Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tømmerstokk fast i tarmen


Anbefalte innlegg

 

 

 

Man må til lege først fordi det er sånn kommandolinjene i helsevesenet er. Skal man på sykehus må man henvises fra lege eller 113. Fastlegen har legevakt for sine pasienter i arbeidstiden.

Ser den, men det er allid en vurderingssak når noe er akutt.

De komplikasjonene som kan oppstå hvis dette får utvikle seg er ikke til å spøke med. Det er ikke i kategorien trafikkulykke med store indre skader, hjertestans eller hjerneslag, men komplikasjonene dette kan føre til ubehandlet gjør at det kan være nødvendig å kortslutte.

Øyeblikkelig hjelp skal ikke gå via fastlegen. Da kan man dra rett til akuttmottaket på nærmeste sykehus.

Øyeblikkelig hjelp defineres vanligvis som at det er fare for at liv går tapt eller at det kan oppstå alvorlig helseskade.

De dytter nok han over til legevakt først

 

 

Vel, hvilke vurderinger de gjør på sykehuset vet nok verken du eller jeg, og det er heller ikke det jeg kommenterte.

Det jeg imidlertid vet er at ved øyebikkelig hjelp trengs det ikke legehenvising. Heldigvis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Man må til lege først fordi det er sånn kommandolinjene i helsevesenet er. Skal man på sykehus må man henvises fra lege eller 113. Fastlegen har legevakt for sine pasienter i arbeidstiden.

Ser den, men det er allid en vurderingssak når noe er akutt.

De komplikasjonene som kan oppstå hvis dette får utvikle seg er ikke til å spøke med. Det er ikke i kategorien trafikkulykke med store indre skader, hjertestans eller hjerneslag, men komplikasjonene dette kan føre til ubehandlet gjør at det kan være nødvendig å kortslutte.

Øyeblikkelig hjelp skal ikke gå via fastlegen. Da kan man dra rett til akuttmottaket på nærmeste sykehus.

Øyeblikkelig hjelp defineres vanligvis som at det er fare for at liv går tapt eller at det kan oppstå alvorlig helseskade.

De dytter nok han over til legevakt først

 

 

Vel, hvilke vurderinger de gjør på sykehuset vet nok verken du eller jeg, og det er heller ikke det jeg kommenterte.

Det jeg imidlertid vet er at ved øyebikkelig hjelp trengs det ikke legehenvising. Heldigvis.

 

 

 

Faktisk så er jeg fortsatt usikker på hva det er du kommenterer på da den du har svart nogenlunde sa akkurat det samme som deg, bare ordla seg annerledes.

 

På sykehuset vil han bli møtt av muligens en turnuslege som mest sannsynlig ber om kirurgisk tilsyn

+De vil ta diverse blodprøver, som det ikke er noe behov å ramse opp her

og en eventuell ultralyd

 

Men det var ikke grunnen til at jeg valgte å svare deg, Det stemmer at øyeblikkelig hjelp ikke skal gå via fastlegen, Men det er heller ikke slik at man automatisk har åpen dør inn til akuttmottak om en selv vurderer sin tilstand til å ha behov for øyeblikkelig hjelp.

 

Dette er en vurdering en eller annen må ta, og å stille opp på døren er muligens ikke den optimale løsningen.

 

Var alt jeg hadde å si egentlig :) Ha en fin kveld videre

Endret av technicality
Lenke til kommentar

Folks egenvurdering vil jo alltid variere. Grunnen til denne debatten er jo egentlig at TS undervurderer tilstanden sånn jeg vurderer det. En telefon til rette instans kan stoppe en unødvendig bekymring og avvente en situasjon, men er det ikke bedre med to personer på vent på akutten, enn en i rullestol permanent og en i grava. Terskelen folk flest har for å dra direkte til akutten er vel rimelig høy. De fleste vil nok ringe legevakten først.

Lenke til kommentar

 

De dytter nok han over til legevakt først

Det kan godt være, men et sykehus har mye mer kompetanse, utstyr og ressurser til å behandle det omgående før det blir virkelig akutt. Legevakten har begrensede ressurser til å gjøre effektive inngrep raskt, og da synes jeg det er like greit å dra på sykehuset med en gang og få en rask vurderig og planlegging av videre tiltak. Fordelen er lavere risiko og bedre planlegging av ressursene, samt at det kan observeres og vurderes fortløpende.

 

 

 

Jeg er litt usikker på hva eksakt du vil si... for jeg motsier ikke ditt argument om at vedkommende må oppsøke hjelp, spesielt med tanke på de symptomer han beskriver. Alt jeg sa var at ett akuttmottak ikke vil ta han imot "fra gaten" og dermed vil han muligens bli bedt om å henvende seg til Legevakt eller Fastlege.

 

Dette baserer jeg på slik han har beskrevet det. Men som du tidligere har sagt så virker dette litt skummelt og det jeg sier kan fort forandre seg i forhold til hans form.

 

Men et par ting...

 

Bedre planlegging av...ressursene ? Der mistet du meg...

 

Og hvilke inngrep er det du egentlig så for deg at han skulle måtte gå igjennom ?

Endret av technicality
Lenke til kommentar

Folks egenvurdering vil jo alltid variere. Grunnen til denne debatten er jo egentlig at TS undervurderer tilstanden sånn jeg vurderer det. En telefon til rette instans kan stoppe en unødvendig bekymring og avvente en situasjon, men er det ikke bedre med to personer på vent på akutten, enn en i rullestol permanent og en i grava. Terskelen folk flest har for å dra direkte til akutten er vel rimelig høy. De fleste vil nok ringe legevakten først.

 

 

Helt ærlig så er jeg ikke en gang sikker på om TS var/er seriøs.

 

Og middagstid... så takk for meg, og beklager hvis jeg har provosert noen

 

Det var aldri min intensjon, ha en god kveld videre

Endret av technicality
Lenke til kommentar

technicality @ Jeg kommenterer kriteriene for å bli tatt i mot på sykehus når det gjelder øyeblikkelig hjelp, altså det du kaller 'kommandolinjene i helsevesenet'. Du gir feil opplysninger.

 

Det er ingenting i veien for å stille personlig på døren til Akuttmottaket. Man ikke komme i ambulanse for å bli tatt i mot der, og man trenger ikke gå via Legevakt eller fastlege. Ofte vil det bety unødig opphold og tap av viktig tid.

 

Så er det også slik at noen pasienter med småskader blir sendt fra Akuttmottak til Legevakten, og motsatt; pasienter med større skader kan bli sendt fra Legevakt til Akuttmottak.

 

Det er kun planlagte, ikke-akutte, innleggelser som krever legehenvisning. Og da er det en helt annen fremgangsmåte, og pasienten blir innkalt til innleggelse på en gitt dato.

 

Hvorvidt TS er øyeblikkelig hjelp eller ikke, kan jeg selvsagt ikke uttale meg om. Men det høres jo ikke godt ut det som det beskrives. En telefon til Legevakten ville nok være lurt, og så at det derfra.

Lenke til kommentar

technicality @ Jeg kommenterer kriteriene for å bli tatt i mot på sykehus når det gjelder øyeblikkelig hjelp, altså det du kaller 'kommandolinjene i helsevesenet'. Du gir feil opplysninger.

 

Det er ingenting i veien for å stille personlig på døren til Akuttmottaket. Man ikke komme i ambulanse for å bli tatt i mot der, og man trenger ikke gå via Legevakt eller fastlege. Ofte vil det bety unødig opphold og tap av viktig tid.

 

Så er det også slik at noen pasienter med småskader blir sendt fra Akuttmottak til Legevakten, og motsatt; pasienter med større skader kan bli sendt fra Legevakt til Akuttmottak.

 

Det er kun planlagte, ikke-akutte, innleggelser som krever legehenvisning. Og da er det en helt annen fremgangsmåte, og pasienten blir innkalt til innleggelse på en gitt dato.

 

Hvorvidt TS er øyeblikkelig hjelp eller ikke, kan jeg selvsagt ikke uttale meg om. Men det høres jo ikke godt ut det som det beskrives. En telefon til Legevakten ville nok være lurt, og så at det derfra.

 

 

Du diskuterer med feil person... jeg har aldri sagt noe om noen kommandolinjer

 

Nei helt enig der, ingenting i veien med å dukke opp på døren, men i forhold til hva ellers de ser på mottaket så vil denne personen risikere å bli nedprioritert,

 

 

Det er kun planlagte, ikke-akutte, innleggelser som krever legehenvisning. Og da er det en helt annen fremgangsmåte, og pasienten blir innkalt til innleggelse på en gitt dato.

Dette stemmer ikke,men jeg ser hva det er du forsøker å si.

Hvorvidt TS er øyeblikkelig hjelp eller ikke, kan jeg selvsagt ikke uttale meg om. Men det høres jo ikke godt ut det som det beskrives. En telefon til Legevakten ville nok være lurt, og så at det derfra.

 

Legevakten...akkurat det jeg sa... så istedet for å kanskje måtte gå ruten: Mottak -> Legevakt (-> Mottak) så sparer vedkommende tid.ved å henvende seg til legevakten

Enig ?

Lenke til kommentar

 

Hei, har sikkert vært forstoppet i 1 1/2 uke nå, og er helt sikker på at det er "fecal impaction". Har tatt 2 forskjellige avføringsmiddel (toilax + pursennid) på forskjellige dager, og ingen av de har gjort noe annet enn å få meg til å avføre noe slim og veske.

 

Jeg får ikke spist, har ikke spist på 50 timer, får nesten ikke drukket vann fordi det kommer nesten opp igjen.

 

Får også frysninger relativt ofte, humørsvigninger, ukontrollbart sinne, kramper av og til.

 

Modern sier at jeg bare skal ta flere tabletter, men usikker på om det ikke bare gjør det værre og lager en større blokkasje.

 

Hva skal jeg gjøre nå?

 

Anonymous poster hash: e96f0...47d

 

Hva slags liv lever du? Er du i fysisk aktivitet? Hva slags mat spiser du? Hvor mye drikker du?

Kan ikke se annet enn at du må gjøre noe med måten du lever på. Det er ikke mulig for et menneske som lever et normalt liv å bli så forstoppet, eller?

Endret av hebbelilla
Lenke til kommentar

OP her.

 

Var til fastlege i går og fikk tatt blodprøve, og sjekka magen og sånt.

 

Er mye bedre i dag, har sett at jeg har gått ned 8 kilo siden 2. april, som er ganske rart i seg selv. Har nå forsåvidt gått gjennom en livsstil-endring som har økt kvaliteten på livet mitt drastisk.

 

Føler meg mye bedre i dag, uten noe medikamenter eller noe. Var vel på do så å si 10 ganger i går.

 

Eneste problemer jeg har nå er vel at det kan være litt ubehagelig, nesten vondt i magen hvis jeg spiser en normal porsjon, så får vel ta det rolig.

 

I følge legen hadde jeg ikke noe som kjentes veldig hardt i magen eller noe, men avføring er fortsatt meget tynn (1-2cm diameter)

 

 



Anonymous poster hash: e96f0...47d
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Trasig historie som endte godt.

 

Geografisk sektorisering og organisatorisk uklarheter er ikke bra i en akuttsituasjon.

Både Ahus og Legevakten beklager det som hendte, for sånn skal en ikke bli møtt når en er i en alvorlig situasjon.

Samtidig viser det at det er bra vi har en presse som tar tak i sakene og løfter dem frem, selv om det ikke er poenget her, da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...