Gå til innhold

kan jeg selge skole-pc som jeg har allerede kjøpt?


Anbefalte innlegg

Heisann, kjøpte en kraftig pc som jeg måtte betale fra min egen lommebok når jeg startet høst 2013. Det står at visst du skal kjøpe en kraftig pc som f.eks hp elitebook (den jeg har) så må du betale fra din egen lommebok men med avslag. På bekreftelsen står det "ettersom Hordaland kjøper PCen og overdreg eigerskapen til eleven mot ein eigendel er det ikkje tale om forbrukerkjøp"

Mener det da at eg aldri kan selge PCen? Det stod ingenting om det på siden deres utenom at du måtte betale PCen selv. Har noen peiling? Trenger jo faktisk ikke en så kraftig pc når jeg går tip.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Det betyr rett og slett at i tilfelle reklamasjon må du forholde deg til kjøpsloven, ikke forbrukerkjøpsloven. Du må gjerne selge den, men du har altså ikke de samme rettighetene som forbruker som du ellers ville hatt om du selv hadde kjøpt PCen fra forhandler i utgangspunktet.

 

Kjøpsloven er temmelig bra den også så det burde ikke skape noe store problemer :)

Lenke til kommentar

Den avtalen er betenkelig. Det følger av fkjl. § 1 (2) at forbrukerkjøp er "salg av ting til en forbruker når selgeren [...] opptrer i næringsvirksomhet". Det er ikke adgang til å avtale seg bort fra forbrukerkjøpsloven. Spørsmålet blir derfor om "Hordaland", som selgeren så passende (?) navngir seg, er en næringsdrivende.

 

Men nok jus.

 

For å svare på spørsmålet "kan jeg selge skole-pc som jeg har allerede kjøpt?": Ja. Det er ikke nøye om det er et forbrukerkjøp. Hvis du har betalt for PCen og forutsetningen er at du eier den, kan du gjøre hva du vil med den.

 

Hvis du selger PCen vil salget omfattes av kjøpsloven, med mindre du avtaler noe annet med kjøperen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...