter her på forumet. Ja, jeg vet jeg gjør det i alle fall. ;)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Mulig jeg ikke helt har skjønt skaden på kjøleblokka, men ville det ikke være tilstrekkelig å kjøpe en ny CPU-kjøler?

Problemet med bare 3 festepunkter er skjev kjøleblokk og manglende kontakt mellom CPU og kobber. Å smøre på ny pasta vil ikke hjelpe særlig, da den har relativt dårlig varmeledningsevne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...