Gå til innhold

Er uendelighet en umulighet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hva er det egentlig du spør om?

Kan noe være uendelig?

 

Kan for eksempel universet være uendelig stort?

 

 

Nei, men for oss mennesker vil det oppfattes som uendelig. Under det big bang var hele universet samlet på et lite område, og ble dyttet ut i alle retninger. Det er ingen krefter som bremser eller endrer retningen, så universet utvider seg konstant. Lyset fra the big bang er også på vei bort fra universets "sentrum", og fordi ingenting kan reise raskere enn lyset vil vi aldri kunne observere enden av universet. Derfor sier man at universet er uendelig. Uendelig brukes også i matematikk, men i praksis er ingenting uendelig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

 

Hva er det egentlig du spør om?

Kan noe være uendelig?

 

220px-Circle_-_black_simple.svg.png

 

Bra svar.

 

Faktisk et ganske dårlig svar spør du meg. En sirkel er kun et teoretisk konsept. Den sirkelen du poster der er kun bits og bytes, og representerer på ingen måte uendelighet. Vil den sirkelen vare i evig tid? Vet vi om noen sirkler som har eksistert uendelig? Vil noe som vi vet eksisterer kunne bevege seg rundt sirkelen til evig tid?

 

Sirkelen representerer kun et teoretisk konsept om uendelighet slik jeg forstår deg, akkurat som ordet "uendelighet" representerer et teoretisk konsept om uendelighet. Det beviser eller sier ingenting.

Lenke til kommentar

Skulle til å si noe av det samme, men feiget ut i frykt for å bli kverulert i hjel. :) Men spørsmålet er plassert i riktig del av forumet i alle fall. Uendelighet er umulig å bevise eller motbevise.

 

Personlig har jeg mindre problemer med å forestille meg uendelighet, fremfor at det bare stopper. Hvordan skal "alt om er" bare opphøre?

 

Lurer også på hvor mange som har snakket om dette i snakketøyets historie. Man trenger liksom ikke så mye kunnskap..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle til å si noe av det samme, men feiget ut i frykt for å bli kverulert i hjel. :) Men spørsmålet er plassert i riktig del av forumet i alle fall. Uendelighet er umulig å bevise eller motbevise.

 

Litt rask å utelukke at det ikke kan bevises/motbevises? Selv om jeg ser på det som veldig lite trolig.

 

Er uendeligheter avhengig av naturlover? Uten tid og rom, er kanskje ikke uendeligheter noe å tenke på, fordi det er ikke noe som endelig.

 

 

Edit: Dobbelt-post flettet.

 

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Føler meg ikke for rask, ass. :) For å vite noe om størrelsen på noe, må vi måle det, eller beregne det, på en eller annen måte? Hva slags målestokk bruker man til å bekrefte uendeligheten? Hvordan lage en uendelig lang linjal?

 

De sier at pi har uendelig mange desimaler etter komma, men du skal fylle noen billiarder universer med nonometer høye tall før jeg kjøper at tallet KAN være uendelig..

Lenke til kommentar

Føler meg ikke for rask, ass. :) For å vite noe om størrelsen på noe, må vi måle det, eller beregne det, på en eller annen måte? Hva slags målestokk bruker man til å bekrefte uendeligheten? Hvordan lage en uendelig lang linjal?

Om lengde ikke hadde eksistert, så hadde ikke uendelig lange linjaler vært et tema.

 

De sier at pi har uendelig mange desimaler etter komma, men du skal fylle noen billiarder universer med nonometer høye tall før jeg kjøper at tallet KAN være uendelig..

Alt som ikke interferer med det som er bevist kan eksistere.
Lenke til kommentar

Tør jeg legge til en ekstra stein på den filosofiske trillebåra?

 

Infinitesimals have been used to express the idea of objects so small that there is no way to see them or to measure them. The insight with exploiting infinitesimals was that objects could still retain certain specific properties, such as angle or slope, even though these objects were quantitatively small.
http://en.wikipedia.org/wiki/InfinitesimalIkke akkurat det samme som uendelig, på en merkelig måte kan det vel sies å være det motsatte ;)
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kan noe være uendelig?

 

Kan for eksempel universet være uendelig stort?

Hva betyr det at noe er uendelig stort?

 

Si det. For meg så virker uendelighet som en umulighet, derfor jeg liker "paradokser", et slags måte "å binde det sammen på". Går ikke an å forklare, greier ikke det selv heller. Og paradoks er igjen her kun et ord jeg bruker for noe som ikke går an å forklare, og jeg heller ikke skjønner.

 

Har så langt kun funnet ut av hvor feil jeg har tatt noen ganger, men liker potensialet i å leve med en produktiv tro.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

For meg spiller ikke uendelighet noen rolle, (haha) fordi det er upresist:

 

Hvor mange forskjellige tall finnes mellom 0 og 1? Uendelig selvfølgelig.

 

Hvor mange forskjellige tall finnes mellom 0 og 2? Ehhh, det må jo også være uendelig.

 

Ergo finnes det ulik grad av uendelighet, og derfor er uendelighet en ubestemmelig vits.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...