Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Hente filer fra ødelagt Windows?!?


Anbefalte innlegg

Tidligere idag ble Asus-laptopen min kortsluttet ved et strømbrudd i huset. Da strømmen kom tilbake og jeg skulle skru på laptopen kom jeg til Windows-logoen og deretter en svart skjerm. Windows eller hardisken tok tydeligvis skade av strømbruddet og nå får jeg ikke kommet meg inn på maskinen for å hente ut viktige bilder og dokumenter.

 

Har allerede prøvd å kjøre maskinen i sikkerhetsmodus. Resultat: Kommer til innloggingen i windows, får tastet inn passordet mitt, men rett etterpå kommer det en svart skjerm. Kan bevege musepekeren selv om bakrunnen er helt svart.

 

Ble rådet til å laste ned Hirens BootCD 15.2 for å få hentet ut de viktige filene mine.

Fulgte deretter denne guiden for å formatere minnepennen min.

Så kopierte jeg alt som lå i mappen "Hirens BootCD 15.2" rett over på minnepenna.

 

 

 

Det som skjer når jeg booter fra USB på den ødelagte laptopen er dette:

2efhz5k.jpg

 

 

Har prøvd å formatert minnepennen på nytt med både FAT og FAT16 og innstallert "grub4dos" på nytt men får samme resultat.

 

 

Så er spørsmålet, hvordan fikser jeg dette?

Finnes det et annet program enn Hirens BootCD jeg kan prøve for å hente ut bildene og dokumentene mine?

 

Tar imot ALL hjelp! Har bilder som er mange år gamle som har sentimental verdi for meg! Håper noen kan hjelpe meg her! :/

 

Endret av Jumper123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

enkleste er å sette den i en dockingstasjon og kopiere ut innholdet derfra.

 

Første jeg tenkte var å koble hardisken til en stasjonær PC eller en annen laptop med ekstra SATA kontakt, men det har jeg ikke. Derfor er dette min eneste måte å få hentet ut filene på..

Lenke til kommentar

Du har jo tydlivis en annen PC siden du har lastet ned hirens boot CD og laget en usb pen.

 

Når ting ikke virker .....

Ta ut disken av laptopen og kople den inne innen stasjonær hos noen du kjenner.

Det er sikkert en standard 2.5" sata hdd som koples med lik kabel som en standard 3.5" sata harddisk.

Lenke til kommentar

Prøv å lage en bootbar live ubuntu usb pen.

http://www.ubuntu.com/download/desktop/create-a-usb-stick-on-windows

 

Edit:

Noe alle som vet noe om datarecovery og skadde disker (hd som holder på å dø) er...

Jo mere man holder på med en skadet disk jo mere skade kan den få. Og det blir bare vanskeligere og vanskeligere å gjenopprette data etterhvert som den er i drift/spinning.

Derfor starter man den en gang og tar et image av den. Og det er fra et image man gjenoppretter filer/data ifra.

 

Nå sier jeg ikke at du skal gjøre det slik.

Men at man går rett på en løsning man vet funker. Og det er slik jeg ser det å kople drive i en HD docking ,eller kople den normalt i en annen PC.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jo , det vil ikke funke. Din laptop disk vil jo ikke boote i egen maskin engang.

Men prøv en gang med en live ubuntu usb laget slik som anvist på den web siden.

 

Virker det fremdeles ikke , er det bare å ta timeout i påvente av å få tilgang til en stasjonær , et usb satahd enclosure , eller en dokking.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg ordnet det selv.

Formaterte bare den andre partisjonen på hardisken og innstallerte windows på den. Deretter kunne jeg bare logge rett inn på windows, gå til den andre ødelagte partisjonen og hente ut alle dokumentene. Tok meg 15 minutt. Hadde jeg gjort dette til å begynne med hadde jeg spart meg mange timers grubling... :p

 

Takk for hjelpen hvertfall!

Lenke til kommentar

Ja ' det er jo også en mulighet med parallell Windows installasjon.

Eller rett og slett boot med DVD og repair på den gamle installasjon.

Det forutsetter selvsagt at disken er i orden fysisk .

 

De andre metodene som vært nevnt i tråden tar heller ikke mange minuttene.

 

Kanskje du lagrer disse uvurderlige dokumentene og spesielt bildene på flere steder enn i "en" laptop nå da .

 

 

Uansett , bra du fikset det. Kudos til deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...