Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, ikke ligg i 86-87 i 80-sonen, det ville i hvertfall ikke jeg gjort! I 80 ligger du i 80, samma hva sykkelen er målt til. Tenk at du står der, og har allerede pissa på deg i frykt, også spør sensor hvorfor du kjører 6-7km over fartsgrensen. Skal du virkelig begynne å diskutere at akkurat den sykkelen er målt til bla bla bla...? Er det ikke da bedre å bare kjøre 80, og slippe spørsmålet, og heller være nærmere lappen...?

 

Og hvis du har nerver allerede nå, 7.april, for noe som skal ta 2-3 timer 14.mai, da har du altfor lite å gjøre og tenke på. Finn på noe som holder deg opptatt.

Endret av mongojarle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppkjøring består av 3 deler.

Først vil du måtte svare på et tilfeldig teknisk spørsmål om motorsykkelen. Du trekker et kort fra en bunke, kortet har et spørsmål, og du må svare så utfyllende du klarer.

Deretter skal du gjøre de fem øvelsene på lukket område (saktekjøring, nødbrems, sving, brems i sving og unnamanøver), hvor du har 2 forsøk på hver øvelse. Husk blikket! Se langt frem når du kjører sakte mellom kjeglene, og når du nødbremser, og fest blikket godt foran deg der du vil at sykkelen skal gå når du gjør de andre tre øvelsene. Sykkelen går der du fester blikket, så ikke se direkte på kjeglene, men heller der hjulene skal gå.

Og til slutt er det landeveis-/bykjøring. Her står sikkerhet i høysetet, så pass på blindsoner, vikeplikt, mennesker, og føre, blant annet. Hvis du ser sand eller olje på veien, så må du slakke kraftig av på farten. Ellers må du huske plasseringen før, i, og etter sving, plassering over uoversiktlige bakketopper, plassering når du skal svinge av veien, osv.

Jeg endte opp med å drite meg fullstendig på saktekjøringen. Jeg satte foten i bakken tidlig på begge forsøk. Jeg hadde gjort det bra tidligere med kjørelærer, men klarte ikke å holde hodet kaldt nok på oppkjøringen. Jeg bestod likevel fordi sensor mente jeg kjørte trygt, og viste hensyn.

Lenke til kommentar

:S Sålenge eg følger trafikkreglene men mindre feil med plassering, giring, grunnet nervøsitet. Tror du det går bra?

Så lenge du viser at du har god trafikkoversikt, og kjører tilsvarende så går det stort sett bra. Litt bomgiring og slikt har ikke så mye å si da sensor kjører bak og verken merker eller hører noe til dette. Joda, han kan se på foten din, men han kan ikke se om du bomgirer eller nøyaktig hva som foregår.

 

Et lite tips, man starter stort sett med krypkjøringen (saktekjøring mellom kjeglene), når du starter, ta den en stor og god sving til der du starter. Da får du noen sekunder til å gjøre deg vandt med sykkelen igjen, istedet fra å stå på bena til å starte rett i sakte fart. Jeg prøvde meg sammen med kjørelærer både med og uten, og jeg merket stor forskjell!

 

Under oppkjøringen var første runde i krypkjøringen veldig dårlig, satte ned foten, kjørte ned kjegle osv.. men i runde nr 2 hadde nervene fått roet seg nok til at det gikk bra, og etterfølgende øvelser gikk fint.

 

Under kjøringen gjorde jeg alt som jeg skulle, MEN rettet ditt spørsmål så mente sensor jeg hadde litt dårlig plassering i svinger, dette kom av at jeg har kjørt 2 år med lett mc, og det syntes sa de. Man kjører på en litt annen måte, men jeg fikk godkjent og sensor skrev jeg hadde "god nok" plassering.

 

Så hvis alt annet går bra og du har noen små feil i plassering i sving, burde det gå fint. Merk understrekingen!

I bykjøring og ved kryss er plassering uhyre viktig. Selve oppkjøringen er stort sett over på en time - halv annen, så 2-3 timer som en over her sa er nok noe feil.

 

Som deg var jeg pissnervøs før oppkjøringen, selv om jeg, som deg har billappen og også lappen på lett mc før a2, som i og for seg er det samme, bare med litt mer fokus på bykjøring.

Husk at sensor vet at du er nervøs. Er man ikke nervøs er det noe galt, og tro det eller ei, men fokuset blir dårligere og du vil prestere dårligere uten nervøsiten til å få deg skjerpet! Bare senk skuldrene, pust rolig og slapp av, så går det nok fint.

Fokuser heller på den herlige tiden etter at du får bestått!

 

lykke til! :)

Endret av Chipsmaster
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kan det være den '03 ER5-en du snakker om?

 

Du vet egentlig ikke om det blir lite eller ei før du har prøvekjørt. Jeg kjøpte min ER6 ferdig plombet til 34hk, men jeg kan ikke egentlig si jeg opplever den så veldig annerledes etter at jeg fikk tatt plomben slik at den nå yter sine originale 72hk. Nå er jeg riktignok kanskje litt rolig og forsiktig av meg.

 

ER5 yter originalt rundt 48 hester iflg. internett, som er ca grensen for dagens mellomklasse. Jeg finner ikke motoreffekten oppgitt i kW. Denne kan ombygges uten tilleggsavgift til staten så lenge det er over ti år siden den var førstegangsregistrert i Norge. Dvs. at hvis den lar seg plombe til ikke over 35 kW vil det kun koste deg selve jobben å få det gjort. Hør med et (eller flere) merkeverksted om prisantydning. I Bergen har du Bergen MC Center i Nygårdsgaten og Ride i Åsane som gjør dette på Kawa.

Lenke til kommentar

Selvsagt gjorde du det. Du ser jo ikke etter sykler som står i Oslo...

 

Prinsippet blir det samme, dog. Tror Bergen MC Center er eneste merkeverksted for Suzuki-sykler i Bergen. Jeg finner ikke noe om motorytelse for GS500FU spesifikt på Google, men iflg. Wikipedia hadde GS500E i perioden 1997-2009 en originaleffekt på 34,3 kW (med unntak av 2001-mod, slik jeg leser det, som hadde 35,1 kW - oversikten er noe forvirrende). Jeg regner med det samme gjelder GS500FU.

 

Du kan forsøke å kontakte dem på [email protected] eller 55 33 64 50 og forklare at du vurderer å kjøpe en strupet GS500FU, og be om prisoverslag på fjerning av plombe (slik at den fremdeles er lovlig å kjøre på A2). Jeg ville imidlertid definitivt ha prøvekjørt den før jeg tok noen avgjørelse om å fjerne plomben. Det er som sagt ingen tilleggsavgift til staten for sykler som er over 10 år, men det er også slik at denne avgiften reduseres hver gang sykkelen "har bursdag" for sykler som er yngre enn 10 år, slik at det er betraktelig billigere å få bygget om f.eks. en 9 år gammel sykkel kontra en som er kun 2 år. En 9 år gammel sykkel vil koste 221 kr i avgift å få bygget om fra 25 kW til 34,3 kW (mens en tilsvarende ombygging på en 2 år gammel sykkel koster oppunder 3100 i avgifter). Dette beregnes da utifra datoen den ble førstegangsregistrert for norske veier.

 

http://toll.no/templates_TAD/ChangeVehicleStatus.aspx?id=77&epslanguage=no

Endret av srbz
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...